pijnbestrijding tijdens bevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Loes1980, 18 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Raar eigenlijk....
    bedoel... ik krijg poliklinische bevallingen (ook niet medisch) vergoed.... maar als ik dus thuis wil bevallen wat niet goed gaat, krijg ik toch een rekening... :(:(
    Terwijl de bevalling dan medisch wordt......

*krom*....

TS sorry voor de off topic vraag...

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ja dat is idd krom. Terwijl je er toch echt niets aan kunt doen als je met de ambulance naar het zh moet. Kan moeilijk zeggen rij zelf wel scheelt me weer 220 euro!

3. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    hahahahaha....... dure Taxi.....
    als ik dan beval in de ambulance wordt het dan gezien als bevalling..en dus verloskamer?.:D
    Dan pers ik onderweg een keer extra....:D

4. misa

misa Niet meer actief

Ben het helemaal met je eens. Al vind ik niet dat je het moet willen vastleggen vooraf. Wel aangeven dat de kans bestaat dat je het wilt.
    Heb je al eens gekeken naar een geboortetens? Die kun je kopen maar ook lenen. Misschien iets om over na te denken?

Ik wil wel zo'n ding lenen denk ik, omdat als een ruggenprik niet meer kan om welke reden dan ook, dat ik dan iets achter de hand heb.

5. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Heb je wel eens nagedacht dat er meer mee kan spelen en dat hele erge angst voor bevalling en daarbij een ruggenprik besproken hebben toch een stukje meer rust in de zwangerschap kan geven. Weet toevallig iemand die zo angstig was dat zij aan de medicatie daarvoor moest (onder begeleiding van een psychiater) dat het idee van een ruggenprik en geen pijn voelen iemand heel erg gerust heeft kunnen stellen. Om dan maar te roepen dat iemand dan zwak is vind ik not done. Zoals ik eerder zei heeft iedereen zijn eigen beweegreden en ik vind niet dat jij daarover kunt oordelen omdat je nooit weet wat er achter ligt en waarom iemand van te voren al zegt een ruggenprik te willen.

En kom op roepen dat het maar een beetje pijn is en dat we erop gebouwd zijn om dat aan te kunnen vind ik ook not done. Iedereen heeft zijn eigen grens en idd bij de een is die eerder bereikt dan bij de ander en bij de een doet het misschien ook minder pijn dan bij de ander maar dan nog kan een bevalling voor de een meevallen en voor de ander vreselijk veel pijn hebben gedaan.

Iedereen zijn eigen keus (als je die hebt want die heb je niet altijd) en vind dat je iedereen in zijn waarde moet laten wat die keus ook is.

6. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Zo ik heb een hoop gemist lees ik! Ik zou zelf ook nooit vooraf al zeggen: ik wil een ruggenprik. Vooral omdat er toch risico's aan zitten voor de baby ook. Sowieso zou ik het eerst zelf willen proberen en eventueel zo'n tens kastje achter de hand hebben. Al moet ik dan wel eerst zeker weten dat wat ik heb gelezen (dat hier geen risico's voor het kind aan zitten) klopt. Maar dat zou ik dan ook alleen gebruiken als het nodig is....

7. misa

misa Niet meer actief

@Chicken: Ik had echt wel gevoel hoor! Je bent niet volledig verlamd!
    Ik vond het helemaal niet naar. Maar ik had het ook echt nodig. Ik had een weeënstorm en bleek in 1,5 uur van 2 naar 10 cm te zijn gegaan. Afschuwelijk! maar ik wil het zeker proberen 'zelf' te doen dit keer.

@Ninja2: Over het 'zelf' doen; met ruggenprik doe je het ook zelf hoor. Maar als je het zo wilt zien: wat dat betreft heb ik 'niets' zelf gegdaan: ben ingeleid, heb ruggenprik gehad en een vacuüm. Maar ik voel me er niets minder om hoor. De één zal eerder pijnbestrijding willen hebben dan de ander, maar er zit natuurlijk ook zeker verschil in bevallingen. Dus je kunt niet zeggen dat een ander het niet zelf heeft gedaan. Wie weet heeft diegene al vele malen meer pijn gehad.
    Gelukkig is dat allemaal niet te meten en mag een vrouw dat in principe zelf bepalen allemaal. :)

8. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik heb een medische indicatie en beval sowieso in het ziekenhuis. Wegens mijn medische situatie wilde de gyn in eerste instantie dat ik vanaf het 1e moment tot het eind met een ruggenprik zou bevallen. Maar ik zag dat zelf helemaal niet zitten en gelukkig stond mijn neuroloog achter mij en mag ik het nu eerst op eigen kracht proberen. Ik heb er heel veel over gelezen en veel onderzoeken wijzen uit dat een ruggenprik de bevalling tegen kan werken. Daarom doe ik het liever op eigen houtje, gewoon luisteren naar mijn lichaam en reageren op de signalen dat het geeft. En dat je evt. geholpen wordt met de vacuümpomp is soms noodzakelijk, daar kan je zelf niets aan doen!

