Wel psz of niet??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door chantal29, 13 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Mijn dochtertje gaat 1x/week een hele dag naar kdv. Aangezien ze daar veeeeel met de kinderen doen vonden wij het niet nodig om haar daarnaast ook nog naar de psz te laten gaan. Onze meid is een hele pientere dame en ondanks dat ze nu over is naar het groepje van 3 tot 4 jaar merken we dat ze toch wat voor loopt op haar leeftijdsgenoten (en de oudere kinderen van 6-7 jaar van de BSO opzoekt). Zelf vraagt ze regelmatig wanneer ze naar school mag om te studeren. We zijn dus aan het twijfelen geslagen om haar niet toch naar de psz te doen. Ze is ma, di, vrij thuis. Wo opa en oma en do psz. Persoonlijk wil ik haar naast die twee dagen dat ze al weg is niet ook nog eens 2 ochtenden naar psz brengen dan is ze al zoveel weg. Wat zouden jullie doen?

2. Storm

Storm Niet meer actief

Als ik jou verhaal zo lees zou ik het niet doen. Je dochter is toe aan meer dan alleen het spelen en knutselen (begrijp ik uit jou verhaal). Op de psz zitten kinderen tot 4 jaar en je dochter zoekt juist contact met oudere kinderen. Dus die uitdaging zal ze hier ook niet vinden.

Mijn zoontje gaat naar beide. Door omstandigheden is dat destijds toen zo gekomen en dat hebben we maar zo gelaten. 2 dagdelen crèche en 2 dagdelen psz. Beide van dezelfde stichting, beide VVE. Ik merk weinig verschil. Komt met soortgelijke knutselwerkjes van beide thuis, speelt op beide veel buiten met mooi weer en binnen met slecht weer.
    Omdat het van dezelfde stichting is en ze beide het piramideprincipe hanteren, werken ze ook met dezelfde thema's.

3. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Je slaat idd de spijker op zijn kop. Ze wilt inderdaad meer dan alleen spelen en knutselen is ook erg wijs voor haar leeftijd. Kreeg in het vorige groepje regelmatig te horen dat ze hele gesprekken met haar konden voeren en dat ze zo gigantisch zelfstandig is dat dat niet normaal was voor een kind van haar leeftijd. Na de oefenochtend bij haar nieuwe groepje (3/4 jarige) werd dit ook teruggekoppeld aan de leidsters van haar oude groepje. Dus daar was het ze blijkbaar ook opgevallen.
    Ik vind het niet erg om haar naar psz te laten gaan maar als ik mijn doel voorbij schiet dan hou ik haar liever thuis en doe daar dingen met haar die ze leuk vindt buiten het spelen/knutselen.

4. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Hier ook weinig verschil tussen kdv en psz hij komt met hetzelfde thuis.
    Ik zou het gewoon laten bij hoe het nu is straks genoeg nieuwe dingen om te leren en te doen op school.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Als ze naar een KDV gaan zou ik niet naar een PSZ laten gaan.

Niet nodig. Vroeger was het wel verschillend maar tegenwoordig niet meer.

6. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Ik zou het ook niet doen , lekker thuis nog genieten van je meissie en haar andere dingen aanbieden wat ze al op kdv/psz aangeboden krijgt !!

7. adi

adi Niet meer actief

Ik zou het ook niet doen.

Op kdv kan ze af en toe haar ei kwijt op de bso (als dat bij jullie mag), en op psz heb je dat niet.

Daarnaast heb ik zelf 2x wezen kijken op de psz (omdat wij wilden weten of het beter zou zijn een combi te doen van psz en kdv), maar ik zag in de activiteiten eigenlijk geen verschil, behalve dat ze op psz de hele dagplanning in 2,5uur doen en op kdv over de hele dag kunnen verdelen.

