Hoi allemaal, Ik laat mijn eicellen invriezen. Ronde 1 was in september. Bij 1e echo had ik 13 follikels, bij de punctie haalden ze 9 eicellen eruit, waarvan ze er 8 invroren. Nu ben ik met de tweede ronde bezig. Vandaag 1e echo: 2 tot 6 follikels. Ik was in shock, meer dan de helft minder! Hoe dan?? De arts vroeg of het fostimon spuiten goed gegaan was, of ik juiste dosering wel had, ja ja, alles volgens het boekje. Vervolgens: 'Vorige keer was écht een goede score. En dit is wel gemiddeld voor jouw leeftijd (ik werd in dec 39 jaar). Ik twijfel nu of ik de punctie wel door moet laten gaan, of opnieuw traject in te gaan. De vraag is: was vorige x gelukstreffer, of heb ik nu gewoon pech? Hebben mensen hier ervaring mee? Wat zouden jullie doen? Extra uitleg: Ze adviseren bij AMC 20 eitjes in vriezer voor 1 'fatsoenlijk' kind. Dit kost gemiddeld 3 puncties. Na de 8 de eerste x dacht ik: ik doe nog 1 punctie en als ik dan in totaal 15 eitjes heb, zit t me gebakken. De eitjes id vriezer zijn ook plan b. Plan a is zwanger worden met een donor (die ik nog niet heb gevonden, ik wil bekende donor plus). Als dit zwanger worden niet lukt weet ik dat ik nog altijd 38-jarige eitjes id vriezer heb liggen.
Ik zou de punctie door laten gaan. Je weet namelijk helemaal niet of je de volgende keer beter gaat reageren. Het kan ook zijn dat je dan weer minder follikels dan nu hebt. Je lichaam kan elke keer anders op de hormonen reageren. En soms kan je leeftijd en de tijd ook gaan meespelen. Met deze eicellen er nog bij heb je al een mooi aantal. En inderdaad, 2-6 follikels is wel gemiddeld gezien je leeftijd. Dus ik zou deze punctie door laten gaan en dan eventueel nog een derde keer doen. Dan kom je hopelijk in totaal rond 15-20 eicellen uit. Succes!
Precies dit. En het nare aan zoiets is gewoon: je weet niet wat eruit komt. Wie weet zitten hier allemaal goeie eitjes in. Of heb je een volgende poging wel megaveel follikels met maar 1 eicel totaal. Je weet het gewoon niet, helaas.
Meer follikels wil inderdaad helemaal niet zeggen dat het ook meer goede eicellen opbrengt. Soms is de kwaliteit van de eicellen juist beter als er minder follikels zijn. Bij een groot aantal follikels kan het zijn dat er in verhouding meer lege follikels bij zitten en eicellen die niet bruikbaar zijn. En bij een lager aantal follikels kan het zijn dat er in verhouding veel meer goede eicellen in zitten. Dus weinig of geen lege follikels, en eicellen van goede kwaliteit. Ik zou de gok niet nemen door deze punctie af te zeggen. Stel dat je de volgende keer nog minder hebt of helemaal geen opbrengst, dan heb je spijt dat je deze niet door hebt laten gaan. Ik denk dat de vorige keer een gelukstreffer was qua aantal. Je kunt er niet vanuit gaan dat je de volgende keer weer zo goed reageert. Ik hoop het natuurlijk wel voor je, maar dan heb je in elk geval de eicellen van deze keer er ook bij. Anders heb je van deze keer helemaal niks, dat zou zonde zijn.
Eens met wat hiervoor gezegd is. Ik zou het wel door laten gaan. Is bij je trouwens ook AMH geprikt? Dat zou mogelijk nog een beter beeld kunnen geven van je eicel voorraad. 8 is goede score. 2-6 is niet heel veel, maar ook weer niet mega weinig, zeker niet voor jouw leeftijd. Maar zegt ook niet alles. Ik ben 39 en had een jaar terug 25 eicellen bij 1 punctie (nog hoog AMH). Overigens nog steeds niet zwanger, dus meer is niet per se altijd beter. maar hoezo trouwens 2 tot 6 follikels? Ze kunnen bij zo’n aantal toch vrij precies tellen? en hoe groot waren ze al? Het zou heel goed kunnen dat er toch volgende keer nog meer zijn. Meestal loopt het aantal nog wel op.
Dank voor jullie reacties! Er waren 2 follikels van 15 en 16 mm en 4 van 10 mm. Ze twijfelden of die van 10 mm nog groeiden. Vandaag bij 2e echo blijken 2 vd 10 mm nog te groeien: 13 mm zijn ze nu. De grote 20.
Dus eerst was kans max 2 eicellen oogsten, en nu max 4 eicellen. De resterende 2 groeien niet. Ik laat het doorgaan en op hoop van zege dan maar.
Ik zou dinsdag punctie krijgen maar na overleg met andere fertiliteitsarts is besloten dat ik morgen nóg een keer moet terugkomen voor echo. Om te zien hoe de kleintjes meekomen en of de grote niet te hard groeien. Ze bepalen dan wanneer punctie is.
Mijn laatste ivf poging zeiden ze dat er waarschijnlijk maar 2 goede eicellen waren. Eindelijk toch 3 en 3 embryo’s! 2 in de buik, nog in afwachting van resultaat en nr 3 heeft de vriezer niet gered.
Ik heb vandaag de punctie gehad. Ze hebben 3 eicellen eruit gehaald en hoorde net dat er 2 geschikt waren voor invriezen. Ik ben wel teleurgesteld. Het is wat het is. Nu in totaal 10 id vriezer, ik ga nog 1 ronde doen en dan is t klaar.
Het is inderdaad wel erg jammer dat er maar twee eicellen uit deze ronde gekomen zijn. Een groot verschil met de vorige keer. Maar deze twee heb je in ieder geval. Had je de punctie niet doorgezet, dan had je alles voor niets gedaan en geen eicellen gehad. Misschien is het een optie om van hormoonmedicatie te veranderen, of deze op te hogen? Soms heb je bijvoorbeeld met Menopur of Menopur in combinatie met Puregon een betere opbrengst, als je wat lager in je eicelreserve zit of je eicellen van mindere kwaliteit zijn. Is je AMH al nagekeken? Maar even bijkomen van de punctie en hopelijk de volgende keer een beter resultaat!