Listeriose/toxoplasmose > Hoe groot is de kans?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door MamaMiaatje, 31 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Hallo,

Graag wil ik weten van u hoe groot de kans is dat je tijdens de zwangerschap besmet raakt met listeriose/toxoplasmose en is er dan ook een grote kans dat je je kindje besmet (3e trimester) of valt dat wel mee?
    Als je bijvoorbeeld een (glazen) schaaltje met vla hebt leeggegeten en het schaaltje blijkt enkele dagen/weken voorafgaande hieraan in de vaatwasser tegen een vaatwasborstel te hebben aangelegen, welke gebruikt is om een mes te reinigen welke in aanraking met rauw gehakt of kip is geweest, is de kans dan groot op één van bovengenoemde infecties?
    Het schaaltje zag er verder schoon uit hoor na de wasbeurt in vaatwasser, maar wij doen de vaatwasborstel weleens in de vaatwasser zodat ie gereinigd wordt en nou las ik pas dat dit ook een bron van deze bacteriën kan zijn en heeft dus tegen het schaaltje aan gelegen.
    Ben nu een beetje bang geworden hierdoor, want het gaat toch om rauw vlees en toevallig kreeg ik die avond en de volgende dag lichte buikpijn en naar het toilet voor ontlasting (sorry voor de details, ontlasting was geen diarree overigens).
    Of ik heb misschien iets gegeten dat niet goed gevallen is, dat zou ook kunnen. Als voedsel bedorven is geweest, is de kans op één van bovengenoemde infecties dan erg groot?
    Moet ik me zorgen maken of denkt u dat het allemaal wel meevalt?
    Bedankt alvast voor uw antwoord.

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi mamaloutje,

laat je niet gek maken, de kans is echt heel klein maar niet nul daarom moet het genoemd worden.
    De afwasborstel lag dan wel tegen het schaaltje maar het is ook eerst door een hete wasbeurt gegaan. Bact overleven deze verhitting niet (als er al een vorm van toxoplasmose of listeria erin aanwezig wat) Omdat je het ook regelmatig doet is de kans helemaal klein!
    Dus geen zorgen!

Imke

Deel Deze Pagina