Wat mij verder opviel is dat de kindjes op psz van leeftijd van mijn kinderen (2,5) juist heel onzeker overkwamen. Ik weet niet of het de juiste woord is, maar je zag dat deze kids maar kort in een groep meedraaien en wat meer 'babyachtig' zijn.
    Op zich logisch, omdat de peuters op kdv meestal al langer gaan en al goed zelfstandig zijn en veel meer gewend zijn om te spelen met andere kinderen.
    Wij hebben ook besloten om geen psz te doen.

Dus ik denkt dat jouw dochter over het algemeen meer uitdaging zal vinden op het kdv.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nou adi! mijn zoontje gaat nr n psz en ik zag daar echt geen kinderachtige kindjes rondlopen. je moet natuurlijk meerdere psz en bezoeken om een keus te kunnen maken. ik vond een psz echt helemaal niks.maar de andere antroposofische psz vond ik geweldig. ze maken elke dag broodjes, bakken, die ze later op eten. glazen bekers en theepotjes op de tafel...niks van babyachtige.

er zijn enorme verschillen bij verschillende bedrijven.
    maar als je kind al 2 dagen op kdv zit zou je misschoen beter een andere aktiviteit kiezen, zoals zwemen,gym,ballet of dans of les krijgen ergens in.
    mijn jongen gaat 2 ochtenden per week naar psz. ik wil ook niet dat hij vaker gaat.ik zal andere dingen vr hem vinden na deze zomer.vaker dan 2 ochtenden zou hij zich wel verveelen.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en over zelfstandigheid, op kdv zijn er meer leidster op psz maar 1 leidster met een hulp. ze moeten daar heel veel dingen echt zelf doen.

10. adi

adi Niet meer actief

Ik bedoel het wat anders. Er is een groot verschil tussen een kind van ruim 2 dat al een hele tijd gewend is om in een groepsverband te zijn. Die komt binnen, doet jas uit en gaat spelen met andere kindjes.
    Op een psz komen natuurlijk kinderen die met ruim 2 voor het eerst in zo'n situatie komen. Die moeten daaraan nog wennen, en daar wordt ook energie in gestoken. En ik zie dan ook echt verschil in gedrag (als een kind net voor het eerst apart gaat van mama is het natuurlijk een stuk onzekerder dan een kind die daar al een jaar aan is gewend).
    Dat is gewoon normaal. Maar minder uitdagend voor een kind dat al gewend is aan dingen waar ze met 2 jaar op psz aan werken. Daarom denk ik dat de dochter van ts geen nieuwe uitdagingen zal vinden op psz.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja ok begrijpelijk natuurlijk. mijn jongen zat 2 dagen op kdv nu nr 2 ochtenden nr psz. hij gaat daar niet vr de uitdaging maar om met andere kinderen te spelen. daarom geen gewone psz maar atroposofische.
    ik vind ook dat als je kind al naar kdv gaat dan doe iets anders ipv psz.

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Maar ja, ze gaat maar 1 dag p/w naar het kdv. Dat vind ik wel erg weinig als dat het enige contact is met een groep kinderen. Lijkt ze verder dan ook weinig behoefte te hebben aan andere kinderen? Of speelt ze thuis veel met buurtkinderen?

13. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Mijn dochter is van 07.30-17.00 op KDV dat zijn bijna 10 uur. De kinderen die ik ken die niet naar KDV gaan maar naar psz gaan, gaan gemiddeld 3 ochtenden/week en gemiddeld 3 uur/ochtend wat neerkomt op 9 uur/week. Dus qua contacturen met kinderen lijkt het me niet nodig haar naar psz te doen. Het ging me meer om haar meer uitdaging te geven maar daar ben ik, na het lezen van jullie reacties, vanaf gestapt. Daarnaast gaan ze met haar groep 3-4 jarigen ook regelmatig naar de groep van 2-3 jarigen. Haar groep zit naast de school en de BSO dus ze zoekt ook heel vaak de grotere kinderen op. Dus al met al genoeg contact met kinderen van diverse leeftijden buiten het contact met kinderen dat ze thuis/speeltuin etc heeft. Daar zit het probleem ook niet ze kan prima met andere kinderen overweg en vind het ook leuk.

