Pijnboompittenallergie?

Discussie in 'Voeding' gestart door megacarls, 13 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. megacarls

megacarls Niet meer actief

Gisteren hadden we salade als avondeten. Daarin zaten pijnboompitten. ZL van bijna 2 wilde ook een pitje proeven en dat mocht van ons. Hij vond ze lekker dus kreeg hij er daarna nog 3 of 4.
    Vervolgens at hij zijn toetje niet op (danoontje, is hij razend op) en hij dronk ook zijn bekertje warme melk voor het slapen gaan niet op (en ook dat vind hij heel lekker dus is ook opvallend).
    Eenmaal naar bed was hij heel onrustig. Draaien/woelen. Hij had jeuk en krabde eerst op zijn benen. Hij is bekend met eczeem dus ingesmeerd met zijn zalf. Daarna begon hij te krabben op zijn buik, aan zijn oren, op zijn hoofd en zelfs in zijn gezicht. Hij kreeg ook overal pukkelige uitslag.
    Ik begon te denken aan een allergie. Het enige wat hij vandaag had gegeten wat hij nog nooit eerder had gehad waren de pijnboompitten.
    Hij had vanmiddag wel een halve mok van mijn drinkyoghurt op voor het eerst maar hij eet ook gewone yoghurt en danoontjes zonder problemen dus ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dat nu het probleem is.
    Een paar uur na het eten begon hij te spugen. 2 keer achter elkaar. Dat vond ik wel a-typisch voor een allergie maar na het raadplegen van Dr Google bleek dat dat ook bij een allergie hoort. Daarna kreeg hij ook diarree. Inmiddels was het middernacht en het ventje lag zich zo in de weg en bleef maar krabben dat we de HAP hebben gebeld om te vragen of we iets konden doen. Ze wilden hem toch even zien en het zag er inderdaad uit als een allergische reactie. Hij kreeg een anti histamine drank en koelzalf mee. Hij kreeg het meteen en werd ook meteen van top tot teen ingesmeerd. Hij sliep daarna als een os.

Het lijkt er dus op dat onze kleine man allergisch is voor pijnboompitten.
    Volgende vragen; is zo'n allergie blijvend? Of kunnen ze daar ook overheen groeien, net als koemelkallergie?
    En is het verstandig om dit nog een keer te bevestigen door hem nogmaals een stukje pijnboompit te geven? Of zou hij dan ook al moeten reageren als ik het over zijn arm wrijf bijvoorbeeld?

2. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het vermoeden is zo sterk, dat ik hem voorlopig echt geen pijnboompitten zou geven. Over z'n arm wrijven kan een reactie geven, maar hoeft niet. Pijnboompitten zijn makkelijk te vermijden, dus 100% zeker weten dat hij allergisch is lijkt me niet zo nodig nu; gewoon volledig vermijden. Het kan best dat hij er nog over heen zal groeien op termijn!

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    #3 Averlhach, 13 jul 2015
    Laatst bewerkt: 13 jul 2015
    Ik zou nu even niets meer geven en dan over een paar maanden, zeg 4 tot 6 maanden voorzichtig proberen. 1 geven bijvoorbeeld en dan het liefst 's ochtends vrij vroeg op een doordeweekse dag dat je zelf thuis bent.

Mocht er een reactie volgen en een bezoek langs een arts kan je dit vrij simpel inplannen. Ipv bijv op zaterdagavond bij het avond eten.

Jonge kinderen kunnen over diverse allergien makkelijk heen groeien, mits ze dit product niet meer krijgen. Als je het blijft geven kan de reactie steeds heftiger worden.
    Ik weet alleen niet of pijnboompitten hier ook ondervallen en hoe het natuurlijk bij jullie gaat.

Let ook op met producten waar pijnboompitten in zitten, zoals pesto ;)

4. puissant

puissant Niet meer actief

Zelf had ik na het eten van pijnboompitten ruim een week last van een bittere nasmaak bij alles wat ik at of dronk. Is ook kenmerk van pijnboompitten. Ik eet ze dus niet meer. Moest daar wel aan denken toen ik las dat je zoontje daarna niets meer wilde eten. Heb erop gegoogeld en vond toen dat het van het eten van pijnboompitten kan eten.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    #5 Averlhach, 18 jul 2015
    Laatst bewerkt: 18 jul 2015
    De bittere nasmaak heb je alleen bij bepaalde pijnboompitten, de chinese als ik het goed heb. Ze niemen dit het pijnboompittensyndroom en niet iedereen heeft dat. Vaak treed het 1 tot 2 dagen na het eten van pijnboompitten op en kan tot 2 weken aanhouden.
    Ik heb dit 1x ervaren, al meer dan 6 jaar terug. En ik eet nog steeds regelmatig pijnboompitten, heerlijk!

Echter de enige symptoom is een bittere nasmaak. Geen diarree en krabben en zal ook niet voor uitslag zorgen. Artsen gaven aan allergische reactie dus dat lijkt mij ook aannemelijker omdat ook nog eens binnen een uur tot uiting kwam.

Lees deze, oude, links maar eens;
    Het pijnboompittensyndroom (PNS) | GezondheidsNet
    Foute pijnboompitten - Mare - Leids Universitair Weekblad
    Bittere smaak in de mond na eten van pijnboompitten? | gezondheid.be

Deel Deze Pagina