pijnbestrijding

Discussie in 'De bevalling' gestart door Hanneke, 14 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koeky

    Koeky Fanatiek lid

    Nou Saskie78 ik moet zeggen het was een godsgeschenk ik kon die mannen die het kwamen doen wel zoenen.
     
  2. Evelieveling

    Evelieveling Fanatiek lid

    30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Koeky, die persweeën... de een voelt ze wel, de ander niet. Ligt er een beetje aan hoe je over het algemeen op verdovingen en pijnstillers reageert.

    Soms merk je ook aan een harde buik dat je een wee hebt, terwijl je dus die ruggeprik hebt. Ik merkte er dus helemaal niets van. Ik zag op de ctg dat ik een mega wee had maar ik voelde werkelijk waar niets.
     
  3. Koeky

    Koeky Fanatiek lid

    Nee de gewone weeen voelde ik niets van. Die waren goed verdoofd. Alleen de persweeen daar werd ik gewoon weer wakker van. Soort van surprise daar gaan we weer. 't ligt er denk ik ook aan wat voor soort ruggenprik je krijgt. De anesthesist die het bij mij had gedaan gaf gelijk een soort uitleg in de verschillende soorten die er zijn. Die voor een keizersnede zijn nl. weer anders dan die voor een "gewone" bevalling. De stof die ze inspuiten is anders.
     
  4. Evelieveling

    Evelieveling Fanatiek lid

    30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Ik had eerst een ruggeprik voor een gewone bevalling. Er is wel uitgelegd dat ze wat ander spul erbij spuiten als het toch een keizersnede zou worden.

    Ik had juist al persweeën toen ik de ruggeprik kreeg. Dat was toen ik van 9 cm. naar 7 cm. ontsluiting was gegaan. En ik voelde dus ook geen persdrang meer.

    Vind het eigenlijk maar raar spul als ik er zo over nadenk ;)
    Maar was dolblij met het spul.

    Nadeel van een doorwerkende ruggeprik en persweeën is denk ik ook dat je minder makkelijk je benen kan vastpakken om kracht te zetten. Maar goed, er was mij in het ziekenhuis verteld dat sommigen wel hun kind konden baren met ruggeprik en dat anderen de persdrang niet voelden.
     
  5. Koeky

    Koeky Fanatiek lid

    Ow dat wist ik dan weer niet. Misschien is het ook wel de hoeveelheid die je krijgt. Bij mij waren ze heel laag gestart. En op het eind ging de verdoving met een aandat ml omhoog maar de persweeen kwamen te snel voor de verdoving om op te reageren.

    Maar al krijg je maar als je het niet meer trekt en je wil het eigenlijk "bewust" mee maken een beetje om het gevoel af te stompen. Daar zou je al gelukkig mee zijn. Althans dat had ik. Ik wilde alleen maar slapen.
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    mja dat kan ik me ergens nouja.. niet voorstellen.. maar het zou me niet verbazen als het gebeurd

    vandaar dat ik nu ook niet ga zeggen dat ik absoluut geen pijnstillers wil

    enige is dat ik weet dat ik er vaak nogal heftig op reageer
    en ik toch wel IETS van mn bevalling mee wil maken :)
    zou niet de eerste keer zijn dat ik knockout ga van een lichte pijnstiller :)
    en buiten dat ik echt niet geniet van pijn
    (worse ik ben serieus een mietje als ik vantevoren weet dat iets pijn kan gaan doen.. dan ben ik al bloednerveus)
    lijkt het me toch te "raar" om er helemaal niets van mee te krijgen zegmaar :)

    dus ik wacht de bevalling maar gewoon braaf af
    zal vantevoren er nog wel even ove willen praten over hoe ik het wil qua pijnbestrijding
    maar durf niemand te beloven dat ik niet van gedachten verander :)
     
  7. Koeky

    Koeky Fanatiek lid

    Zo moet je d'r ook ingaan. Ik wilde het eerst proberen zonder, en gaat het niet anders nou schaam je d'r niet voor om te vragen om pijnbestrijding.

    Nou werd in mijn geval de beslissing voor me genomen, had ik wel dezelfde keuze gemaakt hoor. Hadden ze het gevraagd. :D
     
  8. nicole26

    nicole26 Niet meer actief

    Ja maar een ding snap ik niet , dat sommige zeggen dat je de bevalling niet bewust meemaakt na een ruggeprik , ik heb er ook een gehad toen ik zeven centimeter ontsluiting had het enige verschil wat ik had was dat ik weer ff bij kon komen en geen echte wee meer voelde , maar de persweeen voelde ik evengoed en ik heb 10 uur aan een stuk door de pijn gevoeld voor de ruggeprik dus om nou te zeggen dat je het niet zelf doet met een ruggeprik vind ik zo'n onzin ....
     
  9. Koeky

    Koeky Fanatiek lid

    Hier idem, alleen de laatste 3 uur van de ontsluitingsweeen heb ik niks gevoeld. nou dat heeft +/- 29 uur geduurt. Ik heb gewoon goed bij kunnen tanken met de ruggeprik, en d'r in 6 persweeen naar buiten kunnen werken. Die gewoon heel duidelijk aanwezig waren. Ik was er zelfs van overtuigd dat de ruggeprik was uitgewerkt. Niet dat dat kan want het is een doorlopend proces. :) Maar je doet het sowieso op eigen kracht.
     
