Lieve allemaal, Ik ben in november bevallen in het buitenland. Ik moest alles eerst zelf betalen en zou het achteraf van het zilveren kruis terug krijgen. Nu krijg ik 1000 euro minder omdat zij een zorg code hebben gekozen die minder vergoed. Maar vind het niet alles omvattend voor mijn situatie. Ik ben 2 dagen ter observatie opgenomen ivm hoge bloeddruk en alle medicijnen en onderzoeken die daarbij horen. Op dag 3 zijn ze begonnen met inleiden en monitoren van mijn baarmoeder en de baby hartslag. Op dag 4 nog geen onsluiting door gegaan met de behandeling. Op dag 5 ben ik bevallen waarna mijn placenta handmatig verwijderd is. Dag 6 naar huis. Nu heeft de verzekering gekozen voor een code die staat voor : bevallen ket handmatig verwijderen van placenta. Dat was het...... Maar hoe zit het met de onleiding en behandeling hogebloeddruk en alle onderzoeken en zo? Dusp mijn vraag is. Wie is er ingeleid door een te hoge bloeddruk en wie kan zijn ziekenhuis rekening nog inzien door middel van bv inloggen op website van de verzekering of rekening thuis van het ziekenhuis. Ik heb het gevoel dat ik heel erg tekort wordt gedaan door de zilveren kruis dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik weet het niet zeker maar bij mijn weten krijgt de verzekering alles door vanuit het ziekenhuis. Wij hebben een keer onrechte declaraties moeten betalen. Na veel gedoe bleek het ziekenhuis deze alvast gedeclareerd te hebben terwijl het achteraf niet nodig was. Maar de verzekering gaat uit van de informatie die het ziekenhuis verstrekt. Succes!
Gje mag de factuur opvragen bij de verzekering. Sommige ziekenhuizen hebben ook een prijslijst op de site staan, maar dan moet je echt goed zoeken.
Ik denk dat jij over het hoofd ziet dat je in het buitenland bent bevallen. De Nederlandse verzekeraar heeft daar (vaak) geen contract mee. Ze vergoeden dus niet altijd hetzelfde als hier. Waarom vraag je het niet na bij de verzekeraar?
De buitenlandse zorgverlener heeft de nota op gesteld. In Nederland werken we met een DBC/DOT code. Jouw zorgverzekering heeft op basis van de buitenlandse nota een code ingevoerd en dit aan je uitbetaald. Als de nota onduidelijk is dan moet hij uitgebreider geworden gespecificeerd en daar kan jouw zorgverzekeraar niets aan doen. Dat ligt bij de buitenlandse zorgverlener. Ik weet niet hoe je verzekerd bent? Maar als je alleen een basisverzekering hebt dan krijg je alleen de geldende WMG tarieven zoals in NL vast gesteld vergoed. Had je ook een reisverzekering afgesloten? Dan zou ik het resterende bedrag bij hun opgeven.