pijnbestrijding tot het eind vd bevalling onmogelijk?

Discussion in 'De bevalling' started by Jalea, Mar 26, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    ik heb de bevalling van ons kindje als een ware hel ervaren, na 20 uur een ruggenprik gekregen maar 5,5 uur later kwamen de weeen er in alle heftigheid doorheen en had ik volledige ontsluiting. toen is de ruggenprik uitgezet, dat kon niet anders zei de verloskundige. de ruggenprik was in no time uitgewerkt, en de weeen waren absoluut niet op te vangen, en ik ging dan ook continu 'out' van de extreme pijn waardoor het allemaal nog veel langer duurde dan nodig was, voor de kleine er was. het heeft al met al behoorlijk lang geduurd. ik kan me niet indenken dat ik ooit iets vreselijkers mee ga maken dan bevallen, ik heb de bevalling dan ook als zeer traumatisch ervaren.
    ik wil nooit weer bevallen met zoveel pijn, het was absoluut niet draaglijk en geestelijk een enorme klap die ik niet zo snel weer volledig te boven zal zijn.

nu zei de verloskundige tijdens de bevalling dat de ruggenprik uitgezet MOEST worden, omdat dat nu eenmaal niet anders kan als je volledige ontsluiting hebt en bij de persweeen bent aanbeland. ik las echter later eens in een of ander blad dat het wel degelijk mogelijk schijnt te zijn om met de ruggenprik ook het eind van de bevalling te doen?
    heeft iemand enig idee hoe dat zit?

2. Mist

Mist Fanatiek lid

Dec 18, 2006
    1,201
    1
    0
    Brabant
    In andere landen laten ze de ruggeprik met de uitdrijving wel aanstaan, maar in Nederland niet zover ik weet.
    Dit omdat je dan beter je persdrang voelt en daarom beter kan persen, als je op eigen kracht moet persen komt het toch wel heel vaak voor dat het een kunstverlossing wordt omdat het op eigen kracht niet lukt..

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Misschien kun je eens informatie inwinnen over andere soorten pijnbestrijding tijdens de bevalling.
    De pijnbestrijding die ik had bv haalde de pijn niet helemaal weg, alleen de scherpste randjes eraf en dan is de klap iets minder groot als ze de pijnbestrijding bij volledige ontsluiting weer stopzetten.

Maar idd voor zover ik weet mag je hier niet gaan persen terwijl je nog medicatie toegediend krijgt.

4. Silvie

Silvie Fanatiek lid

Aug 16, 2005
    3,910
    0
    0
    Woerden
    Hier mag je ook niet gaan persen hoor als je ruggeprik nog niet uitgewerkt is. Dit omdat je dan de persweeen niet voelt en je het dan op eigen kracht zou moeten doen

5. taschke

taschke Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    1,356
    13
    38
    verkoopster ruitersportartikelen
    landen/ belgie
    Bij mij hebben ze tot het moment dat ik moest persen de epidurale laten aanstaan.(Belgie)
    Maar bij mij ging het ook ineens heel snel...
    Toen ik begon te persen hebben ze die afgezet en 15 minuutjes later(toen de gynaecoloog mijn knip begon te naaien voelde ik duidelijk dat ze was uitgewerkt :(
    Mijn laatste keer persen(heb 5 keer moeten persen)voelde ik ook goed(was al vrij pijnlijk) :)

Ik voelde nochtans heel goed wanneer ik moest persen,zelfs met epidurale.

6. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    ik heb ook in belgie de ruggeprik gehad, en die is tot bijna het einde aan blijven staan, en geloof me, ik voelde de persdrang heel goed, maar moest wel op het ctg kijken wanneer ik mocht beginnen te persen :D

maar is idd in belgie anders dan in NL.....

7. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    ik voelde ook door de ruggenprik persdrang maar desondanks werd ie volledig uitgezet :( helaas duurde het toen ook nog 1,5 uur voor ons kindje er eindelijk was doordat ik het niet meer trok, had de pijn niet zo erg geweest dan was hij er in n kwartiertje wel geweest :(
    vandaar dat ik me afvraag of dat niet anders kan.. ik wil echt niet nog eens zo bevallen (ik woon overigens in NL)

8. Mist

Mist Fanatiek lid

Dec 18, 2006
    1,201
    1
    0
    Brabant
    Ik voelde alle weeen nog door de ruggeprik heen dus ook de persweeen, maar ja ze zeggen in ieder geval dat je die toch niet goed genoeg voelt om die oerkracht te krijgen om goed te kunnen persen.. maar er zijn natuurlijk mensen die met een ruggeprik natuurlijk zijn bevallen tot het eind, in het buitenland, maar daar schijnen dus toch ook meer kunstverlossingen plaats te vinden dan hier in NL
    Ik houd me er altijd maar aan vast dat een tweede bevalling heel anders kan zijnd an een eerste, dat zie ik bij een vriendin van me 1e een hel van een bevalling dagen lang, ruggeprik en de hele ellende erbij en 2e was er binnen een paar uur zo thuis uit..
    Daar klamp ik me maar aan vast ;)

9. kims

kims Actief lid

Jan 7, 2007
    352
    1
    0
    Het is inderdaad zo dat je ook met epiduraal een perswee voelt. Alleen kan je niet volle kracht persen met een epiduraal. Hierdoor is er een grote kans op kunstverlossingen.
    Je kan ook vragen om een ander soort pijnstiller zoals pethidine of nalbufine. Daar word je behoorlijk suf van en het haalt de scherpe kantjes van de wee af. Deze prik blijft 6 uur werkzaam en werkt dus ook tijdens de perswee.
    Bespreek je angst met de verloskundige en vraag wat er mogelijk is. In Nederland wordt er inderdaad bijna nooit geperst met een epiduraal.

10. taschke

taschke Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    1,356
    13
    38
    verkoopster ruitersportartikelen
    landen/ belgie
    Mischien hangt het ook van de persoon af hoe je nog de persweeen voelt en hoe snel het dan gaat.
    Ik was er na 5 keer persen af(15 minuten) met epidurale...

11. keizerin

keizerin Niet meer actief

Ik voelde de weeén ook door de ruggeprik heen en ze bleven ook echt heel veel zeer doen.
    Alleen voelde ik me persweeén wel minder(ze hadden hem al een tijdje uitgezet) en wist ik op het begin niet goed waar ik heen moest persen.
    Ik heb het grootste gedeelte op eigen kracht moeten doen alleen lag Wessel er niet goed voor en de persweeén waren niet zo sterk dus had ik hem er nooit zelf uit kunnen krijgen.
    Hij is 1 keer een heel groot stuk naar voren geschoten(ze zagen zijn haren al)alleen daarna kreeg ik hem geen millimeter meer vooruit daarom hebben ze na 2 uur persen wel een vacuum gebruikt en toen was hij er zo uit.

Ik heb een ruggeprik gekregen omdat ik een weeénstorm had(ben ingeleid)
    De volgende keer wil ik geen ruggeprik meer daarom is het persen ook niet goed gegaan en na de bevalling kon ik niet goed plassen.

12. Mist

Mist Fanatiek lid

Dec 18, 2006
    1,201
    1
    0
    Brabant
    Ik ken het precies vales, ik was ook ingeleid een weeenstorm met fikse rugweeen (mannetje lag met zijn hoofd op mijn rugzenuw dus lag ook nog verkeerd) Op den duur tijdens de ruggeprik was hij al wat beter ervoor gaan liggen en toen de ruggeprik uit ging dachtik nou als dit echte weeen zijn normaal dan was het goed uit te houden geweest. Gelukkig ging bij mij het persen wel perfect na 29 minuten was het mannetje er, maar bij een volgende komt er alleen een ruggeprik weer in uiterste noodgeval zoals bovenstaande want er zitten toch ook echt wel nadelen aan zo'n prik :(