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    chantal: ik denk niet dat psz die uitdaging biedt. maar het is wel goed dat je kind meerdere dagen per week contakt heeft met andere kinderen. dat ze nu 10uur achter elkaar met andere kinderen zit geeft niet hetzelfde effect. want dan 6 dagen niets.
    je kunt met andere aktiviteiten dan psz je kindje in contakt brengen met andere kinderen.

mijn zoontje past zich aan maar hij verveelt zich ook op psz. hij zegt bijvoorbeeld als hij bij psz is geweest dat hij 'auw' heeft wanneer hij pijn heeft(iets dat hij met 1,5 jaar gebruikte en daarna niet meer)ipv dat het pijn doet of dat iets pijnlijk is. of zijn bekneld is etc omdat andere kinderen ook de oudere kinderen het zo ' auw doen' zeggen. hij leert dus te communiceren met andere kinderen. en thuis leert hij het weer af, ook leert hij dat na doen van minder slimme kinderen niet echt goed is. ik vind het vervelend dat hij even zo eenvoudiger spreekt op de psz dagen maar ik heb liever dat hij het nu allemaal begrijpt op psz dan wanneer hij naar school gaat.
    ik vraag hem dan wat bedoel je met auw schat,alsof ik het niet snap, dan zegt hij het weer normaal, mijn vinger doet pijn dit was heel pijnlijk etc.

15. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Ze is niet wereldvreemd hihi. Ze komt genoeg in contact met andere kinderen gedurende de rest van week :D Dus nogmaals daar zit het probleem ook niet.

Ik ben het internet af aan het snuffelen voor iets van gym of dans. Het aanbod bij ons in de buurt is alleen niet zo groot en valt dan net op een dag dat ik moet werken :( Maar goed ik vind wel wat.

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik dacht ook dat je zoiets moest zoeken. we hebben hier een ballet school maar hij kan pas met 3 jaar oud gaan. je kind mag van alles doen omdat ze nu 3 jaar is.

17. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Veel dans/balletscholen hier in de buurt mogen ze pas vanaf 4 terecht :x dus ik zoek vrolijk verder ;)

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    baalen zeg, je zit ook met tzelfde probleem dus met de leeftijd.

19. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Helaas wel grrrr Maar ik vind wel wat moet goed komen toch?

20. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Herkenbaar! Mijn dochter gaat alleen 2 dagdelen naar de PSZ en niet naar een KDV. KDV was bij ons niet nodig voor mijn werk, maar om haar wat uitdaging te geven en wat meer contact met andere kinderen, vond ik PSZ heel nodig voor haar. Hier is het verschil wel duidelijk. KDV draait rond dagelijkse verzorging en momenten (eten, slapen, tussendoortjes, schone luiers) en PSZ draait rond sociale momenten en vaardigheden. Het KDV waar ik een paar jaar geleden werkte had bijvoorbeeld geen kring moment, geen liedje om te beginnen en te eindigen, geen hele duidelijke thema's. Hier heeft de PSZ dat juist wel, die 'rituelen' voor alles. Eten en drinken is even tussendoor, maar voor de rest gebeuren die dingen juist thuis. Ik vind de PSZ een betere voorbereiding op school, juist omdat ze ook bepaalde dingen zullen moeten straks in de klas. PSZ is schoolser.

Maar, desalniettemin vindt mijn dochter de PSZ ook geen school en heeft ze het bijna dagelijks over 'als ik naar school mag...'. Ze weet wel dat ze pas mag met 4 jaar, maar zegt nu al vaker 'Als ik 3 ben mag ik wel naar school he?' ;) Hopelijk vermaakt ze zich nog even... Maar ik ben inmiddels ook op zoek naar iets anders dan peutergym. Dat vindt ze namelijk niet heel boeiend, veel te vrij...

Deel Deze Pagina