Pijnbestrijding

Discussie in 'De bevalling' gestart door Scorpio99, 2 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik had geen pijnbestrijding omdat ik het makkelijk zonder kon. Bevalling duurde 40uur en na 2 slapeloze nachten met weeën raakte ik uitgeput. Toen wilde ik wel wat hebben maar meer voor de rust ook om beter de weeën op te vangen. Maar toen ik in het ziekenhuis aankwam (had medische indicatie) had ik al 9cm ontsluiting. De laatste cm duurde nog 3,5uur want hij bleek ook nog een sterrekijker.
    Maar achteraf kan ik echt niet zeggen van goh...ik had liever pijnbestrijding gewilt. Ik had juist het gevoel dat ik de pijn erg vond meevallen en was juist heel blij dat ik geen pijnbestrijding had.
    Ik heb heel erg bij geweest en alles meegekregen. Dat maakt het zo'n bijzondere ervaring ook. De strijd met de pijn vond ik er echt bij horen.
    Ik kijk er supertrots en heel positief op terug.

2. Mamakuh85

Mamakuh85 Actief lid

11 jan 2013
    474
    0
    0
    Ik wilde ook zonder pijnbestrijding bevallen maar helaas ik had ook maximale weeen opwekkers en had een weeen storm en rugweeen met nog maar 3 cm ontsluiting in 6 uur toen toch maar een ruggenprik toen in 3 uur naar 10 cm en de ruggenprik is toen uitgezet dus heb gelukkig wel de pers weeen gehad en goed aangevoeld en alles zelf kunnen doen. Heb mezelf toen wel een zwakkeling gevoeld toen die zat maar gelukkig hebben ze me daarvan af gepraat omdat iedere bevalling en je ideeën over je bevalling toch altijd anders zijn.

3. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Nederland staat in de top 6 van europa met het hoogste percentage babysterfte vlak voor of na de bevalling. Als ik zo lees hebben vrijwel alle vrouwen een (thuis)bevalling zonder pijnbestrijding gedaan.

Landen zoals duitsland waar vrijwel elke bevalling in het ziekenhuis is en pijnbestrijding veel normaler is scoren juist erg goed, duitsland heeft zelfs een van het laagste percentage babysterfte.

Voor mij is pijnbestrijding dus niet iets wat ik metteen afwuif omdat het gevaarlijk zou zijn.
    Ik zou het fijn vinden als ik meer kon concentreren op de geboorte inplaats van de pijn

4. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik heb juist het idee dat ik me meer kon concentreren op de geboorte op de geboorte vanwege de pijn en het uitblijven van pijnbestrijding. Pijnbestrijding kan je ook suf maken.
    Ik kon nog normaal gesprekken voeren en vragen stellen. Ook met de wee-opwekkers op zijn max.
    En tijdens de echte geboorte, het persen, heb ik geen pijn gevoeld.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Ja maar nu haal je 2 verschillende dingen door elkaar: ziekenhuis vs thuis en pijnstilling vs zonder. Ik ben wel in het ziekenhuis bevallen, ingeleid. Maar heb geen pijnstilling gehad. Zoals jij het nu stelt red de pijnbestrijding baby's. En dat zie ik toch heel anders.

6. Lov23

Lov23 Niet meer actief

idd....

Babysterfte heeft volgens mij niks te maken met pijnbestrijding?

7. lovekisses

lovekisses Bekend lid

24 okt 2012
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik las juisr recent geleden ergens dat er een verminderde babysterfte in nederpand is vergeleken andere landen.. duitsland en zwitserland scoorde goed, maar nederland scoorde iets onder hun

8. pixel27

pixel27 Actief lid

30 mrt 2013
    313
    0
    0
    Ik vind het zo'n onzin dat bevallen pijn HOORT te doen. Er is een mogelijkheid voor pijnbestrijding en als de gezondheid van mijn kindje en mij dit toelaat maak ik er maar al te graag gebruik van. Bij mijn jongste heb ik een ruggeprik gehad en ik was zo weer op de been. Bij mijn oudste heb ik het zonder moeten doen en ben ik een week lang kapot geweest van alles. Al met al denk ik dat het voor je lichaam toch een stuk rustiger is om gewoon toe te geven aan de mogelijkheden van pijnbestrijding.

9. pixel27

pixel27 Actief lid

30 mrt 2013
    313
    0
    0
    En ik was ook totaal niet suf. Sterker nog, ik kon alles vragen, we hebben wat afgelachen daar met de verpleegkundige en de gyn. Ik heb door dat ik geen pijn had alles zo bewust meegemaakt dat ik het me allemaal veel beter kan herinneren dan zonder pijnstilling.

10. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ieder zijn eigen persoonlijke beslissing toch?
    Wat de een vindt hoeft een ander niet te vinden ... Niemand is beter of slechter.

