Dames, bij mij is vorige week een zgn. 'velamenteuze insertie' van de navelstreng in de placenta geconstateerd. Dit wil zeggen dat de navelstreng niet - zoals normaal - rechtstreeks middenin de placenta is aangehecht, maar aan de zijkant via de vliezen naar de placenta toeloopt. Dit schijnt een risicofactor te zijn tijdens je bevalling, omdat de kans bestaat dat de bloedvaten in de navelstreng beschadigen op het moment dat de vliezen breken. Hierdoor is de kans dat het kindje overlijdt tijdens de bevalling iets groter dan normaal. Dit verschijnsel komt vaak voor in combinatie met zgn. 'vasa previa' (bloedvaten liggen voor de baarmoedermond), maar hiervan is bij mij *gelukkig* geen sprake aangezien mijn placenta zich midden bovenin mijn baarmoeder bevindt. Wat ik graag van jullie wil weten: Zijn er hier dames bij wie dit 'verschijnsel' zich ook voordeed? Wat waren de consequenties hiervan voor je zwangerschapsbegeleiding en bevalling? Ben je via de natuurlijke weg bevallen of via een keizersnede? En - waar ik natuurlijk op hoop - is het goed gegaan met het kindje? Bedankt alvast voor het delen van jullie ervaringen! Groetjes, Wendy * toch wel een beetje verontrust
Wauw, geen ervaring mee en ook nooit gehoord eigenlijk maar wil je wel sterkte wensen en dat je maar een gezond kindje krijgt, keizersnee of via de natuurlijke weg.
Voor dames bij wie ook een velamenteuze navelstrenginsertie is of wordt geconstateerd (laten we hopen van niet ), zie mijn vraag en antwoorden bij de verloskundigen: http://www.zwangerschapspagina.nl/about21411.html We hebben op 13 december a.s. een echo, een Doppler-onderzoek en een consult met een gynaecoloog om de kans op complicaties tijdens de bevalling in te schatten. Ik houd jullie op de hoogte, wellicht zijn er dames die wat aan deze informatie hebben. Groetjes, Wendy