Goedemorgen... Mijn man en ik hebben afgelopen vrijdag te horen gekregen dat hij 100% onvruchtbaar is.... nu hebben wij heel goed zitten praten en aanstaande vrijdag moeten wij nog naar de gynaecoloog en willen we aan gaan geven dat we voor een zaaddonor willen gaan.... nu heb ik een paar vraagjes.... 1. zijn er kosten aan zaaddonor verbonden of word het allemaal vergoed? 2. Hoe gaan jullie er mee om dat je zwanger ben of word van een zaaddonor en hoe reageert je familie, vrienden enz hierop? 3. Hoe gaat het hele proces zaaddonor in zijn werk? 4. Wanneer begin je je kind te vertellen dat pappa, pappa niet is? Bedankt alvast! Groetjes Nathalie
Hoi Nathalie, Goedemorgen Allereerst is het geen leuk nieuws wat je hebt moeten of nog moet verwerken natuurlijk... De stap naar een zaaddonor is ook geen stap die je zomaar even neemt... dus als je hem eenmaal hebt genomen ben je al een eind eigenlijk Nu ben ik 2x zwanger geworden van een donor via het ziekenhuis, maar mijn situatie is wel iets anders omdat ik alleen ben... Ik zal proberen je vragen te beantwoorden: 1. In principe zijn er kosten verbonden aan het zaad van een zaaddonor. Het ligt er wel aan waar je het haalt. In Arnhem bijvoorbeeld betaal je wel... In Zwolle bijvoorbeeld niet... Het verschilt dus per ziekenhuis en je zal per ziekenhuis dus navraag moeten doen. Het wordt niet vergoed via de zorgverzekeraar, maar je kan de kosten wel als medische kosten aftrekken van de belasting. Let wel: De meeste ziekenhuizen hebben een flinke wachtlijst... 2. Ik ga er vrij laconiek mee om dat ik zwanger geworden ben van een zaaddonor. Voor mij was het heel belangrijk dat het betrouwbaar en veilig was. Vandaar dat ik via het ziekenhuis het pad heb bewandeld... Mijn omgeving was eerst heeeel sceptisch.. Maar ja.. ik ben dan ook alleen he... Het gaat bij mij meer om het feit dat ik alleen ben en zwanger dan dat het via een zaaddonor is heb ik het idee... Wel woon ik in een klein dorpje en zijn de roddels over mij volop aanwezig... al hoor ik ze zelf natuurlijk niet van ze... via via hoor ik ze... Maar mijn situatie is anders... en jullie hoeven natuurlijk in jullie buurt niet te verantwoorden hoe jij zwanger bent geworden... Ik ook niet.. maar ja... alleen zwanger worden is een beetje moeilijk he 3. Het donorproces gaat vrij makkelijk in zijn werk en verschilt per ziekenhuis. Alleen nu is je man er niet met zijn zaad bij betrokken... Je geeft aan de gyn aan dat je met een zaaddonor wilt werken... Dan heb je de keus of je een bekende donor wilt of via het ziekenhuis.... Ga je via het ziekenhuis dan heb je waarschijnlijk te maken met een wachtlijst en zal je gematched worden met de donor... In jullie geval zal er waarschijnlijk gematched worden met je man.. Dus een donor die zoveel mogelijk op je man zal lijken... Als je zwanger bent wordt dit door gegeven aan Stichting Donorregistratie en als je bevallen bent zal dit ook doorgegeven worden aan deze stichting. Jullie kunnen dan na verloop van tijd een paspoort opvragen van de donor en als het kind oud genoeg is kan deze zelf ook contact opnemen met de stichting... Zie voor meer informatie: www.stichtingdonorregistratie.nl. Hier kan je alles op vinden... Ben je eenmaal zover dat je kunt beginnen werkt het eigenlijk hetzelfde alleen zal je dan geinsemineerd worden met het donorzaad wat kort voor de inseminatie ontdooid wordt... 4. Ik ben tegenover mijn kind altijd eerlijk geweest... Er zijn ook leuke boekjes over te krijgen... Ik weet zo even niet meer waar je deze kunt bestellen, maar dat kan ik uitzoeken voor je... Die kun je dan heel handig gebruiken... Ik zou er niet te lang mee wachten.... Heel veel stellen zetten een kind aan tafel als ze 12 zijn en beginnen dan met: Papa en mama moeten je iets vertellen........! Dat is niet goed denk ik... Het komt ontzettend rauw op het dak van het kind dan... Vraag aan de gyn. of hij stellen kent die dit ook hebben en of je daarmee in contact zou mogen komen... Ook kan je vragen of er een maatschappelijk werk is in dat ziekenhuis ... Wellicht kunnen zij jullie hierin begeleiden? Heel veel succes! En als je meer weten wilt... Je mag me altijd vragen...
