Ik gaf ookal aan dat ik niet tegen pijnbestrijding ben.. maar ik vind dat een vrouw wel een wee moet ervaren.. mocht ik op zijn, dan neem ik ook een pijnbestrijding.. maar liever niet.. Het is ieder voor zich wat ze willen en waar ze zich fijn bij voelen.. maar idd een bevalling vergelijken met het trekken van een kies vind ik stom.. de ervaring van een kies laten trekken vind ik niet echt boeiend hoor haha!
ik ben 3 keer bevallen zonder pijnbestrijding. ik wilde thuis bevallen dus had geen keus. bij de 3e moest ik in het zknhuis bevallen, maar ik was al te ver voor pijnbestrijding. toen heb ik de laatste 2 a 3 uur echt vreselijke pijn gehad!! en het was mn 3e nog wel! als ik dit bij de eerste had gehad, had ik er zeker te weten op gestaan om een ruggenprik te krijgen. wat hels! bij de eerste 2 bevallingen was de pijn nog uit te houden, maar bij de 3e dus niet!
Ik ga nog voor mijn eerste kind, maar denk dat ik ook geen pijnbestrijding wil. Wil het wel ''bij de hand'' hebben mocht het nodig zijn en mocht de bavalling echt tegenvallen, maar voor nu denk ik dat ik alles zo natuurlijk mogelijk wil doen.
Ik heb niet bewust gekozen om te bevallen zonder pjinbestrijding. Bij de 1e lag ik in het ziekenhuis. Ik had een weeenstorm die 15 uur aanhield. Verschrikkelijk was het. Ik durfde niet om pijnbestrijding te vragen. Mijn moeder zei namelijk altijd "vroeger kon dat ook niet. Tegenwoordig wil niemand meer weten hoe het voelt om te bevallen". Maar uiteindelijk toch een ruggenprik gevraagd. Maar deze werkte niet. Bij de 2e. Ben ik onverwachts thuis bevallen. Er was een moment waarop ik dacht ik wil echt een ruggenprik. Maar dat ritje ziekenhuis had ik ineens geen zin meer in. Uiteindelijk dus ook hier zonder pijnbestrijding bevallen. Ben evengoed heel trots dat ik het zonder pijnbestrijding heb gedaan. Maar snap heel goed dat er meiden zijn die het wel willen.
Ik woon in Spanje en hier bevalt, uitzonderingen daar gelaten, bijna iedereen met een epiduraal. Hoor hier ook nooit horror verhalen over de bevalling. Ben zelf drie jaar geleden bevallen met pijnbestrijding en zou NOOIT willen bevallen zonder. Thuis bevallen zou dus voor mij nooit een optie zijn.
Nee nee, eventjes goed lezen. Wat ik bedoelde is er wordt als reden opgegeven dat het gevaarlijk zou zijn, maar in landen waar het veel vaker wordt toegediend is minder kindersterfte. Mijn conclusie hieruit is dat kindersterfte niet door pijnbestrijding komt. Maar ik heb ook nooit het tegenovergestelde gezegd dat het beter zou zijn. Misschien enkel voor de moeder beter? Overigens hebben mensen het nu over dat je helemaal niks zou voelen met een ruggeprik, maar als ik het zo lees voel je wel degelijk nog de weeen dus ervaar je die nog steeds, maar je voelt ze minder.. Interessant om het verschil te lezen tussen landen! Ik heb zelf het geluk dat ik in duitsland kan bevallen. Daar wordt je ook als gek verklaard als je thuis wil bevallen en is een ruggeprik ook bijna standaard. Ik ben heel benieuwd hoe ik het ga ervaren.
Ik ben nog niet bevallen, maar ik weet heel zeket dat ik al op voorhand pijnbestrijding ga 'bestellen'. En ik ben niet zwak of aanstellerig 😉 Ik wil mijn bevalling ontspannen en zoveel mogelijk pijnvrij beleven omdat dit in mijn ogen de beste ervaring is.
Ik ben ook 2 keer zonder pijnbestrijding bevallen. Toegegeven, bevallen gaat me redelijk goed af Maar ik vond het persoonlijk dat ik ten minste moest proberen zonder. Vele vrouwen die ik ken riepen op voorhand dat ze een epidurale wensten, maar je weet niet eens op voorhand hoe een bevalling zal verlopen? Maar ik krijg idd vaak bewonderende blikken als ik zeg dat ik in deze tijden zonder bevallen ben...
Dat was ik over het helder blijven. Ik had ook 2 nachten niet geslapen, 40uur weeën en 72min persen. Ik was superhelder. Natuurlijk wel moe...maar das normaal. Het is echt per persoon zo verschillend. Toen ik naar huis mocht dacht ik echt..goh..dat doe ik nog wel een paar keer. Tis misschien ook geluk hebben.