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Wat vergeet je dan als je het zonder doet?
    Ik weet alles hoor....;)

12. angels1980

angels1980 Actief lid

27 aug 2012
    112
    0
    0
    met me meiden knutselen en dansen
    Totaal geen pijn bestrijding genomen bij beide niet en deze ook niet
    Klinkt misschien. Bot maar je heb ook. 5 min lol gemaakt de 9 maanden korter of langer kan ook natuurlijk je kind gedragen dan kan de geboorte ook zonder pijn bestrijding
    Die neem je in mijn ogen alleen maar om het jezelf te vergemakkelijken terwijl ze het vroeger ook niet hadden en elke bevalling uniek is om mee te maken
    Dus ik zeg nee tegen pijn bestrijding en ga die hard de weeen in tot me meissie bij me op de buik ligt

13. pixel27

pixel27 Actief lid

30 mrt 2013
    313
    0
    0
    Ik was zo van de kaart van de pijn dat ik mijn halve bevalling ben vergeten en dat vind ik wel eens heel frustrerend:(

14. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja maar dat is toch juist zo gemaakt zodat je erdoorheen komt?
    Stel je voor je herinnert je elke pijnlijk detail ..

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Fijn dat je je 2e bevalling veel beter hebt ervaren. En het vetgedrukt mag je uiteraard vinden. Maar ik heb hetzelfde zonder pijnbestrijding ervaren bij mijn 2e bevalling. Dus het wil echt niet zeggen dat elke vrouw met pijnbestrijding beter af is. Net zo min dat ik vind dat iedereen het standaard zonder moet doen. Ik ben er ook absoluut niet tegen. Ik ben alleen blij dat ik het niet nodig had. Ik kon namelijk 2 uur na de bevalling weer lekker naar huis. Dat word iets moeilijker als je bevallen bent met ruggeprik volgens mij.

16. Een bevalling en een kies trekken met elkaar vergelijken is natuurlijk niet echt een goede vergelijking ;) Tijdens een bevalling maakt je lichaam zelf ook allerlei pijnstillende stofjes aan; dat gebeurt niet bij het trekken van een kies. Bovendien heeft de pijn bij een bevalling een heel andere functie dan bij het trekken van een kies. Dus nee, dat is niet met elkaar te vergelijken, vind ik.

(Heb deze informatie uit een topic dat ik hierover heb geopend, omdat de tandarts mij uitlachte toen ik vertelde dat ik zwanger ben en zei 'da's wel eens wat anders dan een kies laten vullen...' m.a.w: iemand die zo'n watje is bij het vullen van kiezen, kan een bevalling vast niet aan zonder ruggeprik.)

Zelf wil ik straks liefst geen verdoving, omdat ik wil weten hoe het voelt om een kind te krijgen. Ik wil die oerkracht voelen. :) Klinkt misschien stom, maar ik wil dat gewoon heel graag een keer meemaken...

17. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Helemaal mee eens. Ik was trouwens ook na 2 uur weer op weg naar huis en thuis ook heel snel op de been. Ik ben echt niet kapot geweest. Alleen moe omdat het 40uur duurde.
    Zo is het voor iedereen anders. Je moet gewoon doen wat je op dat moment goed acht.

18. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ligt ook zo aan he bevalling hoe die gegaan is;)
    Hier had ik te veel bloed verloren en moets ik verplicht blijven, en de eerste keer was zo heftig met vacuum en weer te veel bloedverlies dat ik toen ook weer moest blijven.

Had weinig met wel of geen pijnbestrijding te maken denk ik

19. Bosuiltje

Bosuiltje Actief lid

15 jul 2010
    354
    0
    0
    Brabant
    Ik weet niet of het wel mogelijk is om een ruggeprik te krijgen 'voordat je ook maar een wee hebt gevoeld', zoals sommigen zeggen. In mijn ziekenhuis kon ik er in ieder geval pas een krijgen toen de weeën goed en wel op gang waren gekomen, omdat ze zeker willen weten dat de bevalling ook daadwerkelijk doorzet (en dat terwijl ik ben ingeleid, dus je zou denken dat ze er in het ziekenhuis wel voor zouden zorgen dat het doorzet...)

Ik ben blij dat ik daadwerkelijke weeën heb gevoeld hoor, zodat ik weet wat het is. Maar ik ben ook superblij dat ik daarna een ruggenprik heb gehad. Ik was totaal niet versuft, voelde nog goed wat er gebeurde (alleen het deed niet echt zeer meer), heb alles heel erg bewust meegemaakt, kon het verschil voelen tussen ontsluitingsweeën en persweeën, kon goed meepersen, en had het idee dat ik juist door minder pijn me extra goed kon concentreren op wat er in mijn lichaam allemaal gebeurde.

Iedereen beslist voor zichzelf natuurlijk, en niets is verkeerd wat mij betreft. Maar voor mij was dit echt absoluut de beste keuze. Sta er nog helemaal achter.

20. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht

Natuurlijk is dit niet te vergelijken , maar het was ook meer een reactie op de opmerking dat het vroeger ook zonder verdoving ging. Dat vind ik dus een non-argument. Ja, het herkennen van de weeën is belangrijk, maar 24 uur weeën opvangen vergt veel van een mens en dan pijnbestrijding toch echt wel de broodnodige rust geven.

Ik ben ook ergens de opmerking tegengekomen over het helder blijven tijdens de bevalling. Ik heb mezelf teruggezien op een filmpje kort na de geboorte van de oudste (2 nachten niet geslapen, 1,5 uur presseren, 24 uur weeën), nou daar kwam niets zinnigs uit hoor. Ik kwam aardig stoned over, terwijl er nog geen paracetamolletje in zat.

Deel Deze Pagina