Dag dames, Het onderwerp geeft eigenlijk al aan waar ik een vraag over heb. Wij wonen samen en verder hebben wij niets qua trouwen, geregistreerd partnerschap of dergelijke. Wat hebben jullie hierin gedaan? Ik hoorde namelijk dat als de man het kindje moet herkennen het vrijwel papier werk zou gaan worden en het daarin makkelijker is om geregistreerd partnerschap aan te gaan.. Wat hebben jullie gedaan en waarom? Ik ben erg nieuwsgierig hierna. Liefs, Stefanie100
Toen ik zwanger van onze eerste dochter heeft mijn partner haar erkend. Toen ze geboren was moesten we alleen nog gezag aanvragen, maar dat is zo gebeurd. Inmiddels zijn we wel getrouwd, maar toen was onze dochter al 7 maand.
Mijn vriend heft onze zoon erkend toen hij nog niet geboren was. dat was een keer naar het gemeentehuis en dat was geregeld. Het gezag kan je via een digitaal loket regelen na de geboorte dus daar hoef je het huis niet voor uit. Het valt dus best wel mee met de papierwinkel.
Wij hebben alleen een samenlevingscontract. Het is helemaal geen must om getrouwd te zijn. Papier werk valt ook reuze mee!
Wij hebben een geregistreerd partnerschap gedaan zodat alles gelijk goed geregeld was. Gewoon op zo'n gratis dag haha met de belangrijkste mensen, bij ons thuis gezellig koffie en gebak en 's avonds met z'n allen gegeten. Was een top dag! We gaan het ooit nog om laten zetten naar een huwelijk. Al hebben we nu op papier hetzelfde haha.
Denk ook goed over na wat het verschil is met wat je kiest. Papier werk is niet zo erg toch. Als je maarweet wat consequenties zijn als bijvoorbeeld jij of je vriend overlijd of dat jullie uit elkaar gaan.
Ik vind erkennen een heel onpersoonlijk iets (is mijn gevoel he!) en daarom ervoor gekozen om te trouwen. Nu kon mijn man gewoon naar het gemeentehuis gaan en zijn kind aangeven. En we hebben een super leuke dag gehad! Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, als je het maar goed regelt voor jullie zelf en jullie kindje.
Ik lees even mee, ik/wij zitten zo in dubio hierover. Alleen het kindje erkennen en gezag regelen of toch geregistreerd partners worden. Lastig!
Iedereen al enorm bedankt voor de reacties! Wat mij een beetje tegenhoudt nu is dat ik nog zo jong ben, als ons kindje er is ben ik nog maar 23. Daardoor vind ik het zelf erg moeilijk om te zeggen wat nou 'wijsheid' hierin is. Ik ga nog maar is flink overleggen met mijn vriend.
Wij hebben ook alleen een samenlevingscontract. 1x naar het gemeentehuis tijdens de zwangerschap om te erkennen en na de bevalling gezag aanvragen (tegenwoordig digitaal geloof ik). Vl kon gewoon onze kinderen aangeven bij de gemeente hoor. Vond het eigenlijk wel leuk dat ik bij de erkenning ook mee moest. Doe ik ook nog iets Moet je bij registratie niet ook nog of erkennen of gezag regelen?
Wij kozen voor trouwen, dat hadden wij anders in de toekomst gedaan. Maar nu versneld door een onverwachtse zwangerschap. Gewoon klein gehouden omdat ik 27 weken zwanger was, in het 'echt' doen wij het als de jongste iets ouder is en ze het ook echt onthouden: dag voor ons allevijf.
Mijn vriend heeft onze dochter erkent. Dat is even naar het gemeentehuis, tekenen en klaar. Na de geboorte kon hij haar aangeven met de erkenningspapieren bij de hand. En hebben we gezag aangevraagd. Dat doe je gewoon via internet. Het lijkt veel werk maar is het echt niet
Wij hebben een samenlevingscontract en testamenten op laten stellen. Op papier is alles goed geregeld!
Veel werk is het niet de erkenning en gezag regelen. Waar je wel om moet denken is dat je met alleen samenlevingscontract niks heb geregeld voor als een van jullie iets overkomt. Zeker als er kinderen in het spel zijn is het wel verstandig om dan ook testamenten op te laten maken anders heeft degene die achter blijft officieel nergens recht op.
Lastig, wij zijn eerst met elkaar getrouwd en dat was echt uit liefde en niet omdat we een kinderwens hadden. Ik vind dat iedereen het helemaal zelf moet weten en ik denk dat trouwen gewoon het meest praktische is met een kind op komst. Daarbij kan het gratis tussen bepaalde tijdstippen. Heel verschil met kosten van een contract, die je tevens steeds weer opnieuw actueel moet laten maken. Dus puur vanuit je situatie van wat is handig voor erkenning (herkenning is ook leuk, maar als het kindje op jou lijkt herkent hij het niet misschien maar erkent hij het hopelijk alsnog ). Tis alleen denk ik de vraag of je dit zelf wel ziet zitten. De basis van je huwelijk is dan dat er een kind op komst is, ipv een basis vanuit liefde en de belofte van eeuwige trouw en al die clichés. Ja, natuurlijk beloof je dat laatste elkaar ook bij de situatie van het eerste, maar laten we eerlijk wezen, als het niet om het kindje ging was je nog niet getrouwd en zeer waarschijnlijk niet op deze manier. Affijn puur functioneel gezien is trouwens het handigste.
Mijn vriend heeft de baby erkend en als ze geboren is gezag aan vragen. Liefste zou ik wel wat zwart op wit hebben want stel dat een van ons wat gebeurt! Als mijn vriend weg valt kan ik ons huis bijvoorbeeld niet betalen en dan? Het mag van mij allemaal op zo'n gratis dag. Hoop dat hij me wel een keer gaat vragen 😄