Zo aan het twijfelen over doorgaan met bv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door liefebees, 1 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Ik ben anderhalve week geleden bevallen van een prachtige dochter. In de zwangerschap heb ik al vaak getwijfeld over het wel of niet geven van bv. Uiteindelijk besloten het wel te doen omdat het toch het beste is voor het kindje en het leek me ook erg mooi.

Maar nu ben ik 11 dgn aan het voeden (en ik weet, dat is niet lang) maar ik word er niet blij van. Ik denk de hele dag alleen maar aan die bv en geniet eigenlijk helemaal niet optimaal van mn meisje. Ik vind het erg zwaar, ben doodop van de nachten met weinig tot geen slaap en zie elke keer weer tegen de voeding op. Ze komt 's nachts elke 2 uur en per voeding ben ik bijna een uur bezig, incl verschonen. Dan slaap ik dus net weer een uurtje en begint het opnieuw. Ik hou dit gewoon niet vol.
    Ik heb verder geen pijn, productie lijkt ook gewoon prima dus wat dat betreft geen klagen.

Maar het spookt de hele dag door mijn hoofd, zal ik hier mee doorgaan of zal ik overgaan naar fv. Ik neig echt naar stoppen, zodat mn man haar 's nachts ook eens de fles kan geven. Zie ook op tegen kraamvisite omdat ik niet weet hoe het met haar voedingen gaat en ik dus als er tijdens visite gevoed moet worden zo een uur verder ben. Wil gewoon ontspannen kunnen genieten van deze tijd en dat lukt me zo niet.

Iemand tips, ideeen oid? In ieder geval fijn om het even van me af te schrijven.

2. Troeleke

Troeleke Lid

29 feb 2012
    92
    0
    0
    Nederland - Belgie
    #2 Troeleke, 1 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2012
    Borstvoeding kost veel enerdie... in het begin! Je voedt nog te kort, het is ws nog niet helemaal op schema, daarom is het zo zwaar. Het is wel zonde om te stoppen als je genoeg melk hebt, vind ik. Het is wel de beste voor je kind.
    Mijn mening - nog wel even geduld. En probeer alle gedachten van je afzetten - bv is gewoon een voeding. Hoef je niet druk om maken.
    Succes:)

3. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik zou nog even doorzetten hoor. Het kost veel energie in het begin bv geven maar dadelijk is het zo fijn als alles goed loopt.
    Er zit nog geen ritme in je kindje en je bv is waarschijnlijk ook nog niet optimaal maar dat komt allemaal wel.
    Met fv heb je weer andere zorgen hoor. Moet je in de nacht naar beneden en je kindje huilt dan bv is hoppa zo aangelegd en jij dut waarschijnlijk ook een beetje.
    En als je een door wil slapen kun je ook kolven na een tijdje en dat je man dat geeft kun(heb je waarschijnlijk wel stuwing een nacht haha)
    Maarja als je het echt niet zit zitten dan moet je stoppen idd. Maar ik zou er echt goed over nadenken

(ik ben zelf gestopt na 6 weken om medische redenen dus ik ken beide kanten)

4. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    meissie ik sluit me aan bij de rest....
    Borstvoeden kost veel energie en tijd.....
    vooral in het begin.....

En eigenlijk kan ik je al een hele simpele reden geven om NIET te stoppen....
    zolang je zelf twijfelt niet doen..... het is bijna niet "terug te draaien".... en flesvoeden kan je nog lang zat.....

Denk even na waarom je gekozen hebt voor borstvoeding op de eerste plaats.....

ennuhh met de visite... ik weet dat het in het begin raar lijkt (had ik ook met eerste) maar gewoon voeden hoor.... met de juiste kleding valt er niets te zien...

mijn kinderen wilden altijd zo lang en vaak aan de borst, dat ik er steeds gemakkelijker in werd....

5. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Ik weet niet of je het twijfelen moet noemen. Het liefst zou ik gewoon stoppen, omdat ik het idee heb dan veel meer van mijn meisje en de komende tijd te gaan genieten.
    Het is meer dat ik zo iets heb, iedereen zegt altijd dat bv het beste is en ik bijna een schuld gevoel zou hebben als ik er mee zou stoppen..

6. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    dan is het voor jezelf toch al duidelijk?

Maar ik wil je wel een beetje uit een droom helpen dat je echt niet meer aan het genieten bent als je geen bv geeft hoor. fv moet ook gemaakt worden enz en bovendien is het hebben van een baby gewoon erg vermoeiend en ik heb die roze wolk nooit gevonden helaas haha.

