Een ruggenprik is vaak veiliger dan pethedine of een remifentanil-pompje. Ik vind juist dat over deze laatste 2 te licht wordt gedacht. Beide worden in bepaalde ziekenhuizen niet (meer) gebruikt vanwege complicaties. De ruggenprik heeft voor mij dus de voorkeur. Bij de bevalling van m'n dochtertje had ik 'm van tevoren geregeld, hier werd inderdaad wel een beetje moeilijk over gedaan. Arts legde mij uit dat pethedine alleen "gevaarlijk" kan zijn als je binnen 4 uur bevalt en die kans was volgens haar erg klein. Uiteindelijk ben ik binnen 3 uur bevallen zonder pijnbestrijding, er was geen tijd meer voor een ruggenprik. Overigens is het niet zo dat je de ruggenprik meteen krijgt, pas als je 3/4 cm ontsluiting hebt en ze vertrouwen erop dat de bevalling goed op gang is. Voor mij was m'n bevalling goed te doen zonder, ik had alleen buikweeën die ik goed kon opvangen en het was voorbij voor ik er erg in had. Maar goed.. ik kan makkelijk praten en zijn ook zat vrouwen die 24 uur rugweeën hebben en op een gegeven moment te moe zijn om te persen, waardoor ze uiteindelijk op de OK belanden. Een bevalling is zo persoonlijk en iedereen moet doen wat zij denkt dat goed is voor haar. Het lijkt me ook niet de bedoeling dat je er een trauma aan overhoudt.
Ik vind het persoonlijk een beetje zwak om van te voren al te zeggen dat je een ruggenprik wilt. Ik vind dat iedereen het zoiezo op de natuurlijke manier moet proberen. Een vrouwenlichaam is hier op gebouwd. En het lijkt mij ook dat je je trots voelt als je het helemaal zelf hebt gedaan. Ik hoop dat ik een normale bevalling kan krijgen dit keer want de vorige keer werdt het een geplande keizersnee.
pijnbestrijding.... alleen als het nodig is... ikzelf zou hier niet van te voren voor kiezen, omdat er toch een hoop nadelen aan (kunnen) zitten...... Verder... tja... voor mij geen keuze... iig als ik na mn vorige bevallingen kijk.... Veel te snel voor pijnstilling.... mijn lichaam maakt trouwens zelf zo'n hoop pijnstilling aan, dat ik lekker kan trippen op mn natuurlijk stofjes..
wat goed dat je aangeeft wat je wilt! er word inderdaad vaak moeilijk gedaan in nl maar gelukkig steeds minder. ik ben van mijn eerste ook bevallen met een ruggenprik en hoop dit met een tweede weer te kunnen. ik kreeg bij sem overigens direct een prik aangeboden terwijl ik nog geen weeen had (ingeleid) aangezien ik het aan had gegegeven (stond ook op mijn kaart, laat het daar dus ook opzetten!) nu staat het weer netjes op mijn kaart ik heb bij sem wel eerst geprobeerd het zelf te doen maar ga nu als ik kan direct voor de prik ipv wachten. ook heb ik aangegeven geen remyfentanyl te willen (het is nog steeds een verdoving die niet volledig getest is en waarvan de complicaties dus ook niet allemaal bekend zijn!!!!) ook andere pijnbestrijding wil ik niet. beide kunnen namelijk inderdaad het gevolg hebben dat je half stoned bent en je bevalling niet goed meekrijgt. dit is bij een epiduraal niet het geval. ook ik vind de bevallingspijn niet nodig voor de band met je kind, de band bouw je niet op in 12 uur pijnleiden maar in 9 maanden dragen en een leven lang liefhebben! succes alvast bij de bevalling maar hou er ook rekening mee dat het kan dat je bevalling snel vordert waardoor een ruggenprik niet meer kan, ook kan het zijn dat hij niet goed werkt, komt niet vaak voor maar denk wel dat het goed is er rekening mee te houden.
Ik heb geen ruggeprik gehad en ik zou deze een volgende keer ook niet willen. Maar goed ik zeg nooit nooit.... Ik vond bevallen inclusief de pijn ontzettend bijzonder en ik had alles wat in mijn lijf gebeurde niet willen missen. Alsof mijn buik(spieren) een eigen leven leidden . Door middel van mijn ademhaling lukte het mij redelijk goed om de controle te houden. Alleen op het einde heb ik nog geroepen om pijnstilling, maar dat had weinig nut met 9 cm ontsluiting . Ik zou het de volgende keer zo weer doen en ik ben achteraf blij dat ze mij geen pijnstilling hebben aangeboden. In de hitte van de strijd had ik misschien wel 'ja' geroepen, terwijl ik het toch prima zonder heb kunnen doen.
Dit is dus wel jammer want hier geef je er ook maar een oordeel aan en het is ieder persoonlijk waar je voor kiest. Dat vind ik dus jammer dat je er meteen een stempel op drukt terwijl ieder zo zijn eigen beweegredenen heeft. Je weet nooit wat iemand meegemaakt heeft of wat de beweegreden is om ervoor te kiezen. Om dan meteen te zeggen dat je het zwak vind, vind ik dan weer te ver gaan.
