pijnbestrijding

Discussie in 'De bevalling' gestart door Hanneke, 14 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    de reden dat de meeste ziekenhuizen en het niet niet op voorhand doen, is omdat het altijd een gezondheidsrisico mee brengt voor je beeb, dat heeft niets van doen met voorouders of oervrouwen ;) bij het persen gaat de ruggeprik trouwens áltijd uit, anders voel je je persweeen niet. daarna zetten ze bij het hechten eventueel nog met een spuit een verdoving, niet met een ruggeprik.
     
  2. Mrijn

    Mrijn Fanatiek lid

    11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Jaja, en alleen nederlandse kindjes hebben last van een ruggenprik? Volgens mij bevalt in de VS de laatste 10 jaar al niemand meer op oerkracht alleen.
     
  3. Sterrekind

    Sterrekind Bekend lid

    15 aug 2006
    738
    0
    0
    Ik wilde wel graag met pijnbestrijding bevallen en zou met Remifentanil bevallen.
    Vanwege dat het een vrij nieuw middel is zou ik ingeleid worden en wanneer de weeen heftig zouden worden, het middel via het infuus toegediend krijgen.
    Alleen liep het wat anders.

    Om half 10 ging het infuus erin met de weeopwekker, ik had toen 2 cm.
    Ik kon de weeen mooi opvangen, alleen veranderde dat rond half 1, ik zat plotseling in een weeenstorm waarbij iedere wee de hartslag van de kleine daalde, en na de wee kreeg ik vreselijke buik pijn.
    De ontsluiting was nog steeds 2 cm, toen is er ingegrepen door de gyn en werd ik met spoed naar de OK gereden.
    Daar werkte de ruggenprik niet snel genoeg en ik kreeg een narcose.
    2 uur later werd ik wakker en was ik weer mama geworden.

    Wat ging er fout?
    Mijn baarmoeder was aan het scheuren daardoor daalde de hartslag en had ik zo'n buikpijn.

    Ik had graag een mooie herinnering willen hebben aan deze bevalling, vaginaal met een pijnbestrijder maar het is anders gelopen.
    Gelukkig heeft de gyn snel gehandeld maar ik moest wel huilen dat het besluit van weer een keizersnede werd genomen.
     
  4. Noor

    Noor Actief lid

    4 jul 2007
    255
    0
    0
    In de VS hebben kinders ook vaak een beetje meer hulp nodig na de bevalling... als ik me niet vergis. ;) De risico's zijn wel bekend hoor, dat is echt geen fabeltje.

    Maaaar... ik vind het echt belachelijk dat er hier vaak zo moeilijk over wordt gedaan. Het is voor sommige vrouwen echt een traumatische ervaring. En tuurlijk zitten daar ook 'piepers' bij, die al jammeren als ze een splinter in hun vinger hebben. Maar de ene bevalling is ook gewoon veel zwaarder dan de andere.

    Ik ben twee keer thuis bevallen, zonder pijnbestrijding dus. De eerste keer duurde het zo'n 44 uur... Daar werd ik ook echt dood- en doodmoe van. Maar ik had wel tijd om aan de pijn te wennen. De laatste 5 cm(!) ontsluiting kwamen in een uurtje. Toen dacht ik wel dat ik doodging. ;) Maar.... geen haar op mijn hoofd die naar het ziekenhuis wilde. Zolang ik niet echt doodga moet ik er maar doorheen, dacht ik. En dat kun je ook!

    En daar ben ik helemaal niet trots op, zoals veel dames hier zeggen. Ik ben niet trots op iets wat iedereen kan. Het hoort er gewoon bij, dat bevallen, en voel je je beter bij een prik, dan doe je dat. Ik wilde niet naar het ziekenhuis, dus heb ik over een prik gewoon niet nagedacht.

    Volgens mij is de moraal van alle reacties: je hebt niets aan de ervaringen van anderen. Iedereen ervaart het anders, geen bevalling is hetzelfde en je hebt geen idee hoe het is tot jij aan de beurt bent. :)
     
  5. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    onzin. de risico's zijn overal bekend en ze zijn er gewoon, daar kun je niet om heen. dat er dan toch pijnbestrijding wordt toegepast kan heel goed opwegen tegen het risico. een uitgeputte moeder brengt meer risico mee dan pijnbestrijding bijvoorbeeld. ík vínd alleen wel dat je het in perspectief moet blijven zien en je ogen niet moet sluiten voor de risico's die er zijn. en dáárom zijn artsen vaak iets terughoudend met pijnbestrijding. ik hoop het zonder te mogen doen, maar als het nodig is zal ik niet weigeren.
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @bolbuikje: dat probleem had ik ook
    maar als ik zag hoe zenuwachtig en nerveus hij al ging stuiteren bij enkel het idee alleen al
    leek het me geen goed punt om thuis te bevallen
    ook al lijkt het mij VEEL fijner....
    zo'n supergestresst stuiterend mannetje zit je niet op te wachten tijdens je weeen.. dus toch maar ziekenhuis dan :/