Je moet het echt voor jezelf beslissen iedereen kan wel zeggen dat je niet zomaar moet opgeven maar als je zelf die keuze al gemaakt hebt dan is het toch goed. Je hoeft jezelf toch niet schuldig te voelen van de fles worden ze ook groot hoor

7. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL

Je leeft voor jezelf..... en als jij dus eigenlijk (als je niet naar anderen kijkt) zou willen stoppen, moet je dat doen...
    Een baby heeft er meer aan als mama ook goed in dr vel zit.....

De belangrijkste melk heeft ze iig gehad...!!!

8. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik sluit me aan bij de rest. Volgens mij heb je 1 deze dgn ook de regeldagen wat het extra zwaar maakt.

met visite zou ik mezelf met de kleine terug trekken, het is dan niet anders. Een ander voedt waar de visite bij zit. Dat is zoeken naar wat je het prettigste vindt.

Succes met je beslissing

9. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    heb er (nog) geen ervaring mee. Maar het moet voor jullie beiden prettig zijn. En elke dag die je borstvoeding geeft (hebt gegeven) is er eentje...je hebt er al 11 gehad, 11 dagen dat je je meisje een goede start heb meegegeven!! Dat is toch super!?
    Bovendien, als je zelf relaxter bent heeft je meisje daar ook wat aan toch?

Maar er is ook wat te zeggen voor BV. Dat is al gedaan door de dames voor mij dus ik kan wel op de herhaalstand maar eerlijk is eerlijk, ik heb geen ervaring nog. Maar ik kan me wel indenken in je situatie. Ik zie er ook tegenop om te voeden op verzoek ivm kraambezoek e.d.. Maar we zien wel hoe het gaat...

10. Troeleke

Troeleke Lid

29 feb 2012
    92
    0
    0
    Nederland - Belgie
    het moment van voeden, is toch iets heel intiems! alleen jij kan dat aan je dochtertje geven. Hier kun je volop genieten. :)

11. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Het klinkt inderdaad als regeldagen, en wat de anderen zeggen: het wordt echt makkelijker! Fv is echt niet zo zaligmakend als het lijkt. Ik heb bij kind 1 snel fv gegeven en bij kind 2 tm 13 maanden bv, dus ik kan het redelijk vergelijken.

Misschien kun je jezelf een termijn geven, dat je het nog tot en met zes weken aankijkt en dan nog eens gaat overwegen.

12. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL

KLOPT, maar dan moet je het als moeder ook zo ervaren......

herken het gevoel van TS wel hoor.... mijn kinderen hebben altijd om de 2 uur gegeten (jongste tot 8 maanden ook snachts) en sávonds clusteren van 19.00-22.30 uur.... dan is het "intieme" gevoel ook soms wel veranderd in:
    "ja hoor... daar gaan we weer, tijd voor tiet".... ;)

13. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Cerberus dat heb ik dus. Ik geniet echt niet van het intieme moment van het voeden. Ik voel er niets speciaals bij en dat doet me bijna denken dat ik een slechte mama ben.

Tuurlijk is fv niet zaligmakend, dat snap ik ook. Heb alleen het idee dat het me meer rust zou geven. Maar ben ook weer geen type dat snel op geeft en aangezien ons meisje te vroeg is geboren en al erg klein is wil ik voor haar alleen het beste!

14. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Mmm... eerst even een illusie doorprikken. Je hoeft niet te genieten van borstvoeding geven. Het hoeft je geen goed gevoel te geven of daardoor op een roze wolk te zitten. Ik denk dat er heeeeeeeeeeel weinig vrouwen zijn die de eerste weken borstvoeding geven als gemakkelijk ervaren.

Daarbij is het nieuwe moederschap ook al overweldigend en dan is borstvoeding geven de overtreffende trap van een verbintenis aangaan met je kindje. Die afhankelijkheid en verantwoordelijkheid heb ik zelf ook als zwaar ervaren.

Misschien is het goed om je gevoelens gewoon even te accepteren ipv er acties aan te verbinden? Ga bij jezelf na of je borstvoeding een kans wilt geven. Als je dat wil probeer het dan 6 weken en je zal merken dat de situatie al heel anders is. Bevalt het dan nog steeds niet, kan je overstappen op flesvoeding.

Succes met het maken van je keuze!

15. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik ben 6 weken 'niet-nadenken-maar-doen' gegaan voor bv, en ik vond het in het begin verschrikkelijk. Het deed pijn, ik stond er alleen voor 's nachts..
    Met 6 weken was het stukken beter. Ik ben nog steeds niet gestopt.

Wat ik wil zeggen: het wordt beter, écht waar. Zou eerder de kraamvisite even wat rustiger aandoen..

16. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Als je gevoel zo duidelijk is moet je stoppen..

Ik zou dat niet doen, Bv is de eerste weken zeker niet makkelijk maar het is zo fijn als het allemaal loopt.

17. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik vond het de 1e weken ook erg zwaar, woon alleen dus ook geen hulp met verschonen e.d. maar hij kwam al vrij snel nog maar 2x 's nachts en daarna 1x en dat is veel beter te doen!
    ik sliep overdag ook, middagdutje. op die tijden geen visite. en voeden vaak bij visite tenzij bij vage kennissen. die verzocht ik vriendelijk te gaan als hij honger kreeg of ik ging boven zitten en liet ze aan mijn vriend over als die er was.
    sterkte met je beslissing!

18. Irishmum

Irishmum Lid

1 mrt 2012
    5
    0
    0
    Ierland
    Hi sasjuh,

Ik begrijp je helemaal, en het is zo zwaar de eerste weken, helemaal omdat jullie meisje te vroeg geboren is. Er komt zoveel ineens op je af, en je bent je leven eventjes helemaal kwijt. Maar weet dat alle visite er begrip voor heeft als het nog te zwaar is voor je, en als ze weten dat je bv geeft, de kans groot is dat je moet voeden gedurende de dag, of als zij er zijn.

Iedereen die gereageerd heeft, heeft gelijk. Bv wordt makkelijker naarmate je het langer doet, maar het kost heel veel tijd en energie. Vooral de eerste weken kun/ moet je niets anders doen dan voeding geven en slapen. Flesvoeding vraagt meer planning, omdat je het flesje klaar moet maken en beperkt bewaard kan blijven. Maar waar mensen het niet over hebben, is de mogelijkheid om beide opties te combineren. En dat vindt ik jammer, omdat dat ook een goede optie kan zijn als je het zo zwaar hebt.

Om medische redenen ben ik begonnen met combinatie voeren. Ik geef nu eerst de borst, en daarna geef ik of mijn man een fles. Snachts kolf ik, terwijl mijn man een flesje borstmelk en een flesje formule geeft. Nu slaapt hij de hele nacht door, en voedt overdag nog steeds elke 3-4 uur, heerlijk. Ongelofelijk hoe veel rust je kan krijgen in die periode. En je voelt je weer een beetje mens.

Nou weet ik niet of een prema baby anders reageert, maar misschien om jezelf rust te gunnen, kun je overwegen om te kolven en dat je man die melk in een flesje te geven. Dan voelt je man zich er meer bij betrokken, en jij krijgt meer rust. Of anders een voeding verdelen tussen borst en formle/ fles. Er zijn heel veel mensen die combineren, en ik denk dat je je baby zo het beste van 2 werelden aanbied; de kwaliteiten en intimiteit van de borstvoeding, en je kindje went aan de flesvoeding, wat het later makkelijker maakt als je weer moet gaan werken. En formule zorgt er vaak voor dat je kind voller raakt, en minder vaak hoeft te voeden.

Vraag het anders aan de kraamhulp, of je dokter, misschien dat die nog andere oplossingen hebben. Maar doe het rustig aan, en maak een beslissing die jou en de kleine gelukkig maken!

Succes

19. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Ik geef nu twee maanden borstvoeding en in het begin was het ook erg zwaar. Ik moet ook zeggen dat ik er niet heel erg van genoot en er tegen op zag. Maar na een tijdje ging het steeds makkelijker hij kwam minder vaak en het drinken ging een stuk makkelijker dan in het begin.

Kijk ook naar de voordelen van borstvoeding. Ik laat mijn vriend 's nacts zijn luier doen dus ik kan gewoon voeden en in bed blijven liggen. Borstvoeding kan je ook zo veel geven als je wil dus je hebt geen kind wat je maar moet blijven troosten omdat ze nog geen flesje mag. En als je kindje op een gegeven moment helemaal ziet groeien alleen door jouw lichaam is het natuurlijk heel erg mooi.

Maar als jij je er echt niet goed bij voelt en denkt dat je daardoor echt niet meer geniet van je dochter moet je je echt niet schuldig voelen door te stoppen. Borstvoeden is inversteren, maar het moet niet het plezier in je kindje wegnemen. Je hebt het immers geprobeerd en dat is al heel wat!

20. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik voelde me echt hetzelfde de eerste weken. Heb zelfs gedacht dat ik depressief werd en ook iedereen gewaarschuwd. Zag op tegen alle visite omdat ik niet wilde voeden met andere erbij. Ik heb mezelf echt moeten pushen om met de bv door te gaan ivm allergien en astma bij m'n man.

Maar als ik die redenen niet had, had ik zeker gestopt toen. Het was zo zwaar de eerste weken, maar na een week of 8 ging het opeens goed en ik geef nog steeds bv. Niet alleen om bovenstaande reden, maar ook gewoon omdat het goed gaat en denk " waarom zou ikstoppen"

Deel Deze Pagina