pijnbestrijding nodig of niet?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Chanoetje22, 10 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tiruja

    tiruja VIP lid

    28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    ik zou geen pijnbestrijding willen maar dat is voor iedereen verschillend.
     
  2. mel1977

    mel1977 Actief lid

    Ik was blij dat er pijnbestrijding bestaat. Na 11 uur weeen om de 3 a 5 minuten kreeg ik pethidine (in m'n been), dit hielp naar mijn idee voor geen meter. Na nog eens 5 uur weeen (en pas 6 cm ontsluiting) kreeg ik een infuus met een pompje morfine-achtig spul. Ik kon de gyn wel knuffelen, eindelijk kon ik de ontspanning en rust vinden die ik zo nodig had.
    Na de bevalling geen moment teleurgesteld geweest in mezelf omdat ik het niet zonder pijnbestrijding heb gedaan. Ik was (en ben) trots dat ik de klus heb geklaard en trots op het mooie resultaat.
    De volgende (mocht die er ooit komen) gaat weer in het ziekenhuis... met de eerste wee wil ik daar graag naar binnenlopen, infuus met dat morfine-achtige spul en gelijk die wee-opwekkers. Dan heb ik misschien de klus wel in de helft van de tijd geklaard..
     
  3. Luun

    Luun Bekend lid

    24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Nou, pre historie is wel een beetje kort door de bocht hoor. Ik ben erg blij dat je als vrouw de keuze hebt en je hierin vrij wordt gelaten. Pijnbestrijding heeft veel bijwerkingen, daar moet je niet te licht over denken. Het is niet "effe een ruggeprik", daar zitten zeker medische consequenties aan.

    Ik woon in de USA en als je ziet wat hier normaal is: op je rug, voeten in de beugels, artsen in steriele kleding met een plastic scherm voor hun hoofd, mondkapje, mutsje en dit alles voor een normale vaginale bevalling! Pfff...moet er niet aan denken (ik ga dan ook voor een thuisbevalling hier), een bevalling is iets natuurlijks en iets wat je als vrouw aankunt. Dat er pijnbestrijding bestaat voor als het niet normaal verloopt; daar ben ik erg dankbaar voor, maar geef vrouwen alsjeblieft de keuze.
     
  4. Cynthia85

    Cynthia85 Bekend lid

    4 aug 2006
    799
    0
    0
    Gezondheidzorg
    Schiedam
    ik had het echt niet zonder pijnbestrijding kunnen doen, dat hielpt al weinig, laat staan helemaal zonder....pfff, maar het is wel een keizersnede uiteindelijk worden.
     
  5. Priscill

    Priscill Actief lid

    7 aug 2007
    151
    0
    0
    Mijn zwangerschap is nog heel pril maar ook ik heb er, zelfs ruim voordat ik zwanger werd weleens over nagedacht wat ik wilde. In de eerste instantie zou ik het zonder pijnbestrijding willen doen. Ik zou alleen wel van te voren willen afspreken dat wanneer ik het toch nodig vind het kan. Een thuisbevalling zie ik sowieso niet zitten. Alleen heb ik het idee dat je hier in NL niet echt zo'n pijnbestrijdings afspraak kunt maken.... Weet iemand dat toevalling of heeft iemand ervaring?

    Groetjes
    Priscilla
     
  6. Mama007

    Mama007 Niet meer actief

    Op het moment zelf smeekte ik om pijnbestrijding. Ik heb het uiteindelijk niet gekregen en ben er super trots op dat het me zonder is gelukt! Ik wil het als er een volgende keer komt weer zo proberen.
     
