pijnbestrijding

Discussie in 'De bevalling' gestart door Hanneke, 14 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    was een kwinkslag naar de voorgaande reacties waaruit opgemaakt kon worden dat het pijnbestrijdingsloos bevallen een extra trots-dimensie met zich meebrengt.
     
  2. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik denk gewoon een andere dimensie, maar ja, de manier van bevallen is ook anders en je beleefd het weer anders. ik denk dat iedereen, dus de vrouw die een keer 'ugh' doet in 5 minuten en dan haar beebje heeft kan als ook de vrouw die er 4 dagen over gedaan heeft, trots mag zijn op haar prestatie. vind een kind 'er uit werken' ;) gewoon sowieso een hele prestatie haha ik moet het ook nog maar 'even' zien te doen. ik ga voor zonder, want ik wil graag thuis in een bad (vind ik trouwens ook pijnbestrijding), maar je weet nooit waar je eindigt.

    oh, en dat die mannen zonder pijn pappa worden, daar zie ik het eerlijke nog niet van in hoor! :)
     
  3. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    o maar da's simpel! Wel eens een man een griepje of verkoudheid zien hebben? En denk je dat zo'n man 9 maanden zwangerschap met:

    * aambeien?
    * misselijkheid?
    * bekkenklachten?
    * bandenpijn?
    * gewichtstoename?
    * vocht vasthouden?
    En last but not least:
    * bevallen !

    dat aankan? Ik denk 't niet. Als mannen mochten bevallen deed het geen pijn. En dan zou iedere gyn voor pijnbestrijding zijn gok ik.
     
  4. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hahahahaha :)
     
  5. Evelieveling

    Evelieveling Fanatiek lid

    30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Iedereen is anders. De een kan het wel aan, de ander niet. Omdat ieder lichaam ook anders reageert. Een ontsluitingswee bij de een kan heel anders zijn bij een ander.

    Zelf was ik erg blij toen ik na weken met valse starts eerste pethidine kreeg. Toen het daarna nog heftiger werd aan de weeën opwekkers was ik dolgelukkig met mijn ruggeprik.

    Ik wilde heel natuurlijk thuis bevallen. Maar na 7 x een valse start, 26 uur met weeën en daarna toch een keizersnede kijk ik er nu toch anders tegen aan.
     
  6. Niet meer actief

    Ja dat mag ook wel, maar je mag ook trots zijnals je het MET pijnbestrijding hebt gedaan. Het kwam zo op me over dat je zwak bent ofzo als je om pijnbestrijding vraagt en het ook krijgt. Ik ben nog niet bevallen (hoop het gauw te gaan doen) maar heb wel 2 inleidingen compleet met weeënstormen van 12 per stuk achter de rug, en ik was maar al wat te blij dat ik op het eind pethidine kreeg. Net als wat Evelieveling zegt! Dus al ik straks werkelijk ga bevallen staat de optie van pijnbestrijding bij mij helemaal open. En dat ik straks een kind eruit gewerkt heb met pijnbstrijding, daar mag ik ook trots op zijn!

    Liefs, Tanya
     
  7. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.175
    6.710
    113
    :rolleyes:
     
  8. Dandelion

    Dandelion Actief lid

    20 jul 2007
    480
    0
    0
    Office manager/ Student CE
    Amsterdam
    Ik denk ook altijd maar: als mannen moesten bevallen zou dat allang zonder een centje pijn worden gedaan! Iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt.
    Ik persoonlijk wil graag een ruggeprik! Ik hoop dat ik er een mag. Natuurlijk zou ik het wel eerst aankijken ( mijn moeder perste mij er in 3 uur uit), maar ik ga niet onnodig pijn lijden, ik zie er het nut er niet van in.
    Maar zoals ik al zei: Ieder zijn eigen keuze, niets is goed of fout!

    X Dandy
     
  9. Evelieveling

    Evelieveling Fanatiek lid

    30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Ach ja... het is maar hoe je het ziet.
    Stel je voor dat ik 26 uur forse weeën had moeten opvangen zonder pijnstilling terwijl ik er al volledig doorheen zat.... dan is de klap dat je toch een keizersnede krijgt toch wel veel zwaarder. En het lichamelijk herstel ook.

    Of zullen we een keizersnede ook maar zonder pijnstilling gaan doen. Want hoe je het went of keert... behalve een operatie is en blijft het ook een bevalling. En ja.. dan word je mama.
    En pijn hoort bij mama worden :rolleyes:

    Beetje vage redenatie.

