Onbegrip uit omgeving over MMM en zwanger via IVF

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Vlinder3, 19 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Ik moet even wat kwijt.
    Ik merk dat er bij ons in de omgeving weinig begrip voor is.

Wij zijn na 5 jaar zwanger geraakt via IVF en op de een of andere manier kan ik dat niet zomaar vergeten.
    Als ik met vrienden over mijn zwangerschap praat of de weg die we hebben doorlopen om zwanger te worden krijg ik vaak opmerkingen als:
    "Ja maar je bent nu zwanger dus dat is afgesloten"
    "Toch mooi dat je zwanger bent geworden, dan ben je die periode toch vegeten"
    "Okee, het is via IVF maar je bent nu wel zwanger"
    Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nou ik kan die periode niet zomaar vergeten:(
    Het heeft veel impact gehad op mij/ons en nu ik zwanger ben ben ik natuurlijk helemaal in de 7e hemel maar die periode vergeten?...Nee dat lukt me niet hoor.

Hebben jullie dit ook en hoe gaan jullie hiermee om?

Liefs.

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik denk dat heel veel mensen zich niet kunnen voorstellen hoe zwaar de tijd is geweest vóór je zwanger was en hoeveel impact dat kan hebben.
    Is ook niet zo gek als ze dat zelf niet hebben meegemaakt.
    Zeg je het wel tegen ze dan? Dat je daar moeite mee hebt? Dan kunnen ze daar in het vervolg rekening mee houden.

3. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    tsja..ik vind het zelf nogal lompe opmerkingen hoor! heb zelf (gelukkig natuurlijk) niet in de mmm gezeten, maar probeer me voor te stellen hoe het moet zijn..5 jaar wachten op een kindje, de wanhoop, de onderzoeken etc etc... zou zelf noot zo'n opmerking plaatsen! misschien goed om er iets van te zeggen? Of vind je dat moeilijk/vervelend? Mensen zijn zich soms niet bewust van de kwetsende toon... bij mij werd bv ook vaak genoeg gezegd, "een broertje of zusje zou goed zijn voor jullie zoon..." dan dacht ik...je moest eens weten hoe graag we dat zouden willen! het heeft wel eens op het puntje van mijn tong gelegen...

maargoed meid, van harte gefeliciteerd in elk geval met dit geweldige wonder in je buik! geniet, geniet, geniet!!!

liefs

4. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Degene die dat zeggen zijn helemaal op de hoogte van de lange weg en ons verdriet hiervan.
    Ik zeg dat ik er moeite mee heb maar toch krijgen we zulke opmeringen.

5. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    nou...dat vind ik dus echt ronduit schandalig!! net of ze willen zeggen...a joh, zand erover, niet meer zeuren je bent nu zwanger...tsss...jammer dat zulke mensen niet beter weten...

6. Mlien

Mlien Fanatiek lid

24 jun 2010
    3.756
    0
    0
    In een klein dorpje
    Ik denk dat veel van die opmerkingen ook wel goed bedoeld zijn hoor. Misschien wel juist omdat mensen niet goed weten wat het allemaal met zich meebrengt. Ik kan me best voorstellen dat veel mensen juist heel blij voor jullie zijn en daarom zeggen; maar je bent nu toch zwanger, geniet er van!

Dat kan bij jou dan wel pijn doen omdat het hele traject nog vers in je geheugen gegrift staat (en misschien de hormonen iets?), maar ik denk echt alleen dat het goede bedoelingen zijn.

7. Marian

Marian Fanatiek lid

27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Mensen kunnen zo lomp zijn! En veel mensen zijn ook erg goed in denken voor een ander! Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat hele traject niet zomaar achter je laat, natuurlijk heeft dat veel invloed gehad op je leven afgelopen jaren en dat heeft jullie gevormd zoals jullie nu zijn, als jullie dit niet hadden meegemaakt waren jullie hele andere mensen geweest, je word gevormd door wat je meemaakt, dus dit is iets wat bij jullie leven hoort! Natuurlijk ben je nu blij dat je eindelijk zwanger bent, maar dat neemt de afgelopen jaren niet weg! Laat niet over je heen lopen en zeg gewoon hoe je er over denkt hoor als je dit soort opmerkingen krijgt! Je moet je gevoel niet opkroppen omdat 'de mensen' er anders over denken.

Net zoals hier, ik kreeg toen net bevallen was van mijn tweeling jongen/meisje regelmatig te horen dat ik dan mooi in een keer klaar was! Wat denken mensen wel niet? Ik heb het in het begin over me heen laten komen en het weggelachen, maar op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik gewoon de opmerking terugmaakte dat we nog lang niet klaar waren omdat we minstens een elftal wilden! Dat is wat in het overdrevene, maar het landde dan meestal wel bij de mensen dat ze een opmerking van niets hadden gemaakt! Nu ik zwnager ben van de vierde krijg ik uit mijn directe omgeving leuke en minder leuke reacties, ik ben zeer benieuwd hoe dat worden gaat zodra iedereen het weten mag....

Een ieder beslist voor zichzelf hoe hij/zij in het leven staat en met de dingen om gaat en daar mag je ook voor uitkomen!

8. Ann

Ann Actief lid

11 aug 2010
    158
    0
    0
    maatschappelijk werkster
    Noord Brabant
    Ik ben bang dat mensen soms niet door hebben dat ze bot reageren, omdat ze het wrs echt goed bedoelen.
    Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk voor je moet zijn dat je op zo'n manier weinig erkenning krijgt voor de lange moeilijke weg die hebt moeten doorlopen...jammer is dat!

9. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Snap dat het heel moeilijk is om zulke opmerkingen te krijgen. Alsof de herinneringen aan het lange wachten, de onderzoeken en de onzekerheid nu in 1 klap helemaal weg zijn zouden nu je zwanger bent. Heel fijn dat je zwanger bent natuurlijk! , maar dat neemt niet weg dat de weg naar je zwangerschap toe een hele pittige was. Zeg dat eerlijk tegen mensen als het oplucht, of wordt anders een keer goed boos. Er is niemand die jou kan vertellen hoe je je moet voelen. Je bent natuurlijk heel blij met je zwangerschap, maar dat je af en toe onzeker of verdrietig bent over de afgelopen jaren dat is heel normaal!

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Wij hebben vijf jaar in de mm gezeten en zijn uiteindelijk met behulp van ICSI zwanger geworden. Die periode vergeet je nooit, ook niet als je zwanger bent of als je kindje er is. Dagelijks word je eraan herinnerd wat voor groot wonder je kindje is. Zeker het eerste jaar merkte ik aan mezelf dat ik toen pas alles ging verwerken. Iemand die dit niet heeft meegemaakt, kan zich geen voorstelling maken van de impact die die jaren op je leven hebben gehad. Ik ben er ook mee opgehouden om dat uit te leggen, want begrip krijg je toch niet van iedereen. Zolang je het zelf maar beseft, toch?

Gefeliciteerd & geniet van je zwangerschap!

11. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Gefeliciteerd!
    En sterkte met het verder geven van een plekje van het lange pad naar deze zwangerschap toe!

12. M02

M02 Fanatiek lid

17 nov 2008
    1.372
    0
    36
    JA!!!! Fijn om te lezen!!!!!!
    Heel herkenbaar, en moeilijk! Ik ben nu soms nog dingen aan het verwerken uit de MMM-tijd, weinig mensen snappen dat.
    Dikke knuff voor allemaal!

Deel Deze Pagina