  7. Lin71

    Lin71 Fanatiek lid

    19 apr 2007
    3.481
    0
    0
    prov.groningen.
    Na 6 uur alleen maar rugweeen die geen ontsluiting maakten kreeg ik per orde gyn een ruggeprik en in 2,5 uur had ik toen volledige ontsluiting.Was ondertussen bek en bekaf ( lag onderhand al ruim 6 weken in het ziekenhuis met een hoop onzekerheid ) Achteraf ben ik erg blij met de ruggeprik ben behoorlijk ingeknipt en ingescheurd.
    Een volgende keer ga ik weer voor een ziekenhuis bevalling en mocht het nodig zijn sta ik zeker open voor pijnbestrijding. Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan.
     
  8. Niet meer actief

    Nou kan je vertellen ik SMEEKTE om pijnbestrijding ondanks dat ik thuis in mijn bedje aan het bevallen was! Ik was al tig uur bezig volgens mijn... 1 uur snachts begonnen de weeen en gelijk om de 3 min :( :( en die bleven maar aanhouden en toen om de minuut... nou dat is leuk NOT! Ik wilde hoe dan ook thuis bevallen.. maar wilde ook wel heel graag van die pijn af..... alles geprobeerd baarkruk (NOOIT MEER VAN ME LEVEN WAT EEN KLSDU DING :evil: ) Maar goed... uiteindelijk heeft de VK me een beetje voor de gek gehouden omdat de ontsluiting niet goed op gang kwam heeft ze me bij de 8 cm een cm voorgelogen omdat ze wist hoe graag ik thuis wilde bevallen... want met 8 cm kun je niet meer naar het ziekenhuis (en daarbij met om de minuut weeen kon ik die trap niet eens afkomen hahahahaha ) anyways.... om 18.48 werd me mannetje geboren ZONDER pijnbestrijding...

    Wij weten 1 ding heel zeker! de volgende wordt een ziekenhuis bevalling maar dan ook ZONDER pijnbestrijding... maar wel met de optie dat ik het kan krijgen, scheelt mij weer drempels in de auto niet waar ;)
     
  9. laura14

    laura14 Lid

    9 jul 2007
    71
    0
    0
    Ik denk dat het van veel dingen afhangt; hoe ver je al ben of nog moet, hoe je je voelt, of je het op dat moment aankan. Ik denk dat je dat niet van te voren kan beslissen. Ik zelf ben met ruggeprik bevallen, dat is in Spanje standaard, ook de zuignap, dus daar was ik wel blij om, er had een bus naar binnen kunnen rijden, ik had er niks van gemerkt. Achteraf ga je denken hoe was het geweest zonder, het is een beetje raar om te persen zonder er een duidelijk gevoel bij te hebben, maar ik was blij om even van die intense pijn af te zijn. De prik was gezet en 2 uur later was ze er. Die 2 uur hebben mn man en ik gebruikt om gezellig "bij te kletsen" en uit te rusten, daar was daarvoor geen tijd voor, haha, ik was klaar om iemand een trap te geven die in de buurt kwam. Zeer veel respect voor alle vrouwen die het zonder (moesten) doen, hoor, petje af!
     
  10. Karagoz

    Karagoz VIP lid

    14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    ik had een weeen storm. De weeen kwamen achter elkaar. Ik wilde heel graag pijnbestrijding maar ik was te onrustig en tamer ook. Ik en tamer moest een half uur rustig zijn en dan kreeg ik wat. Dat lukt met veel moeite en ze ging kijken hoeveel ontsluiting ik had en dat was al 7 cm. En ik kreeg niets meer omdat de bevalling te snel ging. Ik verging van de pijn maar ik kreeg niets. De bevalling duurde 2 uur. De volgende bevalling wil ik echt wel pijnbestrijding anders doe ik de dokter wat aan!
     
  11. vosje2000

    vosje2000 Fanatiek lid

    28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Ik wil graag voor de veiligheid ook in het ziekenhuis bevallen en als ik het niet meer hou zonder, ga ik zeker vragen om pijnbestrijding.
    Dan moet het alleen wel ERG ver komen, aangezien ik een enorme angst heb voor spuiten en mijn grootste angst een ruggeprik is.
     
