Als je geen bv gaat geven...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door wennepen, 24 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Ik heb besloten dat ik geen bv ga geven (door mijn eigen gezondheid)

Je leest in alle boeken alleen maar over als je wel borstvoeding gaat geven hoe dat gaat. Maar als je geen bv gaat geven krijg je dan ook stuwing of komt er dan ook wel melk uit?

Van de verhalen van "vroeger" wordt je ook niet wijzer, want de één zegt dat je je borsten af moet binden met een strakke bh of doeken, en de ander zegt dat je 2 pilletjes moet nemen en dat de melkproduktie dan ook stopt.

Dus nu vraag ik me af, als je na de geboorte geen bv gaat geven (dus ook niet een week eerst proberen) of je dan iets moet doen of niet.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo, een hele goede vraag waar je zeker antwoord op moet krijgen.

In principe is het zo dat bij alle vrouwen de borstvoeding onder invloed van de hormonen op gang gaat komen . Hoe dat lukt hangt van veel factoren af. De belangrijkste is vraag en aanbod. Daar waar we voor Bv zeggen dat meer vraag meer aanbod betekend geld ook het omgekeerde. Als je niets vraagt (niet aanlegt/niet kolft) dan zal je lichaam na de 3-4de dag geen melk meer aanmaken. Je krijgt wel de stuwing (dat hoort bij het proces) dat kan ook gevoelig zijn (je kan pijnstillers nemen) Je kunt met kou de pijn verlichten als je dat fijn vindt. Omdat je niets vraagt zal je lichaam de productie afbouwen...... uiteindelijk wordt alle melk die gemaakt is weer worden opgenomen.

De kraamverzorgende kan je hiermee goed begeleiden.
    Evt kan je een medicatie vragen om de aanmaak te stoppen. Ook hieraan zitten bijwerkingen dus je moet afwegen of dat het waard is.

Succes en geniet van je kindje!

Ilse

3. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Dank je wel voor je antwoord!

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008