Beste lezers, Gisteravond ben ik een avondje naar de sauna geweest. Ik weet sinds een week dat ik zwanger ben, nu ongeveer 5 weken. Ik had er niet zo bij stil gestaan dat de sauna wordt afgeraden onder de 3 maanden. Ik wist wel dat als je zwanger was dat je gewoon naar de sauna kunt gaan, als je maar niet te lang erin gaat. Nu ben ik niet lang in de sauna's blijven zitten, maar heb er wel iets van 3 of 4 gedaan. (periodes tussen de 5 en 10 minuten). Nu ben ik heel erg bang dat het mis zal gaan. Want ik lees net op internet dat het onder de drie maanden wordt afgeraden. Heeft iemand hier ook ervaring mee??? Of kan iemand hier iets zinnigs over zeggen...... Ik maak me nu echt super zorgen
Ik wist het ook niet en ben ook de sauna in geweest met 5 weken zwangerschap. Hier niets aan de hand, ons meisje doet het nog steeds prima Denk niet dat het direct kwaad kan, maar zal beter zijn als je het niet doet.. Zou me niet teveel zorgen maken!
Hoi Elletjo, Was jij toen ook korte periodes erin geweest? Heb je toen ook een infraroodsauna gehad? Dat schijnt nog erger te zijn, en daar ben ik natuurlijk ook in geweest. En hoe zit het met warme baden? Weet jij daar iets van? Heb je dat trouwens nog met je verloskundige besproken?
Maakt ook verschil of je vaker naar de sauna gaat. Als je lichaam eraan gewend is kan het volgens mij niet zoveel kwaad.
vervelend he al die zorgen steeds... ik ben dan niet naar de sauna geweest maar ook heeeeeeeeeeeel vroeg in mijn zwangerschap een rontgenfoto laten maken... achteraf hoor je dat het niet mag onder de 3 maanden... bah en dan baal je. maar kindje is er idd nog... en maakt het goed gelukkig.
Ik ga normaal nooit in de sauna en we waren nu naar een tropisch zwembad waar we daar de sauna ingingen en van die hete kruidenbaden enzo. Geen infrarood dan, maar wel een hoop warmte (vooral die kruidenbaden!). Heb het er verder niet met mijn verloskundige over gehad, eerlijk gezegd ook niet meer aan gedacht. Het is allemaal goed gegaan
Ook ik ben gewoon naar de sauna geweest toen ik ong een maandje zwanger was (wist het nog niet) en met 14wk ben ik weer gegaan.. Waarschijnlijk volgende week weer heerlijk genieten en ontspannen.. Ons beebje heeft er totaal geen last van en groeit helemaal volgens de richtlijnen Niet teveel zorgen meis, het is gebeurd.. Je zou het kunnen noemen naar je VK maar ik denk ook dat deze aangeeft dat het toch al gebeurd is.. Terugdraaien gaat niet! Vanaf nu gewoon even niet dit soort dingen doen.. enne.. infrarood de hele zwangerschap maar overslaan Geniet van je zwangerschap!
Ik ben wekelijks naar de sauna geweest tot nu toe. Deed ik voor de zwangerschap en dat blijf ik ook doen. Het advies om onder de drie maanden niet te gaan, is gebaseerd op onderzoek bij ratten! In Finland gaan vrouwen de hele zwangerschap door in de sauna, en Finland kent het laagste percentage aangeboren afwijkingen van alle Europese landen. Je moet wel oppassen met infrarood, dat mag de hele zwangerschap niet. En warme baden, omdat je lichaamstemperatuur daarvan veel meer stijgt dan van de sauna. Dat moet je ook gedurende de hele zwangerschap beperken.
Bedankt allemaal! Dat helpt al wel wat. Maar ik had natuurlijk al wel die infraroodsauna gedaan. Weet iemand WAT daar eigenlijk zo slecht aan is? Ennuh... warme baden.... daar heb ik ook mijn portie van gehad. Vanaf nu zal ik dat dan maar even laten. Ik hoop dat alles goed gaat daarbinnen!
denk dat het geen kwaad kan hoor als je er steeds maar 5 tot 10 min in bent geweest....Ikzelf ben wel geweest maar dit was al ver in de zwangerschap. Mij is verteld dat je er gwn kort in moet gaan, en warm waterbad ook geen prob lijkt mij...Als je je er zo naar onder voelt vraag je toch even je vk wrm t nou word afgeraden en of je erg fout bent geweest, ik denk t niet hoor
In scandinavië gaan ze JUIST in de sauna als ze zwanger zijn!! Het wordt wel afgeraden onder de zoveel weken, maar er is nog nooit aangetoond dat het echt kwaad kan hoor.
Gister zat ik een boekje toevallig te lezen over sauna en zwangerschap. En daarin stond dat het infrarood niet zo diep komt. En het dus totaal geen kwaad kon....
Ik denk dat het wel mee zal vallen! je bent er ook telkens maar kort ingeweest. Ze raden het inderdaad af, maar of het kwaad kan zijn de meningen nogal over verdeeld. (en misschien is het wel een voorzorgsmaatregel van de saunacentra zelf, om claims e.d. te voorkomen. Miskramen komen natuurlijk relatief vaak voor de eerste drie maanden. En bewijs dan maar eens dat het wel/niet door de sauna komt.) Misschien je volgende bezoekje uitstellen tot na de 12 weken en de infrarood voor de zekerheid maar overslaan. Volgens mijn vk warm je door de straling ook van binnen op, waardoor het vruchtwater warmer kan worden. Maar of dat ook zo is? Ik zie op internet ook tegenstrijdige berichten. Voor nu niet teveel zorgen maken. Zoals hier al gemeld werd, gaan ze in Finland de hele zwangerschap in de sauna. Ik heb wel eens gehoord dat ze daar er zelfs in bevallen (moet er persoonlijk niet aan denken, maargoed...)