1e intake gehad!!!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door knorretje, 28 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. knorretje

knorretje Lid

29 mei 2006
    30
    0
    0
    Vanmiddag hebben we de 1e intake gehad bij de VK. Erg spannend allemaal omdat het de allereerste keer is dat wij daar heen gingen.
    Leuk gesprek gehad en veel info. meegekregen. Over 6 weken mag ik weer terug komen voor een vervolgafspraak. :)

Maar nu vroeg ze aan ons of wij een nekplooimeting wilde laten doen. Nu vertelde ze mij dat die test niet duidelijk aangeeft of de baby wel het syndroom van down heeft. De andere test die dan moet volgen is een vruchtwaterpunctie. Ik schrok nogal, mede omdat mijn moeder ( 9 jaar geleden ) dat destijds ook heeft laten doen i.v.m haar oudere leeftijd. Ten gevolge van de punctie is er dus bij 5 maanden een miskraam ontstaan door het feit dat de arts een bloedvat in haar baarmoeder heeft geraakt......Met die gedachte heb ik dus direct gezegd dat ik GEEN test wilde laten uitvoeren.

Nu mijn vraag.....hoe staan jullie tegenover een neklooimeting? En .... wie doen er wel een screeningsecho met ca. 20 weken?

Verder was alles oke hoor. Maar verbaasde me wel over het feit dat ik toch na al die jaren er negatief tegenover een punctie sta.

Liefs Knorretje

2. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

De nekplooimeting heb ik niet laten doen, eigenlijk ook niet over nagedacht...
    De screeningsecho wel, vooral omdat iedereen die nu vergoedt krijgt. Behalve dat ze alles checken is het ook gewoon leuk om nog naar je kindje te kijken :)

3. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik heb het wel laten doen. Er komt niet uit of het kindje down heeft (of een ander syndroom, want het gaat niet alleen om down), maar er komt een kansberekening uit. Als je bijvoorbeeld een kans van 1 op 50 hebt, is het naar mijn mening zinnig om een punctie te laten doen.

4. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    ik heb het de test niet laten doen, wel hebben ze naar de nekplooi gekeken en dat zag er goed uit.
    ik ben vandaag net naar de vk geweest en ik sta bovenaan op de lijst voor de 20 weken echo waar ze binnenkort mee gaan starten bij onze praktijk. tezijnertijd word ik dan gebeld voor een afspraak.
    ik wil namelijk heel graag weten of alles goed is, maar ook als er niet goed is wil ik het wel weten, dan kan je bevallen in het ziekenhuis waar ze voorbereid zijn op de complicaties.

5. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Ik heb het niet laten doen, een nekplooimeting heeft eigenlijk alleen een betrouwbaar resultaat met bloedonderzoek etc. erbij, en ik zie niet in waarom ik risico zou hebben om een kindje met het Syndroom van Down, dus zie ik niets in die onderzoeken.

Als je verhoogt risico hebt of ouder bent dan 36... dan is het een ander verhaal vind ik ;)

6. kruimel

kruimel Lid

29 jun 2006
    13
    0
    0
    Noordwijk
    Hai Knorretje,
    Ik weet ook niet zo goed :(: of ik de nekplooimeting moet doen of niet. Ben nu bijna 12 weken (Morgen) zwanger en heb een afspraak staan voor volgende week donderdag. Nu wil het geval dat ik een autoimmuun ziekte he (SLE) wat je afweer dusdanig verstoort; dit betekent dat je cellen niet alleen je kwade cellen afbreken (die zorgen voor ziekte en infecties) maar ook je goede cellen. Het is dus overactief, heb daarvoor 1,5 jaar geleden 6weken in het ziekenhuis gelegen ivm nieren die niet meer werkten, dyalise en vocht in je lichaam. Dit is allemaal net aan goed gegaan en nu na 1 jaar en 3 maanden mochten wij eindelijk zwanger worden, wat wel inhoudt dat je in het ziekenhuis onder controle staat. Nu heeft mijn gyn gezegd dat de ziekte de nekplooimeting zou kunnen beinvloeden, maar ja het hoeft niet. Ik ben mij ook bewust dat het een kansberekening is , maar ik ben als de dood dat als ze een verdikking constateren ik vervolgens een vruchtwaterpunctie moet ondergaan wat weer een miskraam kan veroorzaken. Eigenlijk wil ik het niet doen diep in mijn hart, maar ja wij zijn er nog echt niet uit. Wat heb je eigenlijk aan een kansberekening, wat doe je met de informatie? Ik durf je dan ook geen goed advies te geven en hoop alleen dat anderen meer ervaring hebben hiermee. De screeningsecho met 20 weken zou ik zeker wel doen. lijkt mij heel mooi om mee te maken.
    succes met je beslissing.

7. de verloskundige had het ook aan mij gevraaggd of ik een nekplooimeting wilde doen, maar het is maar een bepaling.
    Dus ik heb het ook niet gedaan.
    Dit doen ze geloof ik tussen de 10 en 14 weken.

8. PGirlie

PGirlie Actief lid

26 feb 2006
    101
    0
    0
    ik heb wel de nekplooi meting laten doen in het ziekehuis ze nemen ook bloed af waarin ze HCG en een eiwit bekijken en dit alles met je leeftijd geeft je een kans berekening.
    De dokter heeft een lijst met gemiddeldekans berekeningen.
    Voor mij stond een gemiddelde van 1-500
    bij 1-250 kom je in aanmerking voor een vruchtwater punctie, omdat je dat toch een erg sterk verhoogd risico hebt.
    Mijn uitslag was 1-9000 dus dat voelt SUPER :)

Deel Deze Pagina