Bij mijn jongste heb ik voor dat ik werd ingeleid mijn ruggeprik al gehad omdat ik helemaal kapot was van weken lang nierstuwing.....Ze vonden dat ik genoeg pijn had gehad en boden me dit gelijk aan. Toen hij werkte kreeg ik mijn wee opwekkers.
Ik ben heel blij dat ik in een land woon waar thuis bevallen kan. Ik vond de oerkracht die ik had tijdens de bevalling fenomenaal. Had ik pijn? Hell yeah! Maar ik kon die pijn verdragen. Pijnbestrijding heeft ook nadelen in de vorm van bijwerkingen. Ik zou daar dus zelf nooit op voorhand al voor kiezen. Misschien is het helemaal niet nodig . Maar iedereen moet vooral haar eigen keuze maken. Het is dan wel prettiger als je die keuze ook hebt . De pijn bij kies trekken is vrij zinloos. Bij een bevalling is het meestal iets wat opbouwt en de pijn zorgt ook voor natuurlijke pijnstilling en het vrijkomen van hormonen. Niet laten inenten is gevaarlijk en schadelijk. Geen pijnbestrijding niet. Dus een vergelijking van likmevessie
De hogere kindersterfte heeft trouwens vooral te maken met de slechte overdracht tussen verlos naar gyn. Dus van nietmedisch naar medisch. Ook in het ziekenhuis! Pijnbestrijding heeft daar geen causaal verband mee...
Ik ben nog nooit bevallen maar ben me wel aan het verdiepen in de verschillende vormen van pijnbestrijding, morfine pomp of prik wordt het sowieso al niet omdat ik slecht reageer op morfine. En bij een ruggenprik blijf je wel gewoon helder. Ik zie wel hoe het loopt maar ik ga niet nu al zeggen ik wil perse wel of of perse geen pijnbestrijding bij een bevalling. Ik vindt je ook niet beter of slechter als je het wel of niet doet. Als je er zelf maar achter staat. Dus niet wel willen maar niet durven te vragen door omgeving of andersom ofzo.
Yep, daarom zei ik het ook nogmaals. Heb het gevoel alleen dat mensen nog steeds niet goed lezen? Nogmaals: In landen waar veel pijnbestrijding gegeven wordt gaat het ook goed, dus daarom zou ik zelf niet van te voren pijnbestrijding afwuiven. Want dit is duidelijk niet de oorzaak anders zou het in die landen wel vaker misgaan. Pijnbestrijding is een mogelijkheid die door de hedendaagse kennis mogelijk is. Net zo als een verdoving kiezen bij een tand trekken of kiezen om je te laten inenten. Of wanneer je een ziekte hebt dit te behandelen met medicijnen. Tuurlijk, de pijn of de gevolgen zijn anders maar wat er bedoeld wordt is dat je een mogelijkheid aangeboden wordt om het jezelf makkelijker te maken en je vrij bent in de keuze, maar je moet achteraf niet klagen als je het afwijst. Daarnaast lijkt het erop dat er slechte voorlichting is over pijnbestrijding. Mijn moeder riep al metteen, ruggeprik? Straks raak je verlamd! Terwijl de risicos tegenwoordig zo klein zijn..
Ik riep altijd, ik ga geen pijn liggen lijden als het niet nodig is ik wil een ruggeprik! Uiteindelijk niets nodig gehad het was allemaal goed te doen
Kan we iemand die een ruggenprik heeft gehad en daarna maandenlang extreme hoofdpijn heeft gehad... Was dus fout gegaan en er had ruggenmerg vloeistof gelekt.... Risico's heb je altijd...het is toch niet niks een ruggenprik
Ik lees heel goed. Ik vind alleen dat je het niet zo duidelijk opschrijft . Risico's op verlamming zijn idd nihil maar wel significant grotere kans op koorts en dus zieke huisopname van de baby. Is dat een ramp? Neuh. Levensbedreigend? Neuh. Een reden om goed na te denken over een ruggenprik? Ja. Ik ben van mening dat iedereen goed geïnformeerd een eigen keuze moet maken dus wat dat betreft zijn we het helemaal eens. En ik ben blij dat ik in Nederland ook kan koezen voor thuis en natuurlijk. Bij mijn bevallingen waren artsen en medicatie overbodig en geldverspilling. Die oerkracht had ik voor geen goud willen missen...
En als er sprake is van koorts na de ruggenprik, krijgt je kindje direct preventief antibiotica heb ik gehoord....
Een vriendin heeft bij nummer 1 bijna 2u geperst na ruggenprik. Bij nummer twee was het in een paar persweeën gepiept. Bij pijnbestrijding moet je op bed blijven terwijl de zwaartekracht e beweging heel nuttig zijn bij een sneller en prettiger verloop van de bevalling. Allemaal niet levensbedreigend maar het zou mijn bevalling niet prettiger maken . Dus ook over dat soort dingen moet je te voren nadenken...