Kijk, is de pijn nou ondraaglijk of ben ik 24 uur bezig, dan vind ik het wat anders, maar ik ben er (voor mijzelf) geen voorstander van om direct met een ruggenprik te beginnen.

Natuurlijk moet je het van tevoren bespreekbaar maken als dat je gerust stelt, hier doen ze dat juist zelf vanuit het ziekenhuis. Of je het überhaupt wil en dan wordt aan je uitgelegd waar ze mee werken en hoe dat precies in zijn werk gaat. Maar ga er niet op voorhand vanuit dat je het perse nodig hebt, elke bevalling is immers anders.

9. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    misa ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik wil het zelf doen zonder ruggeprik als het kan ga het daarom niet van te voren al zeggen dat ik een ruggeprik wil. Ik vind gewoon dat je een bevalling op je af moet laten komen. Je kan altijd tijdens een bevalling kiezen voor pijnstilling.

Vooral voor een eerste bevalling je weet niet wat voor pijn je kunt verwachten misschien valt het je reuze mee! Waarom zou je dan een ruggeprik nemen?

10. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland

Als je er van tevoren naar vraagt, zetten ze het in je dossier, dat als je pijnbestrijding wilt, het een ruggenprik moet zijn. Ik ben ook op consult geweest bij de anesthesioloog, dit omdat ze dan weten voor wie ze hun bed midden in nacht uit moeten komen.
    Het is namelijk algemeen bekend dat ze voor een barende vrouw niet graag haast maken en dat kan betekenen dat je er dan buiten kantooruren uren op moet wachten, tenzij het een spoedsectio betreft, dat is dan weer een ander verhaal.
    Het is dus niet zo dat als je tijdens de bevalling een ruggenprik wilt, het ook zo geregeld is en de anesthesioloog meteen naast je bed staat.

Daarbij vind ik het heel goed om voor de bevalling na te denken wat je wel of niet wil ipv. het van het moment te laten afhangen en te denken "ach, we zien het wel".
    Zoals je zelf al zegt, elke bevalling is anders en als het niet gaat zoals je gehoopt had en je bent niet meer goed aanspreekbaar, is het toch fijn dat de mensen om je heen wel weten wat je wil en dus kunnen handelen.

Voor een ruggenprik moet je VK je ook overdragen aan een gyn en krijg je weer andere mensen aan je bed. In sommige ziekenhuizen moet je helemaal van afdeling wisselen als je van een poliklinische bevalling een medische bevalling wordt, dat is ook geen pretje.
    Als bekend is dat je een ruggenprik wilt, wordt je meestal vanaf 40 weken al overgedragen aan de gyn en ben je direct medisch.

Het blijft gewoon een afweging die iedereen persoonlijk maakt, het is niet zo dat als je een ruggenprik van tevoren regelt, je er ook gebruik van moet of kan maken. Het kan je wel een heleboel rust geven als je weet dat je alles goed hebt geregeld. Dat was voor mij het belangrijkste, het gaf mij rust, maar bleek 'm gelukkig toch niet nodig te hebben.

11. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    voor iedereen persoonlijk, vind het nogal raar om te roepen dat iemand zwak is als hij voor pijnbestrijding kiest of om te roepen dat de pijn wel te doen is, want dat kan je helemaal niet iemand anders bepalen.
    Elke bevalling is anders en iedereen ervaart pijn anders, dat kan je nooit voor iemand bepalen.

Ik heb geen leuke eerste bevalling gehad met ontzettend veel pijn en nu net zwanger van de 2e, ik ga mij eens even goed in pijnbestrijding verdiepen want dit wil ik niet nog een keer op deze manier.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.265
    6.160
    113
    T was maar een idee hoor. Niet een plan wat gelijk uitgevoerd kan worden. Ze kunnen ook zeggen we sturen de rekening a 2000 euro. Vind ik ook goed. Ik heb er geen last van. Maar degene die wat minder te besteden hebben en toch een ruggenprik wensen zonder indicatie wensen hebben dan een probleem denk ik.

13. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Mijn zoontje is in Frankrijk geboren en daar krijg je bijna standaard een ruggeprik. Tuurlijk zitten er risico's aan. Maar aan elke bevalling zitten risico's. Het heeft ook wel weer voordelen.

Er zijn mensen die vinden dat door de pijn die je lijdt je een band krijgt met je kind. Maar mijn zus had zo'n lange en pijnlijke bevalling dat ze doodop was en een posttraumatisch stres kreeg. Ik heb tijdens een weeënstorm nog geslapen in de verloskamer. Op het moment dat ik mocht persen was hin er met 2keer persen uit. En ik superfit om van hem te genieten. Ik heb de hele nacht nog met hem geknuffeld. Geloof mij ook zonder pijn komen de kraam tranen . Ze biggelde over mijn wangen. Wij hebben geen complicaties gehad, maar inderdaad het kan wel.

Ik ga bij de tweede er zeker weer voor. Bovendien moet men ook beseffen dat heel veel verhalen nog zijn van 10 of meer jaar geleden, de tecniek en methodes worden steeds beter. In Nederland staat de kinderstefte erg hoog. En in landen waar Ruggenprik heel normaal is Duitsland , Engeland, Spanje etc gaat het allemaal goed.
    Ik twijfel niet ik ga ervoor.

14. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Ik heb een ruggenprik gehad omdat ik een keizersnee kreeg en die hebben ze 2 keer mis geprikt. Ik snap wel dat het in sommige gevallen wel fijn is om een ruggenprik vast te leggen MAAR over het algemeen vind ik dat dit overbodig is. In normale gevallen om even duidelijk te zijn want er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Je weet toch helemaal niet hoe het allemaal gaat lopen? Misschien valt het wel 100% mee!

15. Trees

Trees Niet meer actief

Ik snap niet wat dit met de ruggenprik te maken heeft? Als je een ruggenprik neemt is de kans op kindersterfte kleiner?! Zo lees ik het namelijk hier en zover ik me dat onderzoek kan herinneren had het hier niks mee te maken.

16. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    De bevalling van mijn dochtertje duurde 5 uur. Maar wel erg heftig! Ook volgens mijn VK. Weeen waren zéér krachtig en kwamen om de 15 seconden. Pfffff. Niet normaal...
    Ben thuis bevallen dus zonder pijnbstrijding.

Tweede keer duurde het in totaal vanaf het eerste vaag krampje 2 uurtjes en vond deze een piece of cake vergeleken bij de eerste. De laatste weeen waren natuurlijk ff slikken.
    Wederom thuis bevallen. De VK kwam 20 mn. voor geboorte aan.

Ben zelf héél blij dat ik het zonder pijnstilling gedaan heb. Gaf me een heel stoer gevoel, alsof ik alles voortaan aan zou kunnen.

Ruggenprik vind ik meer iets voor héle lange bevallingen.

17. liedjepiedje

liedjepiedje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
    Overbodig? Ik heb maar twee uur echte ontsluitingsweeën gehad. Die kwamen zo snel dat ik ze echt niet kon opvangen. Daarom raadden ze mij aan om een ruggenprik te nemen. Ik was daar heeeel blij mee! Natuurlijk kan het ook negatieve gevolgen hebben.
    Maar overbodig vind ik echt niet realistisch als het over een bevalling gaat.
    Bijna ieder willekeurig persoon in Nederland neemt zelfs een verdoving voor het boren bij de tandarts of het trekken van een kies. Dit doet veel minder pijn en duurt hooguit een half uur.

18. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Je weet dat jouw baby ook versuft kan raken?
    Ik heb het trouwens over het van te voren vast leggen van een ruggenprik...

19. Alita

Alita Niet meer actief

Ik denk dat sommige het hier niet goed begrijpen...als ik zeg dat ik vindt dat IK het zonder kan dan is dat gewoon je eigen mening...

Nogmaals het is zo persoonlijk! En idd er zijn vrouwen die dagenlang liggen te bevallen of een trauma hebben enz....nou dan is het toch fijn dat het bestaat?!

20. liedjepiedje

liedjepiedje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
    Mijn excuses ik heb het verkeerd gelezen! dan neem ik bij deze mijn woorden terug!

Deel Deze Pagina