Ik heb gezegd dat ik het zonder zou proberen en als ik het niet meer trek ik dan een ruggenprik wil. Ik werd ingeleid en mijn bevalling kwam na het twee keer aanbrengen van de gel maar niet opgang. Totdat plotseling laat op de avond mijn vliezen braken! Wow wat heftig. Ik kwam direct in een weeenstorm terecht. Ze zeiden toen: het is verstandig om nu een ruggenprik te nemen, mijn antwoord was: ja, graag! Ik vond die ruggenprik fantastisch. Ik was gewoon goed bij. Op het scherm zag ik dat ik heftige weeën had maar daar voelde ik NIETS van. Heb zelfs nog 1,5 a 2 uur geslapen! Van 4 tot 10 cm ontsluiting heb ik geen pijn gehad. Toen moest ik de ruggenprik uit laten werken en toen kon ik met genoeg energie de persweeën aan! Ik heb echt respect voor de vrouwen die het zonder doen. Maar ik ben blij dat deze mogelijkheid van pijnbestrijding bestaat! De volgende keer ga ik er weer hetzelfde in, ik probeer het zelf. Is het te zwaar dan wil ik een ruggenprik. Ik wil zowiezo in het ziekenhuis bevallen dus dan heb ik die mogelijkheid gewoon.
Ik zou nooit van tevoren voor pijnbestrijding kiezen, als het echt nodig is krijg je het wel. Wat is er mis met een beetje pijn? Van een beetje pijn lijden krijg je niets hoor. En van pijnstilling kan je wel bijwerkingen krijgen, heb ook gelezen van vreselijke hoofdpijn na de bevalling en alleen maar kunnen liggen, dat is nog veel erger, wat voor kraamtijd heb je dan. Bij Eva heb ik wel heel even aan pijnstilling gedacht, maar ik wilde graag thuis blijven en ik had zoiets van, dit gaat ook weer over. Bij Lisa geen seconde aan pijnstilling gedacht, heeft een half uurtje ofzo een klein beetje pijn gedaan, was echt een makkelijke bevalling.
hier 2 x zonder bevallen en nu ga ik het weer proberen. ik vind dat er te snel voor epi. wordt gevraagt nog tijdens de zwangerschap
Ddie vergoeding slaat inderdaad echt nergens op. Ik vind Bevallen zeker een medisch iets wat gewoon vergoed moet worden als je vrijwillig naar ziekenhuis gaat. Wat dacht je dat een spoed transport van een thuisbevallende vrouw kost? Dat idee van inkomensafhankelijk vind ik wel hilarisch. De bijdrage aan de zorg is al grotendeels inkomensafhankelijk, daabij wie gaat dit allemaal administreren en ten derde: nog even en ik moet bij de bakker mijn beschikking van de belastingdienst laten zien om dat afhankelijk daarvan wordt bepaald hoeveel ik voor een brood moet betalen. Kunnen we beter met voedselbonnen gaan werken. Nee er zijn grenzen wat mij betreft.
Ik wil het zelf doen!! Bij de eerste heb ik bij de 9 cm z,n prik in me been gehad want ik had geen weeen meer en moest aan het infuus. Ik voelde de weeen gewoon nog hoor alleen tussendoor kon ik wat dutten. Nu wil ik het gewoon weer zelf proberen en we zien wel wat het brengt. Ik vond de pijn heftig maar zo bijzonder!!!
pethedine bedoel je????!!! Vreemd... want die mogen ze niet meer geven als ze verwachten dat het kindje binnen de 4 uur komt.... @eigen risico Telt dat eigenlijk ook als je thuisbevalt en met spoed naar het ziekenhuis moet? Ambulance bedoel ik....??
Ik wil ook geen pijnbestrijding, het lijkt me gewoon een vreselijk eng idee om geen gevoel meer in je onderlijf te hebben. Dan maar een paar uur pijn, daar kom ik ook wel weer overheen . En hopelijk ook weer lekker thuis bevallen!
O dat wist ik niet. Ze zeiden wel dat als hij uitgewerkt was ze het niet nog eens konden geven omdat je kindje dan moet blijven oid? Hier heb je alleen keuze uit een ruggeprik en die pethedineprik. Maar misschien dat het nu anders is we hebben het nog niet over pijnstilling gehad
Ik zei dat ik het zwak vind om van te voren voor een ruggenprik te kiezen. Alle bevallingen zijn anders en misschien valt het dit keer wel mee. Je kan altijd nog overgaan op een ruggenorik als het echt heel erg tegenvalt. Ik zou zelf met mijn vk bespreken dat een ruggenprik wel bespreekbaar moet zijn als het toch tegenvalt en ze dan geen discussie met je gaan voeren. Dit is mijn mening.
Dit middel komt namelijk ook bij baby terecht... en die kan daardoor suf worden en ademhalingsproblemen krijgen.... het werkt 2-4 uur... dus denk daarom dat die richtlijn er is.... hij moet na geboorte immers zelf ademen....
zo denk ik er ook wel over. Misschien heb je wel een super goede bevalling en gaat het allemaal snel dat kan ook nog haha