Hoe lang na de keizersnede was jij weer zwanger?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Eva2011, 15 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Binnen hoeveel maanden/jaren na keizersnede was jij weer zwanger?

1. Binnen 3 maanden

1 stem(men)
    2,0%
  2. Binnen 6 maanden

4 stem(men)
    8,2%
  3. Binnen 9 maanden

6 stem(men)
    12,2%
  4. Binnen een jaar

4 stem(men)
    8,2%
  5. Na 1-2 jaar

20 stem(men)
    40,8%
  6. Later

16 stem(men)
    32,7%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Mijn eerste kwam via de natuurlijke weg. Hoewel, natuurlijk, met héél veel ingrepen. Daarom is er bij de tweede tot een KS besloten en buikbaby komt ook via een KS.
    Tussen elk van mijn kindjes zit 4 jaar. Bewust. Maar als dit kindje er is ben ik bijna 38 en als ik weer 4 jaar zou wachten zou ik op 41 jarige leeftijd zwanger raken (mocht dat lukken) en rond mijn 42e bevallen.

Met vriend al besproken (want de wens voor een vierde is er nu al) dat we na dit kindje niet zo lang willen wachten. Maar ik lees overal tegenstrijdige adviezen variërend van "het mag meteen" tot "1-2 jaar wachten" na een KS.

Wat is jullie aangeraden en hoe snel (poll) was je zwanger na de KS?
    Bij meerdere KS meer opties invullen mogelijk.

2. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Ik heb nog nooit gehoord dat het meteen weer mag, dat zou mij echt verbazen ivm risico op scheuren litteken. Over het algemeen wordt een jaar aangehouden geloof ik, soms lees ik ook wel eens een half jaar maar eerder? Lijkt me vreemd...

3. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier werd door de gyn met klem gezegd een jaar te wachten ivm genezing baarmoeder.
    Je moet er toch niet aan denken dat je baarmoeder scheurt tijdens de zwangerschap.

4. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Ik googlede er net op en kwam een aantal keer op diverse fora tegen dat de gynaecoloog het geen probleem had gevonden. Verbaasde mij ook omdat ik dacht minimaal een jaar te moeten wachten.

Zelfs drie jaar na de KS toen ik zwanger raakte van buikbaby heb ik veel pijn van binnen gehad op de plek van het litteken. Begin van de zwangerschap was echt een hel met continue buikpijn ivm rekken BM/litteken...

5. MamaTuttebel

MamaTuttebel Niet meer actief

Indd heb ook nog nooit gehoord dat het meteen mag! Ja sommige hebben er lak aan en die raken snel weer zwanger, verstandig? Nee!

Er staat echt een jaar voor voordat je weer mag beginnen met zwanger worden. Zal zeker die jaar genezing wel nemen! Hier was ik na 13 maanden na keizersnee weer in verwachting en bij 2e na ruim anderhalf jaar.

6. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Ik ben wel benieuwd of er hier überhaupt dames zijn die binnen het jaar weer (per ongeluk?) zwanger zijn geraakt. Niet dat dit mijn intentie is hoor! Vind het al pittig genoeg met een peuter en een pre-puber.

Toen ik dochter bv gaf had ik geen cyclus, anderhalf jaar lang. Dit is natuurlijk geen anticonceptie :p nu ook weer van plan lang te voeden als het lukt.
    Volgens mij ga ik over de 40 heen bij de bevalling van de 4e als die er nog komt. Wordt een volgend topic. Hoe reageert omgeving op 40+ zwangerschap. :cool:
    Merk dat mensen uit mijn omgeving nu al vreemd opkijken...

7. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Mijn gynaecoloog raadt een zwangerschap echt af tot een jaar na de keizersnede! Inderdaad ivm littekenweefsel en eventuele risico’s.

Ik ben nu zwanger, langer gewacht, maar dat was vanwege andere redenen. Tot nu toe helemaal geen last van het litteken!

8. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Mijn gynaecoloog zei dat er 1 jaar geadviseerd wordt, maar als ik na 8/9 maanden voor een 2e wilde gaan was dat ook prima.

Uiteindelijk was ik na 7,5 maand weer zwanger.

9. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Mijn gyn zegt ook minimaal 1 jaar. Heb ik mij netjes aan gehouden. Ik was 15 maanden na de ks weer zwanger. En voor de volgende zou er weer minimaal 1,5 jaar tussen zitten :)

10. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Mijn gynaecoloog zei dat het na 6 maanden weer mocht, wij waren na 11 maanden weer zwanger. Na 10,5 maand hebben we een cryo laten terugplaatsen, met het idee dat we waarschijnlijk weer heel lang geduld zouden moeten hebben (we hebben vijf jaar op onze zoon moeten wachten). Maar toen raakten we meteen zwanger :) Prima zwangerschap gehad, geen last van het litteken gehad. De tweede is uiteindelijk ook dmv een ks geboren, omdat ze het moeilijk had in mijn buik. Maar dat had verder niets met de vorige ks te maken.

11. xxmamaxx2016

xxmamaxx2016 Niet meer actief

Na 12 weken. ;)

12. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    De gyn adviseerde mij minimaal 9 maanden te wachten. Wij wilden het sowieso niet zo snel, eigenlijk twee jaar er tussen maar dit werd anderhalf ;)

13. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Wow dat is wel heel snel. Hoe heb je de zwangerschap ervaren?

14. xxmamaxx2016

Ik heb van de wond geen moment last gehad. Ben wel met 36 weken bevallen .. de keizersnede stond eigenlijk met 37 weken gepland maar hij kwam iets eerder. Beide keren ook heel snel hersteld. Ik vond het heel erg meevallen :)

15. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.106
    113
    Na ruim 1,5 jaar. Hier werd 1 jaar geadviseerd.

16. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.081
    1.072
    113
    Hier was het advies ook: een jaar wachten. Dat was voor ons ook geen probleem gelukkig ;)
    Ik heb nog wel nagevraagd of bijv. twee jaar wachten beter zou zijn dan één jaar, maar volgens onze gyn maakte dat geen verschil meer. Een jaar was echt voldoende.

17. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    Twee keer een keizersnee gehad. En het advies is echt een jaar wachten. Vooral vanwege complicaties.

18. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Gelukkig maar! Lijkt me nog best wel een risico met een verse wond waar weer zoveel druk op komt te staan.

Over het algemeen is het advies dus wel een jaar wachten. Vond het zo vreemd om op andere fora te lezen dat je meteen weer zwanger mocht raken. Had ik zelf nog nooit van gehoord.

19. xxmamaxx2016

Het was ook echt de situatie waardoor we de keus maakte snel weer zwanger te worden, na goedkeuring van de gyn. Ze vertelde dat het groeien van de buik opzich geen extra risico is maar de weeen die je krijgt kan teveel zijn voor het litteken. Het was dus duidelijk dat ik een geplande keizersnede zou krijgen ;)

Eva2011 vindt dit leuk.
  20. mamaEl

mamaEl Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.088
    221
    63
    Vrouw
    Wij kregen als advies mee om een jaar te wachten en daar hebben we ons netjes aan gehouden. Heb eerst nog een miskraam gehad, zat uiteindelijk 2jaar en 2 mnd tussen de eerste en de tweede.

Deel Deze Pagina