Hallo allemaal, Ik ben op zoek naar ervaringen. Ik ben vorig jaar bevallen van een prachtige dochter. Ze kwam 7 weken te vroeg omdat ik PE/HeLLP had maar ze doet het geweldig. Altijd gedaan ook. Nu ben ik er gister achtergekomen dat ik weer zwanger ben. Superpril natuurlijk. Ik wist het al een weekje terug. Begon me raar te voelen en eergister in het tuincentrum duizelig. Toen wist ik het zeker. Test gekocht en ja hoor. . Ik ben hartstikke blij natuurlijk maar het was niet helemaal zo gepland. Bedoeling was eerst een gesprekje met de gyn en dan ervoor gaan. Maar goed, het lot besliste anders. Wij blijken beiden nogal eeehm, vruchtbaar . Mijn vraag. Zijn er onder jullie die hetzelfde hebben gehad als ik en daarna ook weer zwanger zijn geweest. Hoe ging dit? Wat kan ik verwachten van de gyn en begeleiding. Waar moet ik op letten enz. enz. Ik ben onwijs gelukkig hiermee maar ook onwijs bang. Ik vraag me af of ik kan gaan genieten tot het er is. Groetjes, Crypto
Hoi Cryptonism Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!!!! Ik heb bij onze oudste dochter ook HELLP gehad, vanaf week 31, in week 36 is mijn bevalling met spoed ingeleid omdat mijn leverfuncties toen heel hard achteruit gingen en mijn bloeddruk echt torenhoog was. Toen ik anderhalf jaar later zwanger werd van de 2e was ik ook heel bang maar het ging goed! Ik ben gewoon onder behandeling bij de verloskundige gebleven en zij zou mij doorsturen als ze het niet vertrouwde. Het is echter allemaal heel goed verlopen en ik ben met 40+1 gewoon lekker thuis bevallen!! Ik wil hier maar mee zeggen dat het helemaal niet hoeft, nog een keer HELLP! De verloskundige zei dat je met de 1e zwangerschap de meeste kans hebt en als je het dan hebt gehad heb je wel iets meer kans dan een ander bij een 2e maar het hoeft echt niet! Probeer te genieten, ik weet dat het moeilijk is maar het hoeft echt niet weer mis te gaan!!
Lieve mamahil, dank je wel voor het delen van je verhaal. Goed te horen dat het goed gegaan is. Ik ben net bij de huisarts geweest en heb de brief voor de gyn gehad. Ze willen wel dat ik goed begeleid wordt. Nu was ik daar uiteindelijk toch terechtgekomen vanwege mijn gewicht (dus dames laat dit een les zijn! ook dikkerds kunnen gewoon snel zwanger worden! ) Bloeddruk was goed. Ik mag mijn gewone verlagers nog even blijven slikken omdat die in de eerste fase geen kwaad doen. Heb jij veel last gehad van je angsten Mamahil? Het is zo'n dubbel gevoel. Ik kan niet beschrijven hoe gelukkig ik ben maar tegelijkertijd wil ik wel dat mijn dochter en toekomstig kindje een moeder hebben om op te groeien natuurlijk. Plus, nog veel belangrijker, ik wil dat met hen alles goed is. Ik vind het best moeilijk . Maar goed, terug kan niet dus ik moet zo goed mogelijk mijn best doen er goed doorheen te gaan. Ben jij gewoon bevallen tijdens je hellp? Ik heb een spoed-ks gehad namelijk.
Hier ook die ervaring. Dochter met 33 weken met spoedkeizersnede geboren omdat ik te ziek werd. Nu weer zwanger en onder strenge controle in t ziekenhuis. Mijn gyn zegt dat ik 20 procent meer kans heb op herhaling maar dus ook 80 procent dat t gewoon goed gaat. En daar houd ik me aan vast. Komt vast en zeker helemaal goed! Ken ook iemand die had t bij baby 1. En bij baby 2 en 3 niks aan de hand. Dus zou me er niet te druk om maken. En gefeliciteerd!
Mijn dochter is ook met 33 weken geboren. Het grappige was dat ik qua symptomen niet veel last had. Merkbare dan. Wel eiwit in urine en hoge bloeddruk maar geen hoofdpijn, bandenpijn ofzo. PAs op het laatste moment ging mijn bloed achteruit en begon ik mijn lever te voelen. Overigens jij ook gefeliciteerd . Wij gaan dus een klein beetje gelijk oplopen .
Ik heb 3 prachtige kindjes, en helaas ook 3x zwangerschapsvergiftiging gehad. Strenge controles gehad, moest vaker op controle en kreeg ook regelmatig echo's. Ik heb ook bloedverdunners gekregen wat de kans kan verkleinen op zwangerschapsvergiftiging. Die moet je zo vroeg mogelijk in je zwangerschap al gaan slikken dus zou dat wel even aankaarten.
Ik had wel last van angsten, maar dat begon eigenlijk maar rond de 20 weken omdat ik bij de eerste zwangerschap ook niet zo snel last had van een hoge bloeddruk. Het is bij mij geen keizersnede geworden, maar daar waren de verloskundigen later wel boos om want ik heb echt heel slecht gelegen. Het drong op dat moment allemaal niet zo tot me door, ze hebben me gewoon aan het infuus gelegd en de hoogste stand.... die eerste dagen heb ik helemaal niet bewust meegemaakt en dat was wel een van de grootste angsten die ik bij de 2e zwangerschap had. Ga ik dit weer meemaken? Maar ben van mezelf best nuchter en dacht zolang het goedgaat ga ik gewoon genieten en het ging gelukkig goed tot de laatste dag!! Ik hoop heel erg dat het met jou ook zo verloopt!!
Mijn vriendin heeft het syndroom van HELPP gehad bij de eerste. Bij haar volgende zwangerschap is ze onder constante begeleiding van haar gyn geweest. Ik weet ook dat ze bepaalde medicijnen slikte, waardoor de kans minimaal was, om het nog eens te krijgen. De tweede is zonder veel problemen ter wereld gekomen.
Nou klinkt allemaal hoopvol meiden. Ik heb me maar bedacht dat ik het zelf niet in de hand heb (niet makkelijk voor een control freak als ik) en dus maar beter gewoon zo relaxed mogelijk kan blijven. Of ik dat over 15 weken nog vind da's de vraag natuurlijk