Bedankt voor je lange berichtje! Weet jij toevallig ook waar je kan kijken waar het gratis enz.... Ik had net een kliniek in Barendrecht aan de telefoon wij wonen namelijk in Rotterdam en die vragen 1000,- euro en voor elk potje wat je afhaald moet je 100,- betalen :s Die site die je mee stuurde kan ik niet openen, hij zegt dat de pagina niet bestaat.... Ik hoor je wel weer.... Groetjes Nathalie Gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap!
Kijken of het gratis is... is moeilijk denk ik... Questie van afbellen De link... sorrie.. Deze is de goede: http://www.cibg.nl/burgers/donorgegeven ... vruchting/ De kliniek in Barendrecht is ontzettend duur en staat niet goed aangeschreven... Je kan beter kijken naar ziekenhuizen... Onderstaand rijtje zijn IVF-centra maar voeren ook KID uit... Deze ziekenhuizen kan je gaan bellen om te vragen of ze ook donorwerving doen... Overigens is het ook handig als je ziekenhuis de opslag doet van het donorzaad... 1 Academisch Medisch Centrum AMC Amsterdam Noord-Holland 2 Academisch Ziekenhuis Maastricht AZM Maastricht Limburg 3 Catharina Ziekenhuis Eindhoven Eindhoven Noord-Brabant 4 Erasmus MC Rotterdam Zuid-Holland 5 Isala klinieken Zwolle Overijssel 6 Leids Universitair Medisch Centrum LUMC Leiden Zuid-Holland 7 Medisch Centrum Kinderwens Leiderdorp Zuid-Holland 8 Reinier de Graaf Gasthuis, locatie Voorburg Voorburg Zuid-Holland 9 St. Elisabeth Ziekenhuis Tilburg Tilburg Noord-Brabant 10 UMC St. Radboud Nijmegen Gelderland 11 Universitair Medisch Centrum Groningen UMCG Groningen Groningen 12 Universitair Medisch Centrum Utrecht UMCU Utrecht Utrecht 13 Vrije Universiteit Medisch Centrum Amsterdam Noord-Holland Succes!
Thanx! Ik ben morgen om 12 uur klaar met werken dus zodra ik thuis ben ga ik gelijk alles af bellen.... Heb jij het wel allemaal gratis? Welk ziekenhuis liep/loop jij? Hoeveel pogingen heb jij gehad om zwanger te worden? Bij Barendrecht was er een wachtlijst als we een geregistreerde donor wilde en wilde we een anonieme dan was er geen wachtlijst.... wat bedoelen ze daarmee? Morgen krijgen we als het goed is ook informatie binnen van Barendrecht.... Groetjes Nathalie
Wat Barendrecht daar tegen je zei... klopt niet... Er is nl. een wet dat alle donoren geregistreerd moeten worden bij de stichting die ik je al noemde... Ook de kinderen worden daar geregistreerd... Wel mag een donor aangeven of hij een ontmoeting wil of niet... Maar alles wordt geregistreerd... Kijk uit met welke websites je bezoekt overigens... Ze zijn lang allemaal niet betrouwbaar... Het beste is gewoon de ziekenhuizen zelf te bezoeken... Ik heb eerst IUI gehad en heb het zaad uit Arnhem gehaald... Daar moet je ervoor betalen... Daarna IVF in Zwolle en daar hoef je nog niet voor het zaad te betalen...
Die link bestaat niet meer als website... is een forum geworden... De beheerders van die website zijn ermee opgehouden...
