pijnbestrijding nodig of niet?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Chanoetje22, 10 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chanoetje22

    Chanoetje22 Actief lid

    3 jul 2007
    202
    0
    0
    KLANTENSERVICE
    ALMERE
    als ik er voor kies om thuis te bevallen kan ik dus geen pijnbestrijding krijgen maar is een bevalling wel te doen en uit te houden zonder pijnbestrijding? en wat als ik tijdens het bevallen verga van de pijn wat dan? is het toch verstandiger om gewoon in het ziekenhuis te bevallen? je weet natuurlijk nooit hoe je bevalling loopt en hoeveel pijn je hebt het is zo moeilijk om te kiezen.. wie heeft er wat tips en kan mij vertellen hoe haar bevalling was zonder pijnbestrijding?
     
  2. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ik ben 3x bevallen zonder pijnbestrijding en dat ging me prima af hoor! Kijk pijn doet het altijd natuurlijk, maar je weet waarvoor het is ;) En als je je kleintje in je armen houdt verdwijnt de pijn alweer naar de achtergrond.
     
  3. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik wou heel graag zonder pijnbestrijding, maar helaas heeft de gyn beslist dat ik een ruggeprik moest omdat de ontsluiting niet vorderde. Achteraf was ik hem trouwens zeer dankbaar. Ik zou ook never nooit meer thuisbevallen, al was dat wel mijn plan. Ons meisje had op het laatste bijna geen hartslag meer en ik moet er niet aan denken dat ik dan nog de gang naar het ziekenhuis had moeten maken.
     
  4. kiki80

    kiki80 Fanatiek lid

    6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Ik ben bevallen met pijnstilling (geen ruggeprik) en was er zeer dankbaar voor. Vermoeidheid, samen met stevige rugweeen met een halve minuut pauze ertussen was behoorlijk heftig. Nu kon ik in de kleine pauzes een beetje wegvallen. Pijn bleef erg, maar kon me beter ontspannen tussendoor.
    Ik heb er trouwens niet omgevraagd...ik vroeg om een paracetamol tegen de rugpijn (wist ik veel dat ik last had van rugweeen :oops:)
     
  5. Hester

    Hester Niet meer actief

    Ik heb geen pijnbestrijding gehad (nog geen paracetamolletje ;) ) en dat ging prima hoor!
     
  6. Ylana

    Ylana Actief lid

    6 jun 2007
    174
    0
    0
    Huisvrouw
    Noord-Brabant
    Ik heb (helaas) ook een ruggeprik gehad.
    Liever had ik hem niet gehad maar na 54 uur weeën was ik zo kapot dat ik er helemaal doorheen zat.
    De arts heeft toen besloten om een ruggeprik te laten zetten, iets waar ik toen erg dankbaar voor was.
    Dit keer wil ik thuis bevallen. Zonder pijnstilling dus.
    Ik ga er gewoon vanuit dat het deze keer beter gaat. Zo niet, dan ben ik zo in het ziekenhuis.
     
  7. kvptje

    kvptje Fanatiek lid

    31 dec 2006
    1.156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    Ik ben thuisbevallen zonder pijnbestrijding en het viel mee.. Ik zou het een 2e keer weer zo doen!
    Ik vond de weeën pijnlijker als het persen zelf, en op het moment dat je aan het persen bent had ik geen tijd om aan de pijn te denken. Ik dacht aan mijn meisje dat ik haar elk moment vast kon houden. En voordat ik het wist was ze daar!

    Ik denk dat het belangrijkste is dat je op een plek bevalt waar jij je op je gemak voelt. Voor de een is dat het ziekenhuis en voor de ander is dat thuis.

    liefs,
     
  8. Dushi

    Dushi Niet meer actief

    Ik zei ook tijdens de zwangerschap dat ik geen pijnbestrijding wilde hebben. Wel zou ik in het ziekenhuis bevallen.

    Nou, ik heb er 21 uur over gedaan en was blij dat ze me met de ontsluiting hebben geholpen en daarbij een ruggeprik hebben gegeven.

    De ruggeprik kon pas 's morgens om 8 uur ingebracht worden en dus hebben ze daarvoor twee keer een 'cocktail' in mijn bovenbeen gegeven.

    Heb aan alle middelen mogen snuiven dus ! 8)
     
  9. Chanoetje22

    Chanoetje22 Actief lid

    3 jul 2007
    202
    0
    0
    KLANTENSERVICE
    ALMERE
    oke heel erg bedankt voor jullie antwoorden.. ik denk dat het toch thuis word ik voel me dan wat meer op me gemak denk ik in me eigen omgeving en je kan doen en laten wat je wil. het ziekhuis is 15 min rijden dus als ik het egt niet uithou en tog pijnbestrijding wil race ik er alsnog naartoe ;)
     
  10. nachtvliinder

    nachtvliinder Fanatiek lid

    20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    noppes nada nihil!

    geen pijnbestrijding!

    alleen na de bevalling moest ik 2 pracetamolletjes slikken omdat ik koorts had! :)
     
  11. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    er zijn veel vrouwen bevallen zonder pijnbestrijding, dus blijkbaar is het voor velen te doen. als je thuis vergaat van de pijn en een vk wil pijnbestrijding toepassen ga je alsnog naar het ziekenhuis. op voorhand naar het ziekenhuis om pijnbestrijding te krijgen is bij veel ziekenhuizen niet mogelijk. hier krijg je niet op eigen aanvraag pijnbestrijding, een gyn moet dat beslissen.
     