    Ene zwangerschap is de andere niet.
    Ene mens is de andere niet.
    Ene wee is de andere niet.
    Ene pijntje is de andere niet.
    En de ene bevalling is de andere niet.

    Het valt NIET met elkaar te vergelijken. Zijn genoeg situaties dat men zonder pijnstilling kan. Maar genoeg waarbij het echt nodig is.

    Ik had het ook niet in gedachten dat ik het zo zou doen. Maar het loopt zoals het loopt. Lijkt me het slimst als je overal blanco in gaat...
     
  10. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    eiden,

    Ik vind dat je hier zolang je bevallen bent helemaal niks over kunt zeggen....! Ik ben er blanco ingegaan. had van te voren zoiets het liefste zonder pijnbestrijding zodat ik alle aspecten van het bevallen zou 'voelen'

    Nou na bijna 3 dagen buik EN rugweeën door de gel en daarna door weeenopwekkendinfuus een weeënstorm, met ong 20 sec tussen elke wee, waar ik binnen 3 kwartier 6 cm ontsluiting heb weggewerkt heb ik gesmeekt om pijnstilling. mijn lijf spatte voor mijn gevoel uit elkaar.

    Maar alsnog heb ik alle aspecten gevoeld en goed ook, ik heb alleen een adempauze gekregen die abrupt afgelopen was toen de persweeën begonnen want dan gaat de ruggeprik uit, die moet je volledig op eigen kracht doen!

    Wat diegen hieroboven al schrijft
    elk mens is anders
    elke zwangerschap is anders, en zeker elke bevalling is anders!
     
  11. Pam

    Pam Actief lid

    14 aug 2006
    275
    0
    0
    Bij de bevalling van mijn dochter ben ik thuis bevallen zonder pijn bestreiding.
    ik had het niet nodig en kon de weeen goed weg puffen...

    Nu word ik over 1,5 week ongeveer ingeleid voor deze zwangerschap..
    Ik kan nu nog niet zeggen of ik wel of geen prik wil..
    Ik vind gewoon dat je het eerst moet proberen en als het echt niet meer gaat kun je altijd nog wat vragen..
     
  12. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    dat lijkt me een heel goed idee!
    whahahaha :) :) :)

    ach joh, iedereen is toch trots op zichzelf als de bevalling eenmaal achter de rug is.
    met of zonder pijnbestrijding....
     
  13. Evelieveling

    Evelieveling Fanatiek lid

    30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Juist!
    Hoe je het ook went of keert... een bevalling is en blijft topsport. Het is hard knokken. En misschien is de pijnstilling dan een soort doping om je toch tot betere prestaties te zetten.

    Vergeet niet dat meer pijn dan je aan kan, zorgt voor adrenaline. En adrenaline remt het hormoon oxytocine weer. En oxytocine heb je nodig voor de ontsluiting. Dus... teveel pijn kan de bevalling dus ook remmen en langduriger maken!
     
  14. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik heb altijd gezegd dat ik het wil gaan proberen zonder pijnbestrijding. Nu zeg ik dit nog steeds, maar moest het op een gegeven moment echt te veel worden, waardoor ik te uitgeput raak, ben ik toch blij dat dit alternatief er nog is.
     
  15. Mamary

    Mamary Actief lid

    20 jan 2007
    291
    0
    0
    Student
    Zuid Holland
    vroeger, toen ik als jong meisje nog geen benul had van pijnstilling lag ik drie dagen plat door mijn ongeteldsheidskrampen. ik kon niks, niet eten, laat staan lopen. ik bleef gerust drie dagen thuis van school omdat ik gewoon verging van de pijn. het was afschuwelijk. elke maand weer dezelfde sh*t. dat hield ik zo'n anderhalf jaar vol. totdat mijn moeder eindelijk een beetje meedelijden met me kreeg en me een ibuprofennetje aanbood. de wereld ging voor mij open... wat was ik blij/kwaad.. blij omdat ik eindelijk van die maandelijkse marteling bevrijd was, kwaad omdat het er bij mij niet inkon dat mijn moeder me al die tijd had zien lijden en me dat eenvoudige pilletje nooit eerder had aangeboden.. haar excuus...? tja, ik was nog jong, en ik moest de natuur haar gang laten gaan. tis niet goed om gewend te raken aan pijnstillers. lang leve de natuur.