    overigens om dezelfde reden als bij jou "het is veiliger"
    alsof zo'n gyn. de hele dag naast je bed staat op het moment dat jij gaat bevallen.
    met wat pech moet ie er ook voor uit zn bed gebeld worden en in de auto springen...
    alleen tja qua apparatuur is wel alles er natuurlijk.
    maarja dan moet er dus wel iemand zijn die het kan gebruiken anders heb je er nog weinig aan :)
    voor mijn gevoel is het beetje schijnveiligheid.. maar als dat heel veel zenuwen wegneemt bij mijn wederhelft dan moet het maar :)

    @tantan: word je niet een beetje zenuwachtig van dat het zo lang duurt?
    *kriebel even tantans babietje een beetje zodat het misschien toch besluit dat het wel mooi geweest is zo*

    wat betreft mezelf.. ik ga niet vantevoren roepen dat ik graag iets tegen de pijn wil.
    maar ook niet vantevoren dat ik het echt niet wil.. dat merk ik wel als ik er aan toe ben vrees ik :)
    vooralsnog is het eerst maar eens de vraag of ik uberhaupt natuurlijk mag bevallen
    en schijtluis voor naalden als ik ben.. prefereer ik dat toch echt boven een keizersnede :)

    wat dat betreft... vind ik mensen die het met een keizersnede gedaan hebben net zo hard trots mogen zijn op zichzelf
    dat is ook geen pretje tenslotte.
    en je hebt dan misschien wel geen weeen.. maar het blijft toch een heftige operatie
    waar je beduidend langer last van hebt achteraf gezien dan bij een normale bevalling.
    Enneh.. eh.. geen prik bij een keizersnede... ik zou het er bijna voor doen :)
    Brrr naalden :(
    Godzijdank kan je niet zien wat ze in je rug steken.
    Als dat nodig is.. ga ik serieus vragen of ze dat ding 300% zeker uit zicht willen houden.
    Gewoon even zeggen wanneer ze iets gaan doen is wat mij betreft genoeg dan.

    1 ding wat ik me afvraag: hoe zet je een ruggeprik "uit" ?
    dat lees ik hier nou al een paar keer.. en ik dacht dat het gewoon een injectie was die een bepaalde tijd werkte
    maar kennelijk niet?
     
  7. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    @ Saskia. Idd, is gewoon schijnveiligheid! Haha! Dat is de goede benaming. Ik denk overigens dat mijn vriend niet gaat lopen stuiteren hoor, hij is erg rustig van zichzelf. En even over het uitzetten van de ruggeprik bedoelen de dames hier volgens mij dat je een ruggeprik krijgt, en dan een canule die erin blijft zitten waardoor de verdovingsvloeistof blijft lopen, (zie het als een soort infuus). De ruggeprik die jij bedoeld is idd 1 prik en dan verder nix. Maar moet bekennen dat ik niet helemaal zeker ben (zou het aan mn vriend moeten vragen). Maar misschien dat de dames hier het kunnen uitleggen. Zij hebben het zelf ondervonden en kunnen het vast goed uitleggen. Groetjes bolbuikje.
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @bolbuikje: hier schoot hij al in de stress toen ik zei dat thuisbevallen me wel een optie leek. :)

    klein zenuwlapje is het soms :)
    denk alleen dat dat in een ziekenhuis wel beter gaat.
    het idee dat alle middelen voor handen zijn maakt dat er veel meer "grip" op de zaak is.
    van nature wil hij altijd alles zelf in de hand hebben of op zn minst vantevoren weten wat er gebeurd en wanneer en dat is bij een bevalling natuurlijk verre van toepassing.
     
  9. manouk

    manouk Actief lid

    26 apr 2006
    291
    0
    0
    Ik heb een prik in mijn been gehad toen ik net in het ziekenhuis aankwam. Ik vond de weeën nog helemaal niet pijnlijk, was niet moe, niks! Maar voor ik het wist had ik een prik in mijn been ( Ik wist eigenlijk niet eens waar het voor diende) ze zeiden dat ik daardoor nog even zou kunnen rusten.

    Het resultaat: Ik heb niks van de bevalling meegekregen. Ik werkte niet mee, had er geen zin in, wilde alleen maar slapen. Het interesseerde me gewoon helemaal niks meer. Toen Estelle geboren werd, was mijn eerste reactie: Mag ik dan nu eindelijk gaan slapen :( .

    Van het doorknippen van de navelstreng etc. kan ik me ook niks meer herinneren.

    De volgende keer voor mij echt geen verdoving meer.
     
  10. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    manouk: welk ziekenhuis was dat?
     
  11. manouk

    manouk Actief lid

    26 apr 2006
    291
    0
    0
    Het Zuiderziekenhuis in Rotterdam.

