Mijn zoontje is ruim 4 maanden inmiddels en krijgt nog steeds volledig bv. Vanaf dag 1 heb ik gekolfd om de bv op gang te krijgen en vanaf een week of 4 heb ik een paar keer per week gekolfd (bv om een flesje te kunnen geven, omdat hij niet beide borsten dronk, om stuwing, etc). Het kolven ging altijd fantastisch, binnen het kwartier had ik dan 230 tot 300 ml gekolfd, veel meer dan hij per voeding dronk. Echter sinds een week of 4 gaat het kolven heel slecht. Eerst kon ik met moeite een voeding kolven (toen 150 ml), toen werd het met moeite 100 en nu krijg ik met moeite in totaal 80 ml gekolfd. Ook als ik stuwing heb, omdat ik een voeding heb overgeslagen (door sporten) of hij 1 ipv 2 borst heeft gedronken. Ik gebruik nog steeds dezelfde (hand-)kolf (van Avent). Ik heb wel sterk de indruk dat mijn zoontje minder drinkt (hij heeft een hartprobleem) en sinds een paar weken komt hij iedere week een beetje minder aan de week ervoor. Als hij uit de fles drinkt, drinkt hij nu 60 tot 120 ml. Mijn vraag is of je mee kunt denken hoe het komt dat het kolven zo moeizaam gaat. Ik heb niet het idee dat er iets in de omgeving is veranderd, ook niet dat ik gestrester ben of zo. Ik kijk ook niet doorlopend naar de kolf, alleen af en toe of er nog iet uit mijn borst komt om te bepalen wanneer ik moet stoppen met kolven. Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie! groetjes, Natasja2
Hallo, Jeetje joh, je klinkt heel relaxed maar ik kan me voorstellen dat de afnemende kolfopbrengst toch wel iets doet. Mogelijk spelen er een paar dingen. Het kan zijn dat de vraag en aanbod beter op elkaar is afgestemd. De hoeveelheden die je eerder kolfde zijn best veel. Daarnaast merken veel vrouwen een dipje in de kolfopbrengst als ze langer kolven. Rond 3 mnd en rond 6 mnd. Ook de groei is iets wat niet net zo hard als daarvoor door kan gaan. Ik neem aan dat je daar wel goed op let gezien zijn achtergrond. Rond 3-4 mnd vlakt de curve wat af. Verder kan het zijn (maar dat zal je dan intussen weten) dat je gaat menstrueren. Dan merk je dat door een afnemende productie in de week voorafgaand aan de menstruatie. Komt daarna wel weer goed. Al met al niet echt een duidelijk antwoord als ik het zo nalees. Ik hoop dat je er toch nog wat mee kunt. Succes Ilse