Haai meiden, Ik heb al een aantal maanden pijn in mijn onderrug. in het begin met name als ik zat en mijn kin tegen mijn borst deed (voelde dan pijn in mijn onderrug). Aantal keren bij manueel therapeut geweest, en na drie keer kraken is de pijn echt ontzettend verergerd. Ik kan niet meer met mijn handen bij de grond (kon ik voor bezoek aan MT wel). en als ik een dag druk ben geweest moet ik echt op mijn kiezen bijten van de pijn. Vooral zitten en bukken en opstaan is een drama. Nu via huisarts een MRI laten maken en daar kwam uit --> L4-L5 geringe mediane protrusie van discus in combinatie met facethypertrofie Er werd medegedeeld dat ik gewoon nog alles mocht doen...verder geen behandelplan etc. Maar de pijn is soms zooo hevig dat ik gek word. Dus ik ben heel benieuwd naar ervaringen van jullie. Hoe hebben jullie dit behandeld? en is het ooit vanzelf weg gegaan? of heb je er wel een medische behandeling voor ondergaan? Alvast enorm bedankt, Liefs Muis
Dit is toch een hernia of niet? Zelf geen ervaring mee maar aan de hand van de klachten kan er nog veel verbeterd worden wanneer je een hernia hebt. Als het zo erg is, en operabel zou je zelfs dat kunnen overwegen. Wel vreemd dat je arts geen verdere behandeling heeft voorgesteld.
Zo te lezen is het NOG geen hernia, maar een voorloper daarvan. Ik zou zelf als de wiedeweerga medisch gaan sporten en proberen je kernspieren te verstevigen. Ook heb ik weleens gelezen over speciale oefeningen om achterwaarts te buigen, omdat we vaak te veel voorover zitten/werken. Zoals je zelf al weet lijkt me de manueel therapeut nu echt een no go. Zwemmen, dat kun je ook nog proberen. Ik zou echt aan de slag gaan, want je hebt een zwaar beroep, lijkt me en een echte hernia is geen pretje. Sterkte!
ik zou er ook mee aan de slag gaan. evt een verwijzing naar de orthopeed? Mijn ha had ook een foto laten maken, kwam eigenlijk niks bijzonders uit zei hij. Helaas (gelukkig!) dacht de orthopeed daar anders over
Sorry, je vroeg om ervaringen! Ik houd mijn mond verder dicht, want ervaring heb ikzelf gelukkig niet.
Dat is heel vervelend! Ik heb dat in mijn nek (heb net weer een pijnlijke periode achter de rug). Orthopeden hebben het vaak over 'bulging disc'. Het kan een voorloper zijn van een hernia, hoeft niet. Manuele therapie kan eerder kwaad dan goed doen, de manueel therapeut moet wel weten hoe of wat, omdat 'kraken' of 'rechtzetten' meer kwaad dan goed kan doen. Ik zou naar fysiofitness of mensendiecktherapie gaan. En aanpassingen regelen op je werk als je een zittend beroep hebt.
Je tussenwervelschijf puilt een heel klein beetje uit - daar lopen honderdduizenden mensen gewoon mee rond. Als een tussenwervelschijf heel veel uitpuilt en een zenuwwortel raakt noem je het een hernia. Maar je hebt dus inderdaad geen hernia (van een hernia heb je beenpijn, rugpijn kan erbij zitten kaar dat is niet door de beknelde wortel) en hoeft je discusprotrusie niet te behandelen. Een operatie is al helemaal niet aan de orde. Daarnaast heb je een klein beetje teveel bot waar de werveluitlopers contact maken. Ook daar kan en hoef je niks mee. Waarschijnlijk zijn het met name je spieren en banden. Zoek een goede Caesar of mensendieck therapeut.
werken aan je core stability op fysiofitniss is een aanrader. Spiercorset rondom je lage rug, bekken dus trainen en evt bij een mensendieck je houding leren corrigeren.
Dit is precies wat mijn man nu heeft, een hernia die niets raakt. De pijn komt voornamelijk van spieren die overbelast zijn er omheen/erboven. Hij heeft 3 second opinions gehad omdat het zo veel pijn deed en dacht dat het toch anders was (kon nauwelijks zitten, laat staan opstaan of de auto uit ed) maar is nu sinds 2 weken 2 x per week bij een medisch sport centrum en dus aan de slag met fysio en oefeningen om alles sterker te maken. En nu gaat het langzaam beter. Hij zit gewoon heel erg vast door te weinig beweging. Beweeg je normaal veel? of eigenlijk niet? Zwemmen lijkt me ook lekker maar ik zou dus naar een goede fysio gaan die je meteen op een 6 tot 12 weken behandelplan zet waar je niet onderuit komt. Veel beterschap,