pijnlijk schaambeen en het uitkloppen van de navelstreng

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Lised, Nov 10, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lised

Lised Lid

Nov 10, 2007
    19
    0
    0
    Breda
    Hallo daar,

Ik heb een vraagje. Eigenlijk 2.
    Ik was afgelopen donderdag 32 weken zwanger. Sinds donderdag heb ik ook enorme pijn aan mijn schaambeen. Het lijkt wel of ik bijna niet op mijn benen kan staan. Ook 's nachts tijdens het slapen heb ik enorm veel pijn en word ik wakker zodra ik mij om wil draaien.

Weten jullie wat dit kan zijn en is dit ernstig?

Ook heb ik een vraagje. Hoe zit het met de navelstreng na de geboorte uitlaten kloppen. Is dit juist goed voor de baby of is dit misschien minder goed? Wat adviseren jullie hierover?

Alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes Lised

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Lised,

het kan zijn dat het hoofdje aan het indalen is. Daar kun je echt wel even last van hebben en precies op de plek die jij aangeeft. Ook heeft je kindje een groeispurt gehad en is er íneens' meer druk op je bekken en dit kun je ook echt wel even merken bij je schaambeen of onder in je rug.

De navelstreng uit laten kloppen verschilt per verloskundige. In het ziekenhuis navelen ze eigenlijk meteen af. Verloskundigen laten het meestal wel een minuutje duren of iets langer. En soms is het beter om dit sneller te doen als het kindje even goed in de gaten gehouden moet worden als bv de ademhaling nog niet helemaal lekker is direct na de bevalling. Het voordeel van langer wachten met afnavelen is dat de baby al zijn bloed binnen krijgt, het nadeel daarvan is dat de baby wel eens extra geel kan zien in de dagen erop omdat er dan ook meer bloedcellen zijn die afgebroken kunnen worden en die de lever nog niet kan verwerken. Dus ongeveer gemiddeld een minuutje is normaal, maar het verschilt sterk per vk.

Groetjes Brigitte

Share This Page