  12. brigitte22

    brigitte22 Fanatiek lid

    13 nov 2006
    2.601
    0
    0
    Ik heb het zonder pijnbestrijding gedaan maar met gewone weeen, rugweeen en beenweeen was het wel erg zwaar.......

    Ik zou thuis bevallen maar moest uiteindelijk ingeleid worden vanwege gebroken vliezen..... Wist dus ook niet of mijn ziekenhuis pijnbestrijding deed... Dat hoorde ik pas vlak voor het persen.. Toen dacht ik wel even pffff het had dus gekund... Maar nu achteraf geeft het ook wel een kick om het helemaal op eigen kracht te hebben gedaan
     
  13. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    Ik wilde t graag zonder pijnbestrijding doen, maar de gyn beslisde anders en ik kreeg een pethidine prik.
     
  14. Niet meer actief

    ik heb het ook zonder pijnbestrijding gedaan en ben er ook super trots op.. ik vind het wel fijn om te weten dat het kan en snap ook heel goed dat mensen het wel nemen..

    ik heb (wat ik ook al dacht) gewoon ervaren dat je oerkracht boven de pijn staat en je op zo'n moment heel wat kan hebben... wel vond ik de laatste 2cm ontsluiting heel zwaar..
     
  15. Suzanne75

    Suzanne75 Fanatiek lid

    8 mrt 2007
    1.662
    0
    0
    Weet je dat we zowat het enige land in Europa zijn waar mensen thuis bevallen en standaard geen pijnbestrijding krijgen? We liggen hier ver achter en soms lijkt het wel alsof we nog in de oertijd leven of zo. Ik ga voor de veiligheid ook in het ziekenhuis bevallen en als ik het niet meer te verdragen vind zal ik zeker voor pijnbestrijding vragen!
     
  16. bollie

    bollie Lid

    2 jun 2007
    20
    0
    0
    slager
    Barendrecht
    Het is inderdaad van de zotte dat er in Nederland zo moeilijk wordt gedaan over pijnbestrijding! Het lijkt inderdaad wel of we nog in de préhistorie leven. Ik heb uiteindelijk een ruggeprik gekregen omdat ik plotseling een keizersnee keeg en ik moet zeggen, dat dat toch wel een heerlijk gevoel was!
     
  17. bonnievdakker

    bonnievdakker Fanatiek lid

    10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Ik wilde erg graag zonder pijnbestrijding bevallen, maar dat is niet gebeurd. Na 65 uur weeen om de 4 minuten besloot de gyn dat het tijd werd voor een ruggeprik. Hierna heeft het nog 7 uur geduurd voor de kleine er was. De eerste dagen was ik een soort teleurgestelt in mezelf, omdat ik het niet op eigen kracht had gedaan. Nu besef ik dat het onzin is, de kleine had het gewoon te zwaar en zonder ruggeprik had het gewoon niet goed gegaan. Ben achteraf dus blij met de beslissing van de gyn.
     
  18. Mamavyas

    Mamavyas Fanatiek lid

    22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Ik had een zware bevalling en kreeg later ruggeprik. 1e keer werkte niet, ik voelde nog de pijn. Ik moest terug naar OK om de ruggeprik nogmaals te herhalen dit keer door een andere chirurg. Na de 2e ruggeprik was ik voor de helft verdoofd. Ik voelde aan me rechter kant duidelijk de weeen. Ik zelf vond de pijn ondraagelijk. Ik huilde ook erg veel. Ik weet niet of ik kan spreken van een bevalling zonder pijn bestrijding.

    Mocht ik in de toekomst nog een kindje willen dan zal zeker in het ziekenhuis de bevalling plaats vinden. Het is voor mij een fijn gevoel als ik kan zeggen dat het niet meer lukt en dat er ruggeprik gegeven kan worden.

    Ik moet zeggen dat ik nog trauma heb van mijn bevalling. Het was een bevalling met pijnbestrijding of juist niet.
     
  19. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik denk eigenlijk dat je daar op voorhand nog niks over kan zeggen.
    Wel kan je voorkeur hebben. Elke vrouw, en elke bevalling is zó verschrikkelijk anders. De één kan meer hebben dan de ander.
    Ik zelf verging van de pijn en kon het ook echt niet aan, dus ik heb gevraagd om pijnbestrijding (kreeg een ruggeprik)
     
  20. MSU

    MSU Actief lid

    21 jun 2006
    258
    0
    0
    met die "oertijd" ben ik het mee eens, want ik ben ook thuis bevallen. Wilde ik niet maar kon niet anders door omstandigheden. Alsjeblieft, wat een toestand zeg. Nooit weer ! Bij de volgende tien kinderen: hop, naar het ziekenhuis. ;) Mijn zoontje had zuurstofgebrek, doordat hij klem kwam te zitten. Toen hij ter wereld kwam, was hij al donkerblauw ! Ik was toch een stuk rustiger geweest als ik op dat moment in het ziekenhuis was geweest. Maar ik dwaal af.....Pijnstilling? Niet gehad, bij geen een van twee. Niet gemist ook trouwens. Door de bevalling was ik zo "stoned als een garnaal" :) en heb weinig pijn gevoeld behalve een rugwee af en toe. af en toe denk ik wel es dat ik het bevallen "mis". het is zo'n bijzonder moment. Ben blij dat ik het bewust heb meegemaakt. Voor zover dat kan als je "stoned" bent dan ;)
     

Deel Deze Pagina