Niet lang stil kunnen staan (flauwvallen)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door blondi, 25 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Bij mijn dochter had ik het tegen het einde van de zwangerschap ook. Nu is het al een aantal weken weer zo.
    Ik kan bijna niet stilstaan, als ik dat een paar minuten moet doen word ik heel licht in mijn hoofd, krijg ik het warm en zwarte vlekken voor mijn ogen en als ik dan niet ga zitten ga ik van m'n stokje ;)

Ik was net het gasfornuis uitgebreid aan het poetsen en zelfs toen ging ik al bijna onderuit, ook als ik in de rij van de kassa sta gaat het niet altijd helemaal goed... erg vervelend dus.

Is hier iets tegen te doen?

2. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Herkenbaar... Heb het bij mijn dochter zeker de eerste 2 trimesters gehad en nu ook weer. Net nog plat gevloerd gegaan, het ging ineens zo snel. :(

Je kunt je ijzer laten prikken en dan evt Floradix gaan slikken (of misschien wel staaltabletten maar weet niet zeker of dat voorgeschreven wordt in een zwangerschap), Roosvicee Ferro gaan drinken en natuurlijk dingen als spinazie, appelstroop en dat soort ijzerhoudende voedingsmiddelen.

Ook kan het nog lagere bloeddruk zijn, dan schijnt zoet en zout te helpen. Als je je flauw voelt snel iets eten (al klinkt dat makkelijk, net was ik al weg voor ik me goed en wel vast had laat staan iets kon eten :)).

3. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik heb dat ook gehad bij mij kwam het door een lage bloeddruk.. Als ik dan rondjes ging lopen ofzo ging het wel weer beter..

4. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Loki, bedankt voor de tips! Ik denk dat even iets eten voor mij ook al te laat is ;) Ga eens even kijken voor Roosvicee Ferro maar bij de volgende afspraak bij de vk kaart ik het toch ff aan want erg fijn is het niet.

Sabine, lopen werkt hier helaas ook niet. Al eens geprobeerd maar het enige wat werkt is zitten.

5. MLkids

MLkids Niet meer actief

Heel herkenbaar! Ik ben met de sinterklaasintocht 2 weken geleden ook nog flauwgevallen.

De enige tip die ik je kan geven is:

Blijf bewegen, gewoon wiebelen op de plek waar je staat. Soort van ik heb het koud-dansje doen ;) Als je om de beurt je voeten maar een kleine stukje optilt (alsof je zeer koude tenen hebt bijvoorbeeld).

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is een beetje afhankelijk van de oorzaak (bloeddruk of Hb-gehalte.)
    Bij een lage bloeddruk kan het helpen om je kuitspieren steeds aan te spannen en te ontspannen en een beetje met je benen of je voeten te wiebelen. Verder helpt zout (dropje o.i.d.) ook om de bloeddruk omhoog te laten gaan. Maar dan moet je dus wel weten dat je bloeddruk laag is! Want als je zoute drop gaat eten terwijl je bloeddruk al hoog is, is het ook niet goed.

Als het aan je ijzergehalte ligt, kun je even googlen op voeding waar veel ijzer in zit. (bijv peulvruchten) Maar let daarbij ook op dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt, want dat heeft je lijf nodig om de ijzer goed op te kunnen nemen.

Vraag eens bij je verloskundige na wat bij jou de oorzaak kan zijn van de duizelingen. Dan weet je het beste hoe je het aan kunt pakken.

7. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier kwam sinterklaas kort daarna bij ons thuis. Stiekem zijn we gewoon kei zenuwachtig of we kadootjes krijgen dit jaar denk ik!

Flauw ;)

Om de beurt benen op tilen is een goede tip, ik las ergens dat het kwam door het gaan slapen van je benen en door je benen te bewegen 'duw' je het bloed snel omhoog.
    Zitten met gekruiste benen en dan 5 keer je beenspieren aantrekken schijnt ook te helpen.

Overigens kun je vaak bij je huisarts op vaste tijdstippen binnen lopen om even een HB prikje te doen. Hoef je niet de Vk af te wachten (en die zal je ook ergens heen sturen om te prikken, denk ik).

8. Littha

Littha Bekend lid

6 okt 2012
    645
    0
    0
    Ik heb het bij de zwangerschap van mijn zoon vanaf 8wk tot na de bevalling gehad. Bij mij was de bloeddruk wel iets lager, maar niet laag genoeg en de HB was gewoon goed. Ze zeiden tegen mij: "de ene heeft last van misselijkheid, de ander van flauwvallen. Het kan erbij horen als kwaaltje". Nou, mooi kwaaltje dan (kunnen jullie dus ook bevestigen). Maaaaaar... na mijn zwangerschap bleek dat ik dus heel de tijd heb gehyperventileerd! Bij chronische hyperventilatie hoef je dus niet snel te ademen ofzo. Ben ervoor bij de fysio geweest en dat heeft mij er grotendeels vanaf geholpen. Ik bleek dus al te gaan hyperventileren als ik in de winkel wist dat ik in de rij moest gaan staan en dus wist dat het zou gebeuren. Gevolg: het gebeurd ook.

Mocht het dus niet je bloeddruk of HB zijn, vraag dan eens aan de HA of het hyperventilatie kan zijn.

9. zwangernr2

zwangernr2 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.082
    0
    36
    Heb het met mijn zoontje ook gehad.. Enige wat hielp was zitten idd.. Hoop dat het nu ook wegblijft.. Maar floradix kan idd wat helpen.. En wat mijn vk toen zei.. Volkoren boterhammen met appelstroop :p zit een hoop ijzer in maar je moet er van houden :)

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik had het ook, hier door de lage bloeddruk vooral in het middelste en laatste deel. (dieptepunt BD was 80/55)..

Het hielp inderdaad door te blijven bewegen. Of je beenspieren goed aan te spannen. Dat laatste deed ik vaak in de rij bij de kassa. Dan helpt je je lijf om het bloed wat meer naar je hersens te krijgen. Meestal redde ik het dan wel. Anders hielp het ook nog wel om door mijn hurken te gaan in zo'n situatie..

Maar dat was dus met lage bloeddruk, ijzer was normaal hier..

11. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Appelstroop vind ik echt walgelijk.
    Maar als het echt helpt wil ik dat wel eten! Liever dat dan gestrekt in de AH liggen ;)

Ik ben pas 2x bij de vk geweest en toen was mijn bloeddruk gewoon netjes, rond 125/75.
    Bij mijn dochter was mijn onderdruk soms wel wat laag.
    Totdat ik naar de vk kan ga ik gewoon staan wiebelen.. :D

Deel Deze Pagina