Op HCG laten prikken. Hoe zit dat?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sannie1981, 22 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

25 nov 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Dames,

Ik lees regelmatig hier op het forum dat meiden bloed hebben laten prikken op de hoeveelheid HCG tijdens hun zwangerschap?

Hoe zit dit precies?

Ik heb deze week zelf ontdekt dat ik zwanger ben ( nog heel pril, morgen 5 weken). Ik ben enorm bang vanwege mijn geschiedenis ( 2 miskramen tussen de 5e en 6e week).Nu zou ik graag controle willen over mijn zwangerschap, wat helaas niet kan.

Kan je zomaar naar de huisarts gaan en laten prikken om te kijken hoe groot de hoeveel HCG is in je lichaam? en zegt dat wat over het aantal weken zwanger en of de kans op een miskraam weer groot aanwezig is?

3 november kunnen we in het ziekenhuis terecht, die afspraak stond al ivm onderzoeken die lopen. maar voor mij duurt 3 november nog zo lang.

ik kan gewoon niet genieten, ivm de angst.
    en zoek overal wat achter, zoals vandaag. minder last van mijn borsten en ik ben gelijk bang dat t foute boel is.

liefs Sannie

2. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Sannie degene wat meestal geprikt word op HCG zit in de MMM.
    Kan me voorstellen dat je idd door je voorgeschiedenis angst hebt gekregen, ik zou anders ff met de HA overleggen of hij/zij dat evt willen doen.

3. boterbloempje83

boterbloempje83 Fanatiek lid

14 dec 2009
    1.526
    0
    0
    ik heb vandaag een inwendige echo gehad en hebben vaginaal onderzocht..vandaag ook bloed moeten prikken van de gyn ivm bloedverlies.. aan de hcg kunnen ze waarnemen hoeveel waarde het heeft, ik weet niet precies hoe en of ze mss een tabel daarvoor hebben, maar je hcg waarde verdubbelt als je zwanger bent.. vandaar dat ze bij sommige meiden hcg bloedafname laten nemen, voor te kijken of de waarde goed zit in combinatie van je zw-weken.. lijkt mij tenminste ;)

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    In Belgie werkt het ook heel anders bij een zwangerschap heb ik inmiddels begrepen. Daar ga je eerst naar je huisarts en laat je bloedprikken. Hier moeten we "gewoon" afwachten tot we bij 10 - 12 weken een echo krijgen!

5. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Klopt daar kun je ook voor bloedprikken gaan.

6. Trees

Trees Niet meer actief

Aan één keer HCG prikken heb je weinig. Het kan je alleen vertellen dat je zwanger bent, maar dat kan een urinetest ook. De HCG-waardes van zwangere verschillen namelijk enorm bij dezelfde zwangerschapsduur en zegt weinig over wel/ niet goed (behalve als het echt een extreem lage waarde is).

Als je een indicatie wilt hebben of het een goede zwangerschap zou kunnen zijn, moet je meerdere keren prikken met een paar dagen ertussen. Aan de stijging (verdubbeling om de dag) kun je aflezen of het vruchtje zich goed ontwikkeld, maar het geeft geen zekerheid. Ook het prikken van de het progesterongehalte kan je wat duidelijkheid geven over of het goed gaat. Een laag progesterongehalte is ook een slecht teken.

Ze doen inderdaad erg moeilijk over prikken (in NL) en bij mij wilde ze het pas prikken na 5 á 6 miskramen. Ik snap ook niet waarom er zo moeilijk over gedaan wordt, want waar hebben we het nu over?! Je kan het bij je huisarts proberen en wie weet staat deze ervoor open.

Krijg je trouwens geen vroege echo omdat je al twee miskramen hebt gehad?

Veel succes en ik hoop voor je dat dit kindje een blijvertje is!

Deel Deze Pagina