Ik hoorde net het volgende nieuws op business news radio. Op www.telegraaf.nl staat nog wat extra info. BNR - 9 augustus 2006 09:16 Uitbraak vijfde ziekte op creches Op verschillende kinderdagverblijven is de zogeheten vijfde ziekte uitgebroken. Dat meldt De Telegraaf. De kinderziekte kenmerkt zich door vuurrode wangen met grillige roodroze vlekjes. Het virus is vooral gevaarlijk voor zwangere vrouwen. Hun ongeboren baby kan er schade van oplopen. Kinderdagverblijven waar de ziekte is geconstateerd, adviseren zwangere vrouwen dan ook om niet in de buurt te komen.
Oei! Gelukkig heb ik geen kleine, dus kom ik er ook niet in de buurt. Ik heb wel een vriendin met een opvang aan huis.
Ik heb een dochter thuis, beetje lastig om niet meer in haar buurt te komen. Gelukkig hoeft ze voorlopig nog niet naar school. Maar ik wist niet dat de 5e ziekte ook schade kon aanrichten bij het ongeboren kind, bedankt voor de tip!
Wie weet of je op een basisschool ook gevaar loopt om besmet te raken, moet nl volgende week weer beginnen met werken, en als ik nu al denk aan al die snotneuzen die daar rondlopen..... gr. Rachelle
ff een vraagje; Mij dochter van 4 heeft de 5e ziekte al gehad, en de 6e ook...Kan ze dat nog een keer krijgen, of krijg je dat maar een keer??? fay
Heb net mijn VK gebeld omdat ik wel in de eerste weken in contact ben geweest met een meisje dat de 5de ziekte had. Ze zei dat de kans heel klein was dat ik het zou hebben, omdat ik zelf ook ziek zou moeten zijn geworden (dus ook grieperig, vlekken, koortsig). Je kunt het ook niet voorkomen, want de het schijnt pas besmettelijk te zijn twee dagen voor die tijd. Ik hoop dat ik ook wat onzekerheid bij jullie heb weggenomen, want ik was wel even heeeel ongerust. Groetjes Peetje
Hallo! Ik werk zelf op een creche en ik weet dat het ook niet echt bekend is dat ook de waterpokken schadelijk kan zijn voor een ongeboren kindje. Dit geldt voor de eerste drie maanden van de zwangerschap! Nadeel bij dit soort ziektes is dat de besmetting vaak al is geweets op moment van uitbraak!
@Fay: Twee berichten boven de jouwe staat dat als je eenmaal besmet bent geweest, je beschermt bent voor het leven. Dus jouw kindje kan het niet nogmaals krijgen. Maar ze kan de bacerien natuurlijk wel mee naar huis nemen.