  10. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik heb een ruggenprik gehad, de eerste 3 uur voelde ik geen weeen, zaaaalig! die bergjes steeds hoger zien worden op t ctg en dan lachend tegen elkaar zeggen zooo dat is een flinke!
    nou maar ff later verging het lachen me wel, de weeen kwamen er in alle hevigheid doorheen, de ruggenprik werd uitgezet bij volledige ontsluiting, vreselijk! in no time voelde ik alles weer, en het persen e.d. doe je toch echt volledig zelf!
    ik las hierboven van iemand dat ze zich niet zomaar om mocht draaien, dat mocht ik wel? mn rug zat vol met een flinke lading tape om de slangetjes van de ruggenprik heen en ik mocht me zelf omdraaien zoals ik t maar wilde. nadeeltje is wel dat als je ruggenprik eenmaal zit je niet meer uit bed mag en kan, en je tijdens het persen ook alleen maar op je rug mag en kan liggen. en ik heb idd ook ervaren dat het lastig is om je benen vast te houden (maar of dat nu kwam door de ruggenprik, dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen, ik voelde 20 min na het uitzetten van de ruggenprik volledig mn benen weer en direct na de bevalling kon ik ook direct naar de douche lopen zonder raar gevoel in mn benen oid)
    ik heb gelukkig wel kunnen laten vastleggen dat bij de volgende bevalling de ruggenprik veel vroeger gezet word, en ze em aan laten staan bij het persen zolang dat goed gaat.
    en de verloskundige heeft wel 10x gezegd dattie me kon garanderen dat hij bij de 2e veel sneller zou gaan, hooguit 20min (heb bij mn zoontje 1,5 uur geperst :s)
     
  11. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik heb eerder dit topic aangegeven dat ik wou gaan bevallen zonder ruggeprik, of toch proberen.
    Na 12 uur weeën gehad te hebben, heb ik besloten om toch voor de ruggeprik te gaan. Na 12 uur zat ik nog maar op 4 cm ontsluiting. Wat ben ik blij dat ik dan toch die epidurale genomen heb. In een goed half uur tijd ging ik van 4 cm naar 10cm ontsluiting. Helemaal pijnloos is het niet gegaan, bleef maar pijn voelen langs m'n rechterkant. Tijdens het persen is de epidurale aan blijven staan, ook dit is vlug verlopen. Na 4 persweeën is Leander geboren.

    Ondanks het feit dat ik altijd zonder epidurale wou gaan bevallen, ben ik toch blij dat die oplossing bestaat. Want wie weet, hoe lang ging ik daar anders nog gelegen hebben.
     
  12. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    maar daar is het ook een uitkomst voor hoor kathy! wat fijn dat je dan op deze manier toch een mooie bevalling hebt gehad en natuurlijk gefeliciteerd! en nu maar heeeeeerlijk genieten :D
     
  13. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @kathy: gefeliciteerd met je meisje!

    en zo zie je maar.. je weet het nooit :)
     
  14. Piet

    Piet Actief lid

    26 aug 2006
    335
    0
    0
    zelfst. onderneemster
    omg. den Bosch
    Bij Piet heb ik een ruggeprik gehad, omdat ik 2x een liesbreuk heb gehad. Omdat de ontsluiting bij hem niet goed/snel vorderde, was dat een hele uitkomst.

    Bij Mark ben ik ingeleid (gel) en heb 3x gel gehad, wel weeën en geen ontsluiting, tot 18.00 's avonds. Toen braken mijn vliezen en is een ruggeprik gezet. Helaas heeft deze alleen mogen werken voor het hechten, omdat ik in een uur van 0 tot 10cm ging en de prik een paar keer misgezet werd.

    Als er een goede reden voor is, zie ik niet in waarom men geen pijnbestrijding zou mogen krijgen.
     
  15. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik heb tot en met de 10cm ontsluiting, weeen opgevangen terwijl ik wist dat het een keizersnede zou worden die 10cm bereikte ik in 3 uurtjes.

    Toen de pers weeen begonnen en ik die 30 minuten heb weg gepuft (want ik mocht er niets mee doen), was ik zo blij dat de anesthesist binnen kwam(die werd met spoed opgeroepen) om een ruggenprik te zetten ik kon die man wel zoenen. Want oooh wat een hel pers weeen en er niets mee kunnen.

    Verder vond ik de ruggenprik rommel eerste klas, goed als het nodig is hoor daar verder niets over, maar het blijft een hoop troep in je lijf.
     
  16. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Bedankt, maar het is een jongetje ;)
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
     
  18. meisje2000

    meisje2000 Actief lid

    18 mrt 2007
    199
    0
    0
    glastuinbouw
    friesland
    Ik heb geen pijnstilling gehad bij mijn bevalling.
    Het was bij mij ook niet nodig omdat het bij mij razend snel ging.
    Om half twaalf heeft de vk mijn vliezen gebroken thuis en moest ik naar het zh omdat er ontlasting in het vruchtwater zat.
    Daar hebben ze me even voor 12en aan het infuus gelegd met weeopwekkers omdat die niet goed doorkwamen en om 14.21 mocht ik persen en binnen vier persen was onze kleine meid er.
    Bovendien kon ik de weeen zeer goed opvangen en heb ik niet veel pijn gehad.
    Ze hebben me alleen verdoofd voor het hechten want ik was een klein beetje uitgescheurd en dat wouden ze niet zonder verdoving doen.

    Maar ik kan me voorstellen dat er vrouwen zijn die er wel voor kiezen en daar hoeven ze zich echt niet voor te schamen.
     

Deel Deze Pagina