    Ow jij woont ook in Rotterdam zie ik...
    In welk ziekenhuis wil jij gaan bevallen?
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    jups vandaar de vraag :)

    ik denk dat het het ikazia gaat worden

    maandag daarheen voor groeiecho.. en volgens vk is het dan redelijk standaard om hetzelfde ziekenhuis te bevallen

    en gezien ik geen ervaring heb met welk ziekenhuis dan ook...
    (en ikazia is om de hoek, mcrz ook maar dat trekt me minder na alle nieuwsberichten de laatste tijd. ) denk ik dat dat het gaat worden.

    reageer zelf nogal heftig op veel medicijnen
    dus ben bang dat als ze er bij mij een verdoving opzetten dat inderdaad het lichtje redelijk uit gaat
    en dat is dan toch wel weer zonde
    niet dat bevallen zo'n pretje is maar ej wil er toch nog wel IETS van meekrijgen :)
     
  13. manouk

    manouk Actief lid

    26 apr 2006
    291
    0
    0
    @Saskia78: Dan wonen we wel heel dicht bijelkaar denk ik. Ik woon nog geen 5 minuten lopen van het Ikazia ziekenhuis. Mijn verloskundige ging alleen bijna altijd naar het zuiderziekenhuis, vandaar dat ik ook naar het zuider ging.

    Ze geven daar dus heel snel zo'n prik in je benen. En het is zo zonde als je niks van je bevalling meekrijgt. Als mensen mij vragen hoe de bevalling ging, moet mijn vriend antwoord geven :( . Ik weet dat ik ben bevallen van een mooie gezonde dochter, maar de ooievaar had haar net zo goed gebracht kunnen hebben, want opeens was ze er, en wat daar aan vooraf ging..... geen idee.

    Ik zou inderdaad, achteraf, ook voor het Ikazia ziekenhuis kiezen. Ik heb nog meer slechte ervaringen in het zuiderziekenhuis... maar ja, daar gaat deze topic niet over.
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    hmm ik pb je wel eventjes als je het niet erg vind :)

    dan kan dit topic gewoon weer de normale discussie gaan volgen :)
     
  15. mirrepir1981

    mirrepir1981 Actief lid

    2 okt 2006
    166
    0
    0
    Ik kreeg een internetadres door van mijn VK ;

    www.geboortetens.nl

    Dat is een apparaatje voor pijnbestrijding tijdens de bevalling. Kun je even op kijken. ( ik doe het zelf trouwens niet. ) Maar vroeg het toevallig vanmiddag aan mijn VK.

    Succes.

    Groeten Mirjam
     
  16. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    mijn VK zegt (n.a.v. onderzoek) dat het niet bewezen is dat dit werkt, maar dat de gedachte dat het zou kunnen werken voor vrouwen verlichting geeft.
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    typisch gevalletje "tussen de oren" dus

    maarja.. pijn zit ook tussen je oren.. dus wat dat betreft zou het inderdaad prima kunnen werken

    net als dat mensen daadwerkelijk beter worden va placebo's nog altijd :)
     
  18. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    hahahaha.. jah, is ook zo.. Ik ga maar es even tussen mijn oren stoppen dat je van thee drinken geen pijn meer hebt.. ;)
     
  19. Koeky

    Koeky Fanatiek lid

    Ik ben in het ZH bevallen, dit wilde ik al omdat ik me daar veiliger voelde.

    Ik heb een ruggeprik gehad. Ondanks mijn irrationele angst voor naalden. :) Een ruggeprik is heel simpel je krijgt een verdoving, hiervoor moet je ook gekromt zitten en tis ff rot gevoel maar je moet maar denken ze stoppen een verdoving in je rug dat voel je heel snel niet meer, het wordt tenslotte verdoofd. Echt dat helpt. Dan gaat er een naald in en daar gaat een dun slangetje doorheen die laten ze achter in je rug. Hierdoor wordt om de zoveel tijd een bepaalde hoeveelheid verdoving afgegeven. Ene die persweeen, nou die voel je d'r gewoon doorheen hoor. Die verdoven ze nl. niet makkelijk, dus wees niet bang dat je wat mist. Vervelend is wel dat je gedraaid moet worden omdat je je rug stijf moet houden anders kan het slangetje d'r uitschieten. Dus hou je als een plank bij het draaien op je zij komt alles goed. Ow en het verwijderen van het slangetje voel je ook helemaal niets van. Bij mij werd het slangetje een paar uur later pas verwijderd.
     
  20. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @lintje: als ik een makkelijke manier gevonden heb om zoiets tussen mn oren te stoppen dat laat ik het je weten :)
    als het jou lukt.. hoor ik het natuurlijk ook graag :)

    @koekie: hehe tnx...
    ik hoop dat ik er tegen die tijd hetzelfde over kan denken :)
     

Deel Deze Pagina