Zwangerschapssuiker bij 2de zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door aankomendemama, 4 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aankomendemama

aankomendemama Actief lid

2 aug 2007
    421
    1
    0
    Hoi Dames,

Vraagje.... Iemand ervaring met zwangerschapssuiker bij 2de zwangerschap? Bij mijn eerste zwangerschap vastgesteld bij 25 weken en bijna direct aan insuline, ook hierdoor de waardes maar lastig onder controle te krijgen!

Hoeveel kans is er dat het deze zwangerschap ook weer terug komt en uit zich dit dan eerder, dus voor de 20 weken? Wat is jullie ervaring hiermee?

2. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    wat ik vertel, heb ik van mijn verloskundige, omdat ik nu mijn tweede verwacht.

de kans dat zwangerschapsdiabetes terug komt is 75%
    ook nu zal waarschijnlijk pas rond de 25 weken worden vastgesteld dat het aanwezig is, tenzij je eerder klachten hebt (veel dorst, al suikers in de urine, etc). ze controleren wel direct bij bloedprikken ook de glucose. (was bij mij in elk geval wel zo).

het blijft altijd afwachten, maar de kans is groot dat het terug keert in een volgende zwangerschap. het beste is dus wel om hier rekening mee te houden.
    soms kan het al helpen om vroegtijdig al te denken aan dieet (minder koolhydraten eten dus), maar garanties geeft het niet.

3. kili

kili Niet meer actief

Allereerst, gefeliciteerd met je zwangerschap !

Ik heb bij mijn 1ste zwangerschap ws diabetes gehad (kindje 24 cm en 5 kilo bij de geboorte), 2de streng onder controle. en bij 18 weken al ontdekt dat ik het had.
    dieet, insuline, uiteindelijk kindje wat niet groot was gelukkig.
    Binnen 5 jaar 50 % kans om diabetes te ontwikkelen.
    helaas heb ik het nu ( diabetes met dieet)
    Als mijn waarders volgende maand goed zijn, mag ik voor controle naar de huisarts. Helaas wel 4 keer per jaar blijven prikken ( bloed om waarde te checken)
    Dagcurve 1 keer in de 2 weken. ( is meer voor mezelf, krijg de prikspullen niet meer vergoed omdat ik niet insulineafhankelijk was)

Je kan om een dagcurve vragen bij 16 weken, als die verhoogd is, dan word je weer doorgestuurd.
    Veel succes met alles.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik had geen suiker bij de eerste, wel bij de tweede. Gelukkig goed in de hand te houden met dieet. Kort daarna raakte ik onverwacht opnieuw zwanger. Dit is helaas niet goed gelopen (zie ook onderschrift) Mijn gynaecoloog gaf toen aan dat ik grote kans had om het weer te hebben/krijgen, zeker gezien het feit dat ik zwaarder was dan bij mn vorige zwangerschap.

5. aankomendemama

aankomendemama Actief lid

2 aug 2007
    421
    1
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb 19 mei eerste afspraak bij de gynaecoloog. Ook deze zwangerschap zal ik onder controle blijven van het zhuis ivn eerdere keizersnede, eerdere miskramen en zwangerschapssuiker.
    We zullen het mee maken deze zwangerschap. Gelukkig heb ik mijn bloedsuikermeter nog dus zal zo af en toe eens een dagcurve maken...

6. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het bij de 1e gehad en nu weer. Ik had ook m'n metertje nog dus prikte af en toe een curve. Steeds goede waardes. Maar toch kwam er uit de OGTT toch zwangerschapssuiker. Die viel wel even rauw op m'n dak omdat ik steeds goed zat als ik zelf prikte.
    Ik heb vorige zwangerschap trouwens geen insuline hoeven spuiten en verwacht ook niet dat ze me deze zwangerschap nog insuline zullen laten spuiten.

7. miran82

miran82 Actief lid

10 jun 2008
    199
    0
    0
    Ik heb het bij de eerste wel gehad , en nu bij de tweede niet . ben ook meteen onder controle gehouden , suikerwater test gehad en die was goed , zelf thuis blijven controleren en nog steeds zijn de suikers goed .

Deel Deze Pagina