Twijfelgeval hier, Hulp nodig :(

Discussion in 'Zwangerschap' started by Babyke34, Oct 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Babyke34

Babyke34 Bekend lid

Apr 27, 2012
    535
    72
    28
    stad in Nederland :)
    Goedenmorgen meiden,

Ik ben er maar niet uit of ik thuis of in het ziekenhuis wil bevallen. :(
    Dit is mijn eerste kindje, ben super bang voor de bevalling. :$

Ik hoor de ene zeggen ja lekker in het ziekenhuis,
    de ander nee lekker thuis, kan je gaan en staan waar je wilt, in het ziekenhuis lig je met infuus in bed, je kan niet gaan en staan waar je wilt enz. :(

Meiden helluppppp,
    mama's die al eerder bevallen zijn
    wat zijn de voor en nadelen van ziekenhuisbevalling en thuisbevalling?

2. Ellen1989

Ellen1989 Bekend lid

Dec 21, 2009
    636
    265
    63
    Female
    Militair
    Tilburg
    Ik wilde mijn eerste bevalling graag thuis doen, alleen had de kleine gepoept in het vruchtwater dus moesten we alsnog naar het ziekenhuis.

Ik had veel pijn van mijn weeen. Dus ik was blij dat ik pijnstilling kon krijgen in het ziekenhuis. En bij de geboorte waren er wat complicaties bij mij, dus was ik achteraf toch erg blij dat ik in het ziekenhuis was.
    Deze komt ook weer in het ziekenhuis.

Succes met je keuze! En vooral doen waar je je het beste bij voelt.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ben je al bij een ziekenhuis geweest? De meeste houden maandelijks een voorlichtingsavond met een rondleiding. Je kan al je vragen kwijt en zien hoe het er nu echt uitziet.

Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik dat eerst doen.
    Kijk daarna wat jouw gevoel zegt. Het is namelijk jouw bevalling en alle voor en nadelen verdwijnen in het niets als jouw gevoel anders zegt/doet.

Bij de eerste ben ik in het ziekenhuis bevallen ivm te hoge bloeddruk, inleiding en uiteindelijk keizersnede. Nu moet ik dus weer in het ziekenhuis bevallen.
    Voor ik de hoge bloeddruk had, had ik al de keuze gemaakt om in het ziekenhuis te bevallen. Ik wilde thuis die 'bende' niet :) en het voelde voor mij veiliger. Mensen om je heen als het nodig is en dan niet eerst
    nog een half uur met de auto (of als je pech hebt eerst op een ambu wachten).
    Daarnaast was de pijnbestrijding toch wel erg lekker :cool:

Oh aanvulling; als jij poliklinisch gaat bevallen en geen pijnbestrijding wil heb je echt geen infuus hoor!
    Die zetten ze alleen als het nodig is en niet uit voorzorg. Vaak mag je dus nog van alles in het ziekenhuis. Lekker in bad of onder de douche, allemaal een optie. Infuus is voor pijnbestrijding, weeen opwekken etc.

Je kan ook eens kijken naar een kraamhotel? Dicht bij het ziekenhuis, maar voelt meer als thuis?

4. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou eens een info avond bij het ziekenhuis bezoeken en ondertussen voor jezelf afwegen wat het beste bij jullie of jou past. Denk namelijk dat het ook een persoonlijke keuze is.
    Vind je het fijn om in het ziekenhuis te zijn waar pijnstilling in de vorm van een epiduraal mogelijk is?
    Om geen rompslomp in je huis te hebben (voorbereiding en tijdens de bevalling)
    Of wil je graag in je eigen vertrouwde omgeving bevallen en zie je er tegenop om na de bevalling vlug weer in de auto te kruipen?

Ik noem maar een paar dingen.

En je zou de eerste niet zijn die last minute van gedachten veranderd. Ken iemand die beslist thuis wilde bevallen. Alles goed voorbereid, bed op klossen, slaapkamer beetje verbouwd zodat er voldoende ruimte was etc., maar toen de eerste tekenen van de bevalling zich aankondigde, raakte ze zo in paniek dat ze binnen tien min. in het ziekenhuis zaten....

5. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

Sep 28, 2011
    1,490
    0
    0
    ik ben bij alle 3 de kids gewoon thuis bevallen en ik had echt niet anders gewild.de pijn ja die is er maar dat ben je vergeten zodra de kleine er is tenminste dat is mijn ervaring. en ik heb look 3 snelle bevallingen gehad. en ja de vk zijn ook erg profesioneel en hebben ook alles bij zich voor je kindje.en ja al sje wel naar het ziekenhuis moet dan was ik daar ook zo 10 minuutjes.dus voor mij was de keuze makkelijk en mocht er ooit een 4 de komen dan komt die ook thuis.en de troep die hoef je zelf niet op teruimen en daar zie je na de bevalling niks meer van.maar idd ga een kijken in een ziekenhuis en laat je goed informeren dan kun je altijd een goede keuze maken en je hebt nog even.en als je geen medische indicatie hebt moet je even kijken wat het je gaat kosten om in het zieken huis te bevallen want dat is niet voor niks.
    succes met je keuze
    liefs esther

6. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Thuis van de eerste en ik vond het heerlijk.
    Lekker mijn eigen ding doen en rommelen in mijn eigen spullen.
    Nu ook weer thuis hoop ik maar dat is van te voren niet helemaal te plannen.

Het voordeel van het ziekenhuis is dat je pijnstilling om de hoek heb en dat heb je thuis niet.

