Dochter heeft luier niet meer om maar kan/wil niet op potje/wc

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Mary1981, Apr 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Dochter van 3,5 weet erg goed wanneer ze moet plassen/poepen. Haar luier is nu af maar het probleem is... Ze houdt haar plas/poep gewoon op tot bedtijd (middagdutje en s nachts), want dan mag ze haar luier nog om.

Sinds vanmorgen hangt er een prachtige beloningskaart in de keuken incluis stickervellen. Ze kent de bedoeling precies. Maar... Ze gaat gewoon NIET op t potje (wc met verkleiner hebben we ook maar daar wil ze echt niets van weten).

Ik heb haar voor haar bedtijd s middags gezegd dat ze dan echt eerst op het potje moest. Dat deed ze, maar ze vliegt er direct weer af waardoor ze haar plas niet kan laten lopen. Ik heb het nog een keer vandaag voor elkaar gekregen door tot tien te tellen, maar ook dat werkte niet.

Verder zo weinig mogelijk over gesproken, niet gedwongen etc. Ook geen ongelukjes maar hoe krijg ik het in godsnaam voor elkaar om haar lang genoeg op dat potje te houden zodat ze haar plas kan laten gaan? Verhaaltje wil niet, zelfs de belofte dat ze op het potje een chocolaatje mag opeten geeft geen resultaat.

Ze heeft het dus vanaf vanmiddag 13.30 tot 19.30 opgehouden! (Toen ik haar voor bedtijd de luier omdeed merkte ik dat ze direct ging plassen (ze zei er niets over en ik heb het maar niet verschoond..)

Herkent iemand dit? En weet iemand hoe ik mijn kind in godsnaam langer op dat potje kan houden zonder boos te worden?

Dank alvast voor je reactie.

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier was (en is het soms nog!) een probleem om haar rustig lang genoeg te laten zitten. Ze plaste dus wel, maar nam niet de tijd om even rustig uit te plassen en bleef zo naar de wc gaan. Hebben een tijdje een liedje gezongen en als het af was kon ze eraf komen. Tegenwoordig telt ze tot 20 en terug om zo even rustig te zitten.

Misschien vindt ze dat wel leuk ipv een verhaaltje?

3. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Dank je wel voor je reactie. Wat stom dat ik zelf niet eens aan een liedje heb gedacht! Zo is het tandenpoetsen haar ook geleerd. Ga ik morgen direct proberen. Toch maar een aantal gezette momenten verzinnen waarop ze een liedje op t potje moet zingen! Thanks

4. Storm

Storm Niet meer actief

Bij mijn zoontje hielp het om een directe beloning in te voeren. Dus niet stickers plakken en dan bij zoveel stickers een cadeautje. Boeide hem echt niet (of snapte het niet).
    Hij wilde ook echt niet op het potje of wc zitten. Uiteindelijk mm's gekocht en hem beloofd dat wanneer hij op het potje ging en iets deed, hij dan mm's kreeg (4 stuks). Dit werkte voor hem. Het heeft ons nog geen halve zak mm's gekost. ;)

5. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Vandaag is dochterlief op verzoek keurig op het potje gaan zitten terwijl ik een liedje zong (ze moest tijdens het liedje blijven zitten) maar er gebeurde niets!

Mevrouw heeft het wederom de hele dag opgehouden! Muv haar middagdutje toen ze haar luier omkreeg en ook nu weer, dit is ook.al de tweede dag zonder poepen.

Het lijkt erop dat ze niet zittend kan plassen ofzo. Dat ze gewoon niet weet hoe ze t moet laten gaan... Ophouden gaat prima. Iemand een idee of tips over hoe je een peuter zittend leert plassen?

6. duimpje

duimpje Bekend lid

Sep 25, 2009
    604
    5
    18
    Ik heb laatst iets gelezen over 'blazen'. Omdat ze blaast zouden de bekkenspieren moeten gaan ontspannen... of zo iets...

7. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    Blazen klopt idd wel. Misschien gwn strenger zijn, niet die luier omdoen voor ze naar bed gaat. WC aanbieden, wil ze niet? Dan niet, zonder luier naar bed en daarna zelf meehelpen bed verschonen.
    Je bent eigenlijk gwn erg laat nu met 3,5 jaar dan wordt het nl veel moeilijker om het kinderen te leren.

8. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Oja, dat is ook zo! (Moest ik ook toen ze wilde ontdekken of ik vruchtwater had verloren :)) ga ik proberen!

Las net ook een artikel waarin stond dat je je kind eerst een paar dagen, als hij/zij aangeeft te moeten plassen een luier om moet doen en met luier op de wc/potje moet zetten.

Als dat goed gaat, de plakkers iets losser.

Als dat goed gaat, 1 plakker los

Als dat goed gaat luier los

En vervolgens de luier in de wc/potje leggen.

De laatste stap zou dan zijn om de luier er helemaal uit te halen.

Maar als blazen werkt zou dat een stuk simpeler zijn :). Proberen waard!

9. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Je reactie begrijp ik wel hoor. Maar het punt is (dit natuurlijk niet de eerste keer is dat ik het probeer) dat de standaard methoden bij haar niet leken te werken. Nu ze beter op kan houden denk ik te weten waarom: ze weet gewoon niet hoe ze zich moet ontspannen op dat potje/de wc en haar plas moet laten lopen (ze is ook echt een beetje verdrietig als het niet is gelukt). Misschien ben ik ooit te streng geweest, misschien heeft ze een onbewuste angst ervoor die ze zelf niet onder woorden kan brengen... Ik weet het niet. Maar ik vind wel dat ze enorm haar best doet, ze vraagt ook echt niet om die luier. Hopelijk werkt het blazen en anders start ik met stappenplan.

10. Leliana

Leliana Niet meer actief

En het middagdutje weglaten?

Wat ik doe (nu 2 dagen luier-loos :D ) is het boekje 'Op het potje; Alona Frankel' voorlezen. Dan blijven ze dus rustig zitten want ze zitten helemaal in het verhaal. Desnoods lees ik het 2/3 keer achter elkaar.

11. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

Aug 21, 2012
    840
    0
    0
    Wow, dit klinkt bekend zeg. 2weken geleden is bij onze kleine meid de luier definitief uitgegaan. Ze heeft anderhalve week haar plas iedere keer opgehouden tot ze echt niet meer kon. Soms wel van 's ochtends 8 tot 4 uur 's middags. Dan plaste ze in haar broek of per ongeluk op de wc. Ik had het al bijna opgegeven en ging haar al bijna weer een luier omdoen, tot ze dinsdag het opeens door had. Nu plast ze netjes om de paaruur op de wc, en om de dag wordt er zelfs op de wc gepoept.
    Ze had hetzelfde probleem, ze wist geweoon niet hoe ze het los moet laten. Echt tips heb ik er niet voor.

Volhouden meid, probeer het middagslaapje een keer over te slaan, zodat je langer de tijd hebt.

Heel veel succes

12. adi

adi Niet meer actief

Ik zou eerlijk gezegd bang zijn voor een blaasontsteking of obstipatie door zolang ophouden van plas en poep. Dan zou ik haar liever met luier op de pot zetten.
    Of op het potje en dan zo een tekenfilm laten kijken. Zodat die druk van 'moeten' plassen, want mama zit voor mijn neus, wegvalt.

13. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

Aug 21, 2012
    840
    0
    0
    Goeie tip, adi. Maar het helpt echt niet. Dochterlief moest echt wel plassen, tekenfilm op en op t potje. Ze heeft 1x een uur gezeten en nog niks gedaan.
    Ze moet echt ff doorkrijgen hoe ze het zittend los moest laten, ze plaste nl altijd staand in haar luier.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als ze ook haar plas ophoudt.. zou ik snel die luier weer om doen.. dit is zeer ongezond

15. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    #15 Mama-in-love, Apr 14, 2013
    Last edited: Apr 14, 2013
    s Nacht ook geen luier meer omgeven.
    Zag toevallig een aflevering van Eerste hulp bij opvoeden deze week over een kindje dat perse in een luier wilde plassen/poepen.
    Ze heeft toen direct alle luiers het huis uit gegooid. Misschien goed om een na te kijken op gemist oid?

16. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Mmm...heb lang gezocht maar denk niet dat je het kunt terugkijken :( Nergens te vinden iig..

17. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Of misschien zelf een boekje geven als ze op de wc/potje zit?

18. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,680
    1,442
    113
    Tja wat hier goed werkte was met luier aan op het potje te zetten als hij moest plassen, eerst zelfs met kleren aan, toen broek uit, toen onderbroek uit en tot slot de luier uit. Maar moet heel eerlijk zeggen mijn mannetje was toen net 2 dus een heel stuk jonger, ik heb vooral met poepen ook wel eens het idee dat hij het niet kon op de wc, omdat hij niet wist hoe, totdat ik een nieuw dekbed had gekocht en zei nee die krijg je pas op je bed als je op de wc hebt gepoept tot die tijd legt mama hem weg, binnen 10 minuten stond ik zijn bed op te maken ;). Het is lastig en je zult echt even de gulden middenweg moeten vinden, in het plassen.want zolang ophouden is ook niet goed. Ik zou zelf zeggen we doen de luier aan en gaan dan met de luier aan op het potje plassen.

19. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Dat geeft hoop zeg! Het blazen hielp niet. Ik heb haar nu belooft dat ze, als ze moet plassen, op het potje mag zitten met de luier om maar vooralsnog was dat vandaag niet nodig. Omdat ik ook bang ben voor obstipatie of een blaasontsteking heb ik haar voor haar middagdutje wel een luier omgedaan. Ze heeft toen wel geplast en gelukkig ook gepoept. Ben wel blij dat mijn kind zich heel zeker voelt zonder luier (dat was de vorige keren wel anders). Ik hoop dus idd dat ze het op een dag zelf gaat doen maar ben vooralsnog blij dat ze zo goed volhoudt. Een grote blaas is natuutlijk nooit weg :). Was het al niet van plan maar door jouw reactie ga ik zeker de moed niet opgeven! Thanks.

20. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

Aug 21, 2012
    840
    0
    0
    Mooi, heel veel succes. Laat je nog even weten hoe het gaat?

Hier gaat het super, sinds vorige week dinsdag gaat het goed, en ze heeft sindsdien 1 ongelukje gehad. Ze gaf wel aan dat ze moest, maar we waren te laat bij de wc.

Share This Page