hoe groot is de kans dat baby vanzelf nog draait?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by eve, Oct 18, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. eve

eve Fanatiek lid

Apr 26, 2006
    4,525
    0
    0
    Den Haag
    Ben vandaag naar de vk geweest en m'n kleintje ligt nog steeds in een (onvolkomen) stuit. Volgens haar moet hij met 34 weken zijn gedraaid. Ze begon ook over een draaipoging en daar kreeg ik het helemaal benauwd van. Ik wil dat nml liever niet laten doen.

Mijn vraag is nu: hoe groot is de kans dat een baby na 31 weken nog vanzelf gaat draaien?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Eve,

meer dan 50% van de kindjes in stuit draait nog vanzelf goed voor de 34 weken. Hoe verder in de zwangerschap, hoe kleiner wel de kans dat je kindje nog uit zichzelf zal draaien. Het ligt er ook aan of het kindje al is ingedaald. Bij 31 weken is dit meestal nog niet het geval en heb je dus grote kans dat je kindje uit zichzelf nog draait, de ruimte is er nog. Wanneer een kindje bij 36 weken nog niet goed ligt, proberen ze in het ziekenhuis eigenlijk altijd nog te draaien. Meestal is er dan nog genoeg ruimte en is de kans het grootst dat het kindje ook zo blijft liggen. Er zijn vaak zelfs keringsspreekuren. Daar kun je van tevoren ook eerst een gesprek aangaan over een versiepoging. De reden waarom ze eigenlijk altijd proberen te draaien (als de omstandigheden gunstig zijn natuurlijk) is dat een vaginale bevalling in hoofdligging het ideaalste is. Van een stuit kun je in principe natuurlijk ook vaginaal bevallen, maar het is makkelijker als ie in hoofd ligt. Een keizersnede is de andere optie.

Maar zover is het nog lang niet, jouw kindje heeft nog tijd genoeg om te gaan draaien. Kijk ook eens op www.stuitlig.nl en www.moxa.nl Daar staan tips op wat je zelf kunt doen bij een stuitligging.

Groetjes Brigitte

Share This Page