Beste verloskundige, Met een feestje een poosje geleden hebben we wat gesneden fruit en groente in alluminiumfolie in de koelkast gelegen. We hadden ook wat dingen over het hoofd gezien die er dus uiteindelijk heel erg lang hebben gelegen. Deze hebben we uiteraard weggegooid. Nu las ik vandaag dat listeria ook in de koelkast kan zitten. Hoe kan ik nu het beste de koelkast schoonmaken? Meestal doe ik dit met een sopje afwasmiddel, is dit voldoende? Wil ook niet teveel chemische troep gebruiken omdat mij dat niet gezond lijkt zo in de buurt van het eten. Als ik de koelkast schoonmaak met afwasmiddel, moet ik me dan nog zorgen maken om listeria? Alles wat in flessen of potjes zit kan toch niet besmet raken met listeria? En als je een fles verse sinaasappelsap koopt bij de AH die nog 5 dagen goed is, kan ik die dan morgen (dus 4 dagen tot de uiterste houdbaarheidsdatum) nog gewoon drinken? Jawel toch? En nog een laatste vraag: bij mijn schoonouders staat de halvarine boter altijd buiten de koelkast. Ik heb hier vorige week best wat op brood gesmeerd en van gegeten, moet ik me hier zorgen om maken? Alvast bedankt!! Groetjes, Danielle
Hoi, Je kan je koelkast gewoon als altijd schoonmaken. Maak je niet te druk om deze bacterie. En zeker niet om de buitenkant van potjes! Let gewoon op de houdbaarheidsdatum. In bijna alles zit conserveringsmiddel wat het lang houdbaar maakt. Het gaat echt om versproducten! Die sap kan je gewoon nemen. Wel zou ik producten die in de koelkast horen daar ook bewaren. Zoald de boter. Succes! Groeten Evelien