Hoi Nathalie, Wij hebben dit nieuws begin april ook te horen gekregen. Echt vreselijk! Ik heb een topic geopend onder "vruchtbaarheidsbehandelingen" "geen enkele zaadcel gevonden". Daar kun je als je wil mijn verhaal lezen en misschien ook meeschrijven. Op dat topic schrijven er nog een paar met hetzelfde probleem. Wat Barendrecht zegt klopt. Je kunt daar kiezen tussen een bekende of onbekende donor. MEt bekende donor bedoelen ze dat het kind vanaf zijn 16 kan achterhalen wie de donor is. Sinds een paar jaar is er een wet in NL die zegt dat onbekende donoren niet meer mogen. Barendrecht heeft nog wel onbekend donorzaad van voor de invoering van die wet. Als je dat gebruikt kan het kind dus nooit achterhalen wie de donor is geweest. Dat is het verschil. Je kunt ook kijken op de website van Freya.nl Ook daar kun je veel info vinden. Gaan jullie trouwens nog meer onderzoek laten doen? Er bestaan methodes TESE/MESE waarbij, als er sprake is van een obstructie, zaadjes uit de ballen gehaald kunnen worden. Bij ons bleek na verder onderzoek dat een dergelijke operatie waarschijnlijk weinig zin heeft. Heel veel sterkte! gr Lotje
Gebruiken ze nog steeds dat zaad van voordat de wet is ingevoerd Lotje?!? Dat zaad zou ik dus al niet meer willen hebben... Maar goed... ik zou het zaad sowieso nooit uit Barendrecht halen... Staat ontzettend slecht aangeschreven.. En aangezien het zaad al slechter is na invriezen en er al 1/12 deel van 1 lozing wordt gebruikt heb ik zoiets van... dan wil ik goed betrouwbaar zaad ook!
Hoi Wishgirl, Dat is inderdaad zaad van voor de inwerkingtreding van die wet. Dat zaad is dus ongeveer 4 jaar oud. Alleen zodra het eenmaal is ingevroren is het blijkbaar echt jaaaaren houdbaar dus dat het al zo lang is ingevroren maakt niet uit. De zaadkwaliteit gaat door invriezen inderdaad sowieso wat achteruit. Maar aan de andere kant mogen alleen mannen met heel goed zaad doneren. Hoe Barendrecht verder staat aangeschreven weet ik niet.
Ik heb binnen de fertiliteit gewerkt en weet dus dat Barendrecht heel slecht aangeschreven staat en dat het er niet beter op wordt.. Naar ik altijd begrepen heb is het beter om toch zaad te gebruiken wat niet zo oud is...
Hoi Lotje, Ik heb net ff op je topic zitten gluren ....ik zal daar binnenkort ook ff een berichtje neerzetten.... Op de site van Freya haal ik inderdaad ook veel informatie... Bij mijn man heeft het geen zin meer om verder te onderzoeken... mijn man is geprikt op zijn hormonen en het hormoon wat sperma aanmaakt heeft hij niet dus het houdt bij ons gewoon op Van Tese en mese hadden we idd ook al gehoord maar ook dat heeft geen zin want hij heeft niks.... Ben nu wel een beetje bang dat het bij mij niet goed is.... bij mij is toen ook geprikt op mijn hormonen en ze zeiden toen dat mijn hormonen allemaal goed zijn (maar door een ervaring die wij hebben gehad, een chirurg had gezegd dat mijn man wel zaad had en later kregen we bij de gynaecoloog te horen dat er helemaal niks was) maar toch ben ik een beetje bang.... heb net ff dat andere ziekenhuis gebeld waar ik toen geprikt ben op mijn hormonen voor de waardens zodat ik die vrijdag mee kan nemen naar mijn gynaecoloog.... TSH 1.44 - FT4 of T4 is 18 - prolactine 0.18...... weet iemand hier wat van waardens af wanneer het goede waardens zijn...... ? 17 Oktober hebben we een afspraak staan in Barendrecht..... ik heb gister 20 ziekenhuizen afgebeld en overal zijn super lange wachttijden en ivm mijn gezondheid heb ik daar geen tijd voor dus gaan we toch voor Barendrecht.... omdat we daar gelijk kunnen beginnen en we gaan dan voor een anonieme zaaddonor.... Jullie gaan ook voor een zaaddonor? Hoe is jou vriend/man er onders? Groetjes Nathalie
Ach ik zie het allemaal wel.... ik kan zelf ook niet zo lang wachten ivm mijn ziekte en medicijnen.....