nieuwe test voor rhesusnegatieve moeders

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door fleur1980, 20 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fleur1980

fleur1980 Actief lid

15 jan 2011
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen ik 12 weken zwanger was, is bij mij bloed geprikt en bleek ik rhesus negatief te zijn. Volgens de verloskundige houdt dit in (vertelde ze vorige week) dat ik dan een injectie met anti D krijg om te voorkomen dat ik antistoffen maak. Het is me trouwens niet duidelijk of ik die sowieso krijg of alleen wanneer ze bij 30 weken zien dat je antistoffen maakt...

Maar nu lees ik op internet Verbetering bloedonderzoek zwangere vrouwen over een nieuwe test waarin de bloedgroep van het kind al voor de bevalling bepaald kan worden. Als het kind ook negatief blijkt, hoeft er dan verder niets te gebeuren.

Nu vraag ik me alleen af: hoe wordt dat precies onderzocht? Is de bloedgroep van mijn baby dan te zien in mijn bloed? Of moet op één of andere manier bloed uit de navelstreng worden afgenomen?

Vast bedankt voor je antwoord!
    Groeten fleur

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

jij valt onder de oude regeling denk ik tenzij je op 1 juli nog geen 27 weken bent. Bij 30 weken wordt weer bloed afgenomen en je krijgt sowieso de anti-D prik. Bij het nieuwe onderzoek kan bij 12 weken al bepaald worden wat de bloedgroep van je baby is. Dat kan omdat er in jouw bloed ook wat DNA van het kind zit. Je krijgt dan alleen de anti-D prik als blijkt dat je kindje rhesus positief is. Dit scheelt heel veel anti-D prikken en dus veel geld, en ook dus minder geprik wat weer patientvriendelijker is.

Mirjam

3. fleur1980

fleur1980 Actief lid

15 jan 2011
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op 1 juli ben ik rond de 20 weken, dus zou ik wel onder de nieuwe regeling vallen. Maar zoals ik het begreep wordt bij 27 weken de bloedgroep van de baby bepaald, niet bij 12, toch?

Deel Deze Pagina