Je hoeft nu nog niets te beslissen he.
    Je kunt ook op het moment van de bevalling zelf beslissen wat je doet.
    Vriendin van mij wilde naar het ziekenhuis en eenmaal puntje bij paaltje is ze toch thuis gebleven.

7. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Ik wilden van mijn dochter graag thuis bevallen, maar ze diende zich eerder aan (36+6) dus moest naar het ZKH toe. Ik heb staan te huilen en stampvoeten als een klein kind dat ik niet naar het ZKH wilden:)
    Uiteraard naar het ZKH gegaan, en het is mij prima bevallen. Eigen kamer, met keukentje en eigen badkamer. Geen bad, maar wel een heerlijke douche waar ik onder kon zitten, en een slaapbank voor mijn man.
    We hebben 1 nachtje in het ZKH gelegen daar mijn dochter een paar uur in de couveuse heeft gelegen en haar suiker gehalte veelte veel schommelde.

Bij mijn zoontje wilden ik ook graag thuis bevallen. Thuis de vliezen doorgeprikt, en de VK begon in 1x giga aan het geboorte gewicht te twijfelen. De hele zwangerschap is hij op 7 pond geschat en nu dacht ze in 1x een dikke 8 ponder, zo niet zwaarder. Ze wilden graag naar het ZKH toe voor de zekerheid. Ze vertelden me het heel voorzichtig omdat ze wist hoe graag ik thuis wilden bevallen. Ach, de eerste keer is mij goed bevallen, dus ik vond het geen probleem.
    Ook deze keer een heerlijke bevalling in het ZKH gehad.

Wat ik de 2de bevalling wel heel leuk vond is dat nu mijn eigen VK de bevalling heeft gedaan, maar de zuster die assisteerde precies dezelfde was als van mijn dochter.
    Ook de VK van de afdeling kwam nog even een kijkje nemen, en die herkende mij meteen.

8. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Ik heb alleen ervaring met een ziekenhuisbevalling, ik moest wel ivm medische indicatie.
    Maar ook voor ik die indicatie kreeg wilde ik al een ziekenhuisbevalling... gewoon omdat dan alle hulp al voor handen is, en je niet nog met gierende banden en zware weeën naar het ziekenhuis moet als het mis gaat.
    Het is mij prima bevallen (hihi moet altijd lachen om deze zin als het om bevallingen gaat..) en zou het volgende keer zo weer doen. Ik mocht inderdaad gewoon gaan en staan waar ik wilde. Heb nog lekker gedoucht, mocht rondlopen, zitten, liggen, wat dan ook. Ik kreeg pas een infuus toen ik het echt niet meer trok en pijnbestrijding wilde (en al te ver bleek voor een ruggenprik). Toen moest ik inderdaad wel op bed blijven liggen, maar ik wilde op dat moment ook niks anders meer:D

Gewoon je gevoel volgen! Dat is de enige juiste beslissing!

9. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Oh trouwens veel dames vergeten is dat je niet bij de eerste wee al er heen mag he.
    Je mag pas vanaf zoveel centimeter als het een niet medische indicatie is.
    Zou het eens navragen bij de vk

10. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik had ook een medische indicatie dus moest ook in het ZK bevallen.
    Eerlijk gezegd vond ik de sfeer daar erg prettig en vond ik het een heel geruststellend idee dat er direct medische hulp aanwezig was mocht er iets gebeuren. :)

Uiteindelijk heeft mijn zoontje ook nog 10 dagen op de neonatologie moeten liggen na de bevalling dus ik was zeker blij dat ik al in het ziekenhuis was!

11. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    je geeft aan heel bang te zijn(wat trouwens niet nodig is) dan zou ik naar het zh gaan. Gerustellender denk

ik wou enorm graag thuis. mocht uiteindelijk niet want bloeddruk was veel te hoog en gelukkig want placenta kwam niet!

12. Anke1986

Anke1986 Bekend lid

Jan 22, 2012
    775
    0
    0
    Druk aan de studie
    Overijssel
    Ik moest ook in het ziekenhuis bevallen, vond het verschrikkelijk, moest en zou thuis lekker me eigen ding doen, vrijheid, eigen spul om me heen enzovoorts.
    Achteraf gezien vond ik het heerlijk, had vrijheid om te staan en te springen ;) voelde niet als een giga steriel gebeuren. Deze doe ik weer in het ZH
    Maar als je trouwens geen indicatie hebt hoef je niet aan het infuus hoor. Ga eens (zoals al eerder gezegt) naar een info avond dan weet je meteen hoe het is.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou absoluut eens in het zkh gaan kijken, en je laten vertellen hoe het daar in z'n werk gaat. Misschien helpt dat in je beeldvorming.

Zelf ben ik beide keren thuis bevallen, en dat is heel goed gegaan. Was erg blij dat ik na afloop gewoon in m'n eigen bed kon blijven liggen, en niet over straat hoefde met m'n pasgeborene (en m'n gammele net bevallen lijf).
    Maar ik kan ook begrijpen waarom er gynaecologen zijn die ervoor pleiten om een eerste bevalling altijd in het zkh te laten plaatsvinden. Er is toch een grotere kans op complicaties dan wanneer je al eens goed bevallen bent.

Praat erover met je vk, met je partner, en nogmaals: ga kijken in het zkh.
    En misschien is er ook de mogelijkheid om te bevallen in een kraamsuite? Zkh-zorg, in een meer huiselijke omgeving. En je hoeft lang niet altijd meteen aan het infuus he.

Share This Page