    nou mooi niet dus. want toen ik drie dagen per maand lag te lijden , was er geen enkele organisatie die me met vlag en wimpel bekroonde, een prijs aanbood, of een medaille. ik leed voor niks. niemand die me toejuichte van hoe dapper en sterk ik wel was dat ik zoveel leed in naam van moeder natuur. waarom pijn lijden als het anders kan? iedereen zijn keuze. maar IK ga niet onnodig stoer doen. ik ga het proberen ZONDER pijnbestrijding. maar als het me te gortig wordt, als ik van de pijn niet meer weet wat ik moet doen, als ik in de stress schiet en niet goed meer kan functioneren, ga ik de pijnbestrijding zeker niet afslaan, alleen omdat bevallen zonder pijn als een betere prestatie wordt gezien of zo.. mijn kind gaat echt niet meer van me houden als hij weet dat zonder pijnbestrijding ter wereld is gekomen.

    iedereen is anders. sommige vrouwen vinden het een hele prestatie om al die pijn te ondergaan. en dat is het waarschijnlijk ook. alleen ben ik niet zoals andere vrouwen. bevallen doet pijn, dat weet ik. daarom wil ik het op eigen krachten doen, zolang het nog lukt. als het niet meer lukt, is pijnbestrijding meer dan welkom.
     
  16. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Dat lijkt mijn verhaal wel. Ik wou ook zonder pijnbestrijding, maar na 10 uur weeen en 2 heel cm's besloot de gyn dat ik een ruggeprik MOEST. Ik riep nog 'nee dat wil ik niet'. Toen zei hij dat het dan wel een keizersnee ging worden, en dan zou ik er ook een moeten. Ik heb voor het eerste gekozen en ben met de vacuumpomp bevallen. Ik kon meneer de anaesthesist inderdaad ook wel kussen.....

    Wat ik ook heel vervelend vind zijn die oordelen van anderen. Ze kijken naar je van wat ben jij een aansteller. Nou ik kan je vertellen dat ze er niet bij zijn geweest. En mamary heeft gelijk. Het enige wat telt is het kindje, en die krijgt dus echt niet mee hoe mama bevalt.
     
  17. MamaDenise

    MamaDenise Fanatiek lid

    21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Ik zei in mn zwangerschap.
    Ik probeer eerst zonder maar hou ik het niet meer vol wil ik wel een pijnbestrijder.
    Nou en die heb ik dus gehad omdat ik 13 uur over 3 cm deed en bij de 3 cm een weenstorm kreeg.
    Was volkomen uitgeput en dankzij de ruggenprik was het eeen heel stuk draagzamer.
    Was al uitgeput eigenlijk toen de bevalling begon want sliep bijna niet meer,was misselijk,alles deed zeer enz.
    Dankzij de ruggenprik heb ik soms even mn ogen kunnen sluiten alleen
    beginnen de weeën weer goed voelbaar te worden bij de 8cm maar dat kon ik nog wel aan.
    Waren immers de laatste 2 cm ;)
    Heb afgepuft en al maar ben blij dat ik een overbrugging heb gehad van de 3 cm naar de 8cm met een stuk minder pijn!
    Voor mij mag het bij de volgende ook wel zo!
     
  18. bloem31

    bloem31 Actief lid

    10 jul 2007
    388
    0
    0
    Ik wilde voor mijn bevalling absoluut geen ruggenprik. Wilde het erg graag "zelf" doen.
    Helaas is het niet zo gelopen.
    De bevalling was erg zwaar en was ook al tijd bezig en mijn dochtertje lag verkeerd.
    Op dat moment was ik erg blij dat ik een ruggenprik kon krijgen, maar mocht er een volgende keer komen zou ik het zeker weer eerst "zelf'' proberen.
     
  19. bloem31

    bloem31 Actief lid

    10 jul 2007
    388
    0
    0
    Oja en ondanks de ruggenprik heb ik het toch echt wel zelf gedaan hoor.
    Ik las pas net wat er allemaal gezegd werd beetje te laat hahaha
     
  20. Mrijn

    Mrijn Fanatiek lid

    11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Ik wil het eerlijk gezegd niet eens proberen om het zonder pijnstilling te doen. Ik hoop dat ik met het ziekenhuis kan afspreken dat ik met 4 cm een ruggenprik krijg en dat ze die vlak voor het persen uitzetten. Als het niet te veel moeite is, mogen ze hem bij het hechten ook weer even aanzetten. :D

    Ik ben niet zo'n held en ben ó zo blij dat we in een een modern en rijk land wonen waar het niet nodig is om onnodig pijn te hebben omdat onze voorouders dat ook al deden of omdat je dan pas een oervrouw bent...
     

Deel Deze Pagina