bedenk wel dat de ruggeprik met 8cm ontsluiting meestal uitgezet wordt, zodat je de persweeen wel voelt! en dat je zoiezo nog 1 dag extra moet blijven.. ook heb je bij de ruggeprik meer kans op kunstverlossing en knippen..
Hier in 't ziekenhuis kun je kiezen voor pethidine of de ruggenprik, andere pijnbestrijding bieden ze niet. Ook pethidine (soort morfine) krijg je normaliter niet meer na 7 à 8 cm ontsluiting. Dit omdat het inderdaad bij je baby komt en als die te snel na toediening geboren wordt (minder dan 3 uur, zei m'n vk) kan die nog versuft zijn en da's niet zo handig als-ie voor het eerst moet gaan ademhalen en zo. Verder moet je voor de ruggenprik meestal naar de OK (nadat ie is geplaatst ga je dan wel weer terug naar de verloskamer) en moet je op bed blijven tijdens de verdere bevalling (dus ook een katheter om te plassen). Met pethidine kun je volgens mij in de verloskamer blijven en mag je nog wel opstaan. Maar met de ruggenprik voel je in principe helemaal niets meer, terwijl pethidine alleen de scherpe kantjes eraf haalt. Ik ga het zonder proberen, maar als het niet meer gaat (en dat kan iedereen gebeuren) vind ik het een heel fijne gedachte dat je iets aan de pijn kunt laten doen!
in mijn ziekenhuis kun je alleen iets morfine achtigs krijgen via het infuus of een ruggenprik. mijn ruggenprik bleef echter aanstaan tot 10cm. hij is gezet op de verloskamer (dus niet op de OK, de aneasthesist kwam naar mij toe), ik moest inderdaadin bed blijven en kreeg een katheter (maar die werd geplaatst toen de ruggenprik al werkte dus ik heb er helemaal niets van gevoeld). bij mij was het absoluut niet zo dat ik geen pijn meer voelde, vanaf een cm of 7 begon de pijn door de ruggenprik heen te komen en bij 10cm (toen hij nog aanstond) moest ik alsnog flink puffend de weeen doorstaan. zodra hij uitgezet werd had ik binnen 10 minuten alle gevoel weer terug overal, direct na de bevalling kon ik ook opstaan en lopen met alle gevoel in m'n benen. het is dus niet zo dat je per definitiegeen pijn meer voelt als je een ruggenprik hebt, helaas
misschien ook wel handig om te weten dat sommige vrouwen erg 'van de wereld' raken van een pethidineprik, een vriendin ging hele rare onsamenhangende dingen zeggen hihi
Van de pethidine kreeg ik enorme jeuk! Vreselijk! Zelfs toen ik de ruggeprik had gekregen (overigens gewoon op de verloskamers, en katheter werd ook pas gezet na de ruggeprik dus ook niets van gevoeld) had ik enorme jeuk op mn benen. Erg vervelend, want krabben had geen zin aangezien ik door de ruggeprik geen gevoel meer had in mn benen...
Ik heb ook Pethidine gehad tijdens mijn bevalling. Ik moet zeggen, HEERLIJK! Je hebt nog wel pijn, maar de pieken vallen weg. Ik werd ''stoned'' van. Tussen de weeen door viel ik even ''weg'' en als de wee dan weer kwam kon ik hem gemakkelijk wegpuffen... Ik heb ook gevraagd om een ruggeprik (ipv de pethidine), maar het was midden in de nacht en de anesthesist kwam pas om 8.00 uur (evenals de gynaecoloog helaas....). Toen de gynaecoloog om 8.15 eindelijk kwam was die prik weer uitgewerkt, dus ik vond het wel tijd worden dat hij kwam....
2 uur na de bevalling met ruggeprik lag ik toch echt mooi in mijn eigen bedje hoor, geen mens die mij in het ziekenhuis houdt als ik dat niet wil. De persweeen heb ik wel zonder gedaan, toen was hij al uitgewerkt.
Ik heb zo'n pompje gehad dat je jezelf pijnbestrijding kan geven. Heerlijk! Ik was knetterstoned Het pompje hebben ze afgepakt toen ik mocht persen (grrr..) en ik was binnen 2 minuten weer helder.
Bedankt voor al jullie antwoorden! Heeft iemand ervaring met TENS? (geen idee of dat ook in mijn ziekenhuis tot de mogelijkheden behoort)
Ik ben ook bevallen met een pomp met remifenaline (of zoiets, vergeet altijd hoe het precies heet). Zou het zo weer doen. Gekregen toen ik er om vroeg, dat was bij 3 a 4 cm ontsluiting. En tot en met het persen heeft het pompje aangestaan. Heerlijk spul!
De tens kun je zelf huren, meestal bij de thuiszorg geloof ik. Denk dat je vk dat wel weet. Heb er overigens geen ervaring mee Groetjes Rosa
toen ik in het ziekenhuis kwam mocht ik geeneens meer pijnbestrijding, al had het gemogen kon het nog niet omdat er op 1 januari niemand was die het geven mocht. de gyn kwam ook pas aan toen ze al geboren was. als je pijnbestrijding wilt moet je wel het geluk hebben dat je overdag , doordeweeks bevalt en nog niet veel ontsluiting hebt
Of gewoon in een goed ziekenhuis bevalt, hier kun je dag en nacht een ruggeprik krijgen, al is het kerstavond!
Daar wilde ik ook bevallen. Helaas waren alle verloskamers bezet en belandde ik alsnog in het Elisabeth, waar ik helemaal niks kreeg (nou ja, een infuus met weeënversterkers ).
Dat is echt niet in ieder ziekenhuis zo. Voor mij reden b.v. om in Assen te gaan bevallen en niet in Drachten. Terwijl het de helft scheelt in tijd/kilometers.
Pfff... Ben ik ff blij dat ik daar niet bevallen ben! Dat infuus heb ik overigens ook gehad, maar ja, helaas nix opgeleverd bij mij...
Overal lees je dat je geen ruggenprik meer krijgt als je een bepaald aantal cm. ontsluiting hebt. Dit is niet helemaal waar. Ik heb n behoorlijke tijd geperst (en zoals bekend moet je dan toch echt 10 cm ontsluiting hebben) maar ons meisje wilde niet verder komen, toen gingen mn weeën ook nog weg dus t schoot voor geen meter op. Ik verging van de pijn in mn rug (geen rugweeën maar heb ooit n hernia gehad en door t persen zijn ook die zachte stukken die tussen je wervels zitten naar buiten geperst) en toen kreeg ik dus een ruggenprik (hebben anesthist daarvoor op moeten roepen) en vervolgens weeopwekkers.
Yep, Assen doet dat ook. Behalve hele goede mogelijkheden tot pijnstilling vind ik het ook een ziekenhuis met een hele prettige sfeer. De moeite van de extra kilometers wel waard.