13. keizerin

Ik had me echt nooit verdiept in pijnbestrijding omdat ik zoiets toch niet wilden.
    Maarja toen ik in de weeénstorm zat en hyperventilatie kreeg kwam de verpleegster naar me toe en die zei je krijg een pijnstiller dus ik dacht krijg een pilletje ofzo :) maar voor ik het wist stond er een man bij me bed die de ruggeprik ging zetten,ze konden echt alles met me doen.
    Ik was wel opgelucht toen het ging werken want ik kon echt even op adem komen maar lang duurde dat niet wat ze werden heel snel weer erg pijnlijk,en er werd verteld dat ze wilden dat je het voelde en dat in nederland nooit hele hoge dosis word gegeven zodat je niks voelt.
    Ik dacht namelijk dat je niks meer zou voelen met een ruggeprik omdat je dat altijd op tv ziet.

De volgende keer wil ik echt liever geen ruggeprik ik heb zoveel nadelen ervan ondervonden,het liefst wil ik gewoon helemaal geen pijnstiller en het allemaal zelf doen.
    Ik vond mezelf echt zo'n mietje toen het voorbij was maar iedereen zei tegen mij je had het echt nodig want je had het anders nooit gered zeker omdat ik ging hyperventileren.

14. Sterrekind

Sterrekind Bekend lid

Aug 15, 2006
    738
    0
    0
    Ik ga zelf met remifentanil bevallen dat is met infuus en een pompje wat jezelf mag bedienen.
    En dat mag er inblijven tot het einde.

15. erannick

erannick Fanatiek lid

Oct 4, 2006
    1,356
    0
    0
    Melissant
    Op het moment dat ik pijnbestrijding zou krijgen had ik volledige ontsluiting en kreeg niks meer ondanks dat ik rug buik en been ween had achteraf had ik ook niets anders gewild ondanks dat ik ook een helse bevalling achter de rug had wij zijn bezig vootr ee tweede wonder en als het zover is.................
    ben nu al als de dood voor de volgende bevallin de eerste duurde 33 uur :(

16. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    tis zo knudde dat een bevalling zo'n hel kan zijn, wij willen graag een 2e kindje als moeder natuur het daarmee eens is, maar m'n helse bevalling bezorgt me een hoop angsten voor een 2e bevalling :( ook ik had enorme rugweeen die niet meer op te vangen waren, maar bij de persweeen werd dat alleen nog maar erger, ik ging 'out' van de pijn en begon flink te hyperventileren zodra ik weer 'bijkwam', een cirkel die moeilijk te doorbreken was waardoor de bevalling nog langer duurde... zo durf ik het echt geen 2e keer aan :(:(

17. Mist

Mist Fanatiek lid

Dec 18, 2006
    1,201
    1
    0
    Brabant
    Ach een voordeel Jalea het slijt echt! Ik heb er ook een hele tijd tegenaan gehikt en ben nou dus toch alweer bijna halverwege. Ik blijf gewoon keihard duimen voor dit keer geen inleiding maar gewoon thuis.
    Bij mij was een hele troost en vriendin die bij de eerste ook een helse bevalling had en bij de tweede een superbevalling, het kan dus blijkbaar toch ngo en daar klamp ik me maar aan vast ;)

18. Linake

Linake Lid

Mar 27, 2007
    97
    0
    0
    huismoeder
    de panne
    wat ben ik blij da ik in belgie woon
    heb de persweeen doorgemaakt met epidurale

en kvoelde men persweeen ook goed doorkomen
    kwist wanneer ze er was en waneer ze weer weg was
    niet de pijn maar de druk in men achterste

19. Mist

Mist Fanatiek lid

Dec 18, 2006
    1,201
    1
    0
    Brabant
    Ik vond het helemaal niet erg om te persen zonder ruggeprik hoor ;)

20. keizerin

Ik ook niet ik vond dat ook geen zeer doen maar gewoon een hele rare druk maar pijn nee.
    Ik ben niet bang voor de volgende keer ik hoop wel dat ik echt niet tot 42 weken ga lopen en dat het vanzelf gaat beginnen.
    Wessel was eruit en ik riep na een paar minuten dat ik er nog 1 wil.

Share This Page