  12. Luun

    Luun Bekend lid

    24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Even ter info: als je een ongecompliceerde zwangerschap hebt en gewoon onder normale medische controle staat is thuis bevallen nog altijd iets veiliger dan in het ziekenhuis bevallen.
     
  13. Niet meer actief

    Wat versta jij onder normale medische controle? Bij de VK of iets dergelijks? Of echt bij de Gyn?

    Gr Brigitte
     
  14. vosje2000

    vosje2000 Fanatiek lid

    28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Mijn man heeft een erfelijke ziekte die bij een bevalling gevaarlijk kan zijn voor het kind als het kindje deze overgeerfd heeft..
    Vandaar..
     
  15. Niet meer actief

    Ik denk overigens zo en zo dat het in het ziekenhuis wel iets veiliger is... want dan hoef je niet mocht er onverhoopt iets mis gaan niet eerst te wachten op een ambulance of wat dan ook.. want je bent er al! Want er kan altijd iets mis gaan helaas maar waar.... dus dat motto gaat denk ik niet 123 op...
     
  16. Karagoz

    Karagoz VIP lid

    14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    ik ben het helem aal met je eens. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren. De baby heeft miscchien zuurstof nodig, misschien in de couveuse, onder de bleuwe lamp of wat dan ook. Als je thuis bent kan dat niet.

    Misschien heb je een vacuumpomp nodig of een tang bij de bevalling dat is er allemaal niet.

    Doe mij maar de ziekenhuis bevalling, je huis blijft schoon en je bent er veilig daar.
     
  17. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    als dat nodig zou zijn, ben je sowieso altijd snel in het ziekenhuis.
    en de verloskundige heeft ook zuurstof enz bij zich...

    als je in het ziekenhuis bevalt grijpen ze daar dus ook veel sneller mee in.
    en dat is voor je kleintje zeker geen voordeel!

    het spijt me zeer, maar mijn huis zag voor tijdens en na de bevalling er hetzelfde uit....

    het is niet dat ik tegen ziekenhuis bevallingen ben hoor. ;)
    maar dit zijn wel de 'verkeerde' redenen.
    (tenminste zo denk ik erover)
     
  18. Niet meer actief

    Wat betreft het huis heb je gelijk in... want die was hier ook gewoon schoon en netjes... geen bloedspatters te zien hoor ;) de VK en de Kraamhulp hebben alles schoon achter gelaten dus dat was wel netjes dacht ik zo.. en de vacuum uhh geen verstand van ;)
     
  19. Luun

    Luun Bekend lid

    24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    @onzewonder: onder begeleiding van een verloskundige (dwz alle standaard testen, echo's enz).

    @vosje2000: in dat geval snap ik het, zou ik dan ook zeker hebben gedaan!

    Het is statistisch bewezen dat thuis bevallen net zo veilig is, en in veel onderzoeken komt naar voren zelfs iets veiliger, als in het ziekenhuis bevallen. Daarbij zijn natuurlijk ook gevallen van zuurstof nodig, lamp, couveuse enzovoort meegenomen. Vrouwen willen vaak in het ziekenhuis bevallen omdat ze het idee hebben dat het veiliger is, maar dit is dus niet het geval. Ik zou daarom willen benadrukken om je goed te (laten) informeren voordat je een besluit neemt en niet zomaar afgaat op eigen ideeen en misschien wel vooroordelen.

    Daarbij moet ik wel zeggen dat als je echt het idee hebt veiliger te zijn in een ziekenhuis een thuisbevalling extra stress kan opleveren vanwege die angst. En dat remt een bevalling natuurlijk ook. Dus dat telt ook zeker mee in de overweging.
     
  20. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    als je pijn hebt vraag je snel naar pijn bestrijding denk ik.
    ik vind gewoon dat het bij een bevalling hoort je hebt even pijn maar krijgt er zoveel voor terug.
     

Deel Deze Pagina