Vliegreis met 28weken. Wat heb ik nodig?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Saartje123, 9 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Hoi dames,

Met 28 weken zal ik een vliegreis maken van ongeveer 5uur.

Ik mag tot eind week 35 vliegen met deze vliegmaatschappij. Dus ik zal gelukkig ruim onder die grens vallen.

Maar mijn vraag is nu: Wat heb ik precies nodig? Is mijn zwangerschapskaart (met de geb. datum) voldoende of moet ik een ondertekende zwangerschapsverklaring van mijn vk of ha erbij hebben?

Doen ze moeilijk bij 28 weken of heb ik een kans dat ze er niet eens naar zullen vragen?

2. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Volgens mij moet je een brief hebben van je verloskundige. En anders voor de zekerheid. Voor die tijd heb je als het goed is toch nog een afspraak staan, dus dan kan je gelijk vragen of ze die even willen schrijven. Verder zou ik ook de kaart/boekje van je vk meenemen.

3. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    Je hebt een zwangerschapsverklaring nodig.
    Ik wil je alvast heel veel plezier wensen. Ik ben op vakantie geweest van week 30 t/ 32 en ik vond het fantastisch, ik had wel een hele makkelijke zwangerschap

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vanaf wanneer heb je eigenlijk een zwangerschapsverklaring nodig? Wij gaan als het goed is over 2 maanden ook vliegen, moet ik dan ook al zoiets hebben?

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou sowieso voor een zwangerschapsverklaring zorgen, zelfs al ben je nog niet zo heel ver. Straks twijfelen ze op het vliegveld toch en mag je niet mee.... en zo'n verklaring is zo geschreven door de verloskundige.
    Ik denk dat het maar net aan de grootte van je buik ligt of ze eraan zullen twijfelen of niet.

6. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik heb nog gevlogen met 26 weken zwangerschap en had geen zwangerschapsverklaring nodig.
    Ik had wel de zwangerschapskaart van de verloskundige meegenomen voor de zekerheid.
    Op de terugweg werd wel het kind in mijn buik meegeteld als passagier... een stewardess kwam bij het inchecken vragen hoever ik was in mijn zwangerschap en moest dit doorgeven.

7. sjojsjoyce

sjojsjoyce Nieuw lid

10 jan 2010
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt officieel een 'fit to fly' verklaring nodig. Deze kun je aan je verloskundige vragen, is gewoon een standaard briefje (in t engels) waarop staat hoe lang je zwanger bent en dat je nog mag vliegen. En je zwangerschapskaart moet je ook meenemen.
    Geniet van je vakantie!
    Gelukkig hoef je maar 5 uur te vliegen, ik kwam met 22 weken terug uit New Zealand, wat een reis van in totaal 30 uur met 2 vluchten van 11 en 13 uur... Zorg dat je veel loopt in het vliegtuig, ik had tijdens mn vlucht van 13 uur (waarbij ik in het midden zat in een rij van 5 :x) echt enorme olifantenvoeten, zoveel vocht in mn benen, niet normaal meer. Heeft ook bijna een week geduurd tot het weer helemaal normaal was. En veel drinken!
    Succes!

8. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    bedankt voor al jullie reacties dames!!!

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had dit met een vlucht van 2 uur toen ik 11 weken was.... de luchtdruk is gewoon heel anders waardoor je er sneller last van krijgt, zeker als zwangere.

10. pinkelotje

10 dec 2008
    44
    0
    0
    Het verschilt per vliegmaatschappij tot hoeveel weken je nog mee mag. Ik heb het een keer opgezocht op google via "zwanger vliegen" ofzoiets.

Een vliegverklaring (dus geen zwangerschapsverklaring!), bij voorkeur in het engels, is altijd aan te raden, niet dat ze er altijd naar vragen, maar gewoon voor de zekerheid. En je kaart van de vk kun je het beste ook meenemen inderdaad.

Check ook van tevoren waar een dokter en/of ziekenhuis zit op je plaats van bestemming, just in case...

Ik kom zelf net terug van een week vakantie (ben nu 27 weken) en had braaf alle papieren bij en ondanks mijn flinke buik werd er niet naar gevraagd.

Als het lukt, vraag dan ook een plaats aan het gangpad, zodat je er makkelijk uit kunt ivm vaak plassen en benen strekken enzo...

Alvast een fijne vakantie en geniet ervan!!

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Met 28 weken is een zwangerschapsverklaring (in het Engels!) voldoende.
    Neem je zwangerschapskaart (gegevens van je verloskundige)

12. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    he meiden, ik wou even het volgende rechtzetten. Ik ben nu al in het buitenland en ga met 28weken terug naar nederland! ;)

Met 16weken heb ik dus voor het laatst gevlogen, maar toen zag je totaal niet aan mij dat ik zwanger was, dus er is nergens naar gevraagd.

Ik heb hier wel een zwangerschapskaart van de verloskundige bij mij. Ik zou ook een zwangerschapsverklaring van haar krijgen, maar ik denk dat ze die vergeten is want ik zie geen speciaal briefje in het engels met haar handtekening erop.

ps; Ik lees nu op sites dat die verklaring maar 5dagen oud mag zijn. Klopt dit? Zo ja, dan weet ik dat ik kort voor vertrek even mijn verloskundige moet bellen om te vragen of deze gefaxed kan worden.

Ook al is er kans dat er niet gevraagd naar wordt, het is inderdaad fijner als je al je papiertjes in orde bij je hebt.

13. Noa25

Noa25 Fanatiek lid

23 nov 2006
    1.282
    0
    0
    Limburg
    Hoi,

Ben blij dat ik dit onderwerp tegen kom. Zit een beetje met een dilemma.

Wij willen graag nog een weekje naar Spanje en zouden daar op 5 juni naartoe willen vliegen. Ik ben dan 28 weken zwanger.
    Maar als ik op google ga zoeken komen er ook verhalen naar voren waarin staat dat het allemaal niet goed is voor je baby....
    Ik weet het echt niet meer...wil natuurlijk geen schade aanrichten.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Allemaal onzin! Je kunt gewoon vliegen en naar Spanje gaan is heerlijk (daar worden ook kindjes geboren dus ze weten echt wel wat ze aan het doen zijn ;)).
    Gewoon lekker gaan meid! Enne... stel anders de vraag nog eens aan je vk of gyn. Zij zullen je ook zeggen dat er echt niets aan de hand is!

Wel even zorgen dat je een zwangerschapsverklaring bij je hebt waarin duidelijk vermeld staat hoelang je zwanger bent!

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Gewoon aan je vk vragen of ze een verklaring wilt afgeven omdat je gaat vliegen. Dan staat er in hoelang je zwanger bent en dat er geen medische reden is waarom je niet zou mogen vliegen. Als je de datum van je vertrek doorgeeft, kan zij (?) 'm dateren een dag van te voren...;)

Deel Deze Pagina