Ik heb een heel domme vraag, denk ik ik was vorige week bij de tandarts en de zwangerschap kwam ter sprake. Hij zei: zo, een bevalling is nog eens wat anders dan een vulling.... Dat wordt nog wat met jou... Ik ben altijd een scheiterd bij de tandarts. Krijg het liefst nog een verdoving voor het weghalen van tandsteen en heb ook al menigmaal huilend in de stoel gelegen Toch ben ik ervan overtuigd dat ik, ondanks mijn angst voor de tandarts, de bevalling wél zonder ruggenprik wil proberen. Nu is mijn vraag: kun je ervan uitgaan dat als je pijn van de tandarts niet aankunt, dat je dan ook beter toch wel voor pijnstilling bij een bevalling kunt gaan, of is dat echt niet met elkaar te vergelijken?? (ik heb zelf altijd het idee dat het heel anders is, maar heb het nog nooit meegemaakt, dus ik weet het niet)
Nou ik ben heel erg bang voor de tandarts maar een bevalling is idd jiet te vergelijken. Het is behoorlijk pijnlijk....heel erg zelfs..... Maar aangezien je daarna een mooi kindje in je armen houdt was het t allemaal waard. De tandarts dat is gewoon iets psychisch ook....want de pijn valt wel mee.
Ik ben nog niet bevallen maar heb wèl ervaring met tandartsangst. En volgens mij is het niet echt met elkaar te vergelijken. Tandartsangst kan met veel dingen samenhangen. Bij mij heeft het te maken met een sterke kokhals-reflex. Als er iemand ook maar in de buurt van mijn huig gaat zitten prutsen, ga ik kokhalzen, wat voor een paniekreactie zorgt. Maar zelfs als je angst hebt voor de pijn, dan nog... Bij een tandartsbehandeling zitten ze aan een totaal ander gebied in je lijf te prutsen dan bij een bevalling. Een bevalling doe je ook (grotendeels) zelf, terwijl een tandartsbehandeling wordt gedaan door een ander. En bij een bevalling krijg je een gecompliceerde cocktail aan power-hormonen, die je lichaam voor je aanmaakt. Daar heb ik bij een tandartsbehandeling nog nooit van gehoord...
Ik vind het totaal niet met elkaar te vergelijken. Tandartsen doen je geniepig pijn. In 1x voel je een pijnscheut door je gebit schieten. Heel akelig en vaak onverwacht. Een bevalling doet fors pijn, maar het is totaal andere pijn. Daarnaast bouwt de pijn zich op en zakt het weer af. Ik ben een grote angsthaas voor de tandarts. Doe alles met verdoving en tril de stoel uit. Al mijn bevallingen zonder pijnstilling gedaan....een vergelijking van niks dus!
Twee keer bevallen. Laatste bevalling vond ik verschrikkelijk, wat pijn betreft dan. Maar zie er nu alweer als een berg tegenop dat ik voor controle naar de tandarts moet. Zit vanalles te bedenken, om het goed te praten dat ik nog niet hoef hihi. Waarvan 'net bevallen' nog wel als beste smoes klinkt.
Ik was vorige week met mijn zusje mee, ter versterking... (was blij dat ik nog een maandje niet hoefde zelf). Heb hem ook heel triomfantelijk vertelt dat ie niks mag doen, omdat ik zwanger ben
Idd niet met elkaar te vergelijken, maar als ik kiezen moet... kies ik weer een bevalling(wilt niet zeggen dat een bevalling minder pijn doet maar heel ander dus).. ook hier zonder pijnstilling bevallen trouwens. Het is echt heel gek, want de eerste keer dat ik na een bevalling weer naar de tandarts moest of bijv. mirenaspiraal liet zetten dacht ik echt van, nou dat wordt nu een makkie.. na die bevalling kan ik alles aan.. mooi niet dus
hahahah Gek he om zo bang te zijn.....ik moet zeggen dat nu ik 2x bevallen ben het iets beter kan relativeren..... Maar toch blijf ik bang. En spuiten en verdovingen vindt ik dus niks aan.....en daar zijn ook een hoop mensen bang voor.
Lekkere tandarts heb je.. Ik heb ook belachelijk gevoelige tanden. Tandsteen weghalen is hier ook al een crime. En de laatste keer kregen ze een kies niet verdoofd bij het vullen. Volgens mijn tandarts omdat ik gewoon te gespannen was en de verdoofstof te snel weer afbrak.. Maar mijn bevalling zonder pijnstilling gedaan. Oke, het doet pijn, duuh, het is een bevalling. maar het is echt een hele andere sensatie. het voelt nuttiger. Je heb ook endorfines in je lijf die het dragelijker maken. Dat scheelt toch wel een hoop. Bij mij een bijkomend voordeel: Tijdens laatste stuk zwangerschap werden mijn tanden minder gevoelig. Na de 1e bevalling trok dat heel snel weg. Maar nu 1,5 jaar na mijn 2e bevalling zijn ze nog steeds minder gevoelig dan eerst. Alleen de angst blijft wel helaas..
Toevallig zei iemand dit gisteren nog tegen mij dat ze liever bevalt dan naar de tandarts gaat haha! Omdat de tandarts iets tegennatuurlijks is waar elke vezel in je lijf zich tegen verzet als je angst hebt en een bevaliing iets natuurlijks waarbij je hele lichaam aan mee wil helpen. Natuurlijk klinkt dit erg ideaal, maar daarom zei zij vond ze de pijn van de bevalling beter te verdragen. Zo'n beetje wat @deepfreeze ook zegt
Blij om dit te lezen haha. Ik heb enorme tandartsangst (ben ook al 3/4 jaar weer niet geweest, en de keer daarvoor zat ook 3 jaar tussen..) en ik hoopte al dat de pijnsensatie al heel anders zou zijn. Is natuurlijk ook logisch met al die hormonen in je lijf, maar dit stelt me nog even extra gerust Sowieso kijk ik uit naar de bevalling
Het is echt heeeel anders hoor! Ik heb bij de tandarts nog nooit verdoofd laten vullen, en echt pijn doet het niet bij mij, maar ik vond bevallen een stuk leuker (en dan had ik nog wel een knip van hier tot ginder enzo ). Sowieso omdat de bevalling qua emoties al zó anders is dan een stom bezoek aan de tandarts die een beetje in je mond gaat poeren, en vervolgens ga je met lege handen naar huis...
Ik ben ook bang voor de tandarts. Een bevalling doet zeer ja. Vallen op je knie ook. Maar het is je eigen pijn en je vangt hem zelf op. Dat is anders! Bij de tandarts weet je niet wanneer de pijn komt, heb je geen controle en doet een ander je pijn. Ik doe liever een bevalling!! Eerste keer zonder pijnstilling, 3 weken geleden de laatste 2 cm een pompje (heerlijk! Je voelt het wel maar je kunt je overgeven). No worries dus!
Ik mocht 3 keer een verstandskies mee naar huis nemen Dat is trouwens het enige bij de tandarts wat ik niet verschrikkelijk vind, die kiezen trekken Eerste keer was ik wel superzenuwachtig, maar die andere 3 kiezen heb ik fluitend laten trekken...