Juridische vraag: Kolfrecht en ook echt minder uren werken?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Lindangel, Mar 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Ik vraag me af of iemand hier het antwoord op heeft.
    Ik weet dat je werkgever je de kans moet geven om te kolven, maximaal 1/4 van de werktijd.
    Nu maak ik daar dus al een tijdje gebruik van. (Misschien niet een kwart van de tijd meer, maar in het begin wel.)

Ik werk 32 uur, en een deel van de tijd geef ik onderwijs, en de rest doe ik onderzoek. (Men kan wel raden wat ik dan doe.) Nu is het zo dat ik - doordat ik overdag kolf - regelmatig 's avonds lessen voor zit te bereiden, of dingen zit na te kijken. Studenten kunnen immers niet wachten.

Maar nu bedacht ik mij laatst (toevallig heb ik binnenkort weer functioneringsgesprek waardoor ik even stilstond bij de stand van zaken) dat dus nu eigenlijk van mij verwacht wordt dat ik mijn 'kolfrechturen' dus wel gewoon doorwerk. Ze hebben mijn onderwijs immers gewoon ingepland en berekend op die 32 uur per week. Eigenlijk zou ik voor minder onderwijs ingepland moeten worden, en zou er ook minder van mij verwacht moeten worden op het gebied van onderzoek.

Ik heb hier op zitten googlen en ik vind er niet veel duidelijkheid over. Ik vraag me af of een van jullie dit weet? Ik ben namelijk wel van plan dit te bespreken tijdens mijn functioneringsgesprek (en als er geen reactie komt zoek ik het hogerop). Ik vind het eigenlijk belachelijk dat ik als jonge moeder 's avonds zit te werken om mijn 'targets' te halen. Gelukkig is het mijn tweede en krijg je mij niet zo snel op de kast, maar toch.

2. yessie

yessie Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    1,208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Het klopt inderdaad wat je zegt. Er van uitgaande dat jij 8 uren per dag werkt, zou je minimaal 6 uren per dag moeten werken en dus 2 uren mogen kolven.

Daarop voortbordurende zou jij dus eigenlijk de uren die jij buiten werktijd besteed aan voorbereiding van lessen en nakijken van stukken kunnen indienen als extra uren of overuren!

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    @Yessie: overuren krijgen we helaas niet uitbetaald (...). Ik zorg dus ook wel dat ik normaal gesproken niet (te veel) overwerk.

Het vervelende is ook nog dat ik soms zelfs vind dat het kolven tijdens werktijd ten koste gaat van tijd voor de kinderen. Dit omdat ik nu bijvoorbeeld vaak mailtjes beantwoord als ik met de kinderen ben (als ik aan het werk ben heb ik daar gewoon amper tijd voor - ik sjees me rot). Laatst heb ik zelfs in het weekend gewerkt, gewoon omdat ik het anders niet afkrijg.

Ik heb wel nu deze jurisprudentie gevonden: Oordeel -
    Als ik het goed begrijp staat daar dus wel in dat de doelen moeten worden bijgesteld. Helaas heb ik daar nu weinig meer aan (het onderwijs loopt immers al), maar ik ga hier wel werk van maken voor mijn collega's. En misschien kunnen ze me volgend jaar iets minder uren geven zodat ik dan wat tijd in kan halen met de kinderen.

4. yessie

yessie Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    1,208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ja dat klopt.
    De commissie was in die zaak van oordeel dat onder werktijd kolven, inhoudt dat er voor de werkneemster logischerwijze minder uren overblijft om haar targets te halen en daar zou rekening mee moeten worden gehouden. Hoeveel is afhankelijk van de specifieke omstandigheden van elk geval. Dat is iets wat werknemer en werkneemster onderling overeen moeten komen.

Overigens vond ik het deel over zwangerschapsverlof en vrije dagen tov de targets ook erg interessant (punt 3.22 tm 3.25) De werkneemster stelde in deze zaak dat haar targets daardoor mede aangepast dienden te worden omdat ze minder uren had dan normaal om tot haar targets te komen. Ook hierin gaf de commissie haar gelijk. (Maar dit laatste stuk is denk ik niet op jou van toepassing)

5. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Bij mij konden ze mijn werkzaamheden ook niet aanpassen en ik heb dus het overwerk dat ik deed vanwede mijn kolfrecht uiteindelijk als tijd voor tijd overuren op laten schrijven. Gewoonlijk doen ze dat ook niet bij mijn loonschaal, maar ik heb ze laten kiezen: minder werk verzetten of die overuren op laten schrijven. Het is misschien nog wel de moeite om daar nu met ze over te praten, dat je hoe dan ook die overuren op papier wilt.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Om het heel simpel te stellen: als jij thuis werk moet inhalen dan kolf je niet onder werktijd maar in je eigen tijd. Werkgever moet ofwel overuren uitbetalen (en dat bestaat niet in het onderwijs) of je minder onderwijstijd (met bijbehorende voor- en nabereiding) geven.

7. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    @dirksmama: dat is ook exact wat ik ga voorstellen.
    Het enige vervelende is dat ze me voor dit moment niet minder uren kunnen geven (de vakken lopen al), maar misschien wel voor volgend jaar.

8. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    Dan zou ik inderdaad inzetten op compensatie in een volgend blok/jaar.

Bij mij verdwenen er (docent VO) 3 uren van mijn rooster om te kolven, één klas in mijn geval. Bij een collega die het niet goed geregeld had, hebben ze de werktijdfactor wat verhoogd voor de duur van het kolven, 9 maanden dus.

9. mama van Kyano

mama van Kyano Actief lid

Aug 31, 2009
    137
    0
    0
    ik had precies hetzelfde probleem. werk 32 uur, kolfde 2 uur per dag, maar moest hetzelfde aantal clienten zien als zonder kolfrecht... leidinggevende zei: 'maar ik voldoe aan je kolfrecht want je mag onder werktijd kolven en dat is tussen 9 en 5 uur....'
    dus ik heb me 9 maanden uit de naad gewerkt om alles rond te krijgen. viel bij mij niet over te praten en kon ook nergens precies vinden hoe het zat..

10. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij mij gelden ongeveer dezelde omstandigheden (zelfde soort werk). Persoonlijk ben ik al blij dat ik onder werktijd kan kolven en dat dit betekent dat ik af en toe ook buiten werktijd iets moet doen (ook zonder gekolf gebeurt dat vaak zat), tja ... dat is dan maar zo.

Maar goed, ik heb makkelijk praten, ben meestal met een kwartiertje klaar met kolven en zat vaak gewoon onderwijl te werken ... :)

11. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    @mama van Kyano: Schandalig zeg...

@Salapio: Dat probeer ik ook altijd (doorwerken), maar het kolven kost mij best energie, dus ik kan me niet goed concentreren dan. Bovendien is mijn opbrengst beter als ik me ontspan. Ik probeer wel efficient te zijn door bijvoorbeeld tegelijkertijd een broodje te eten.
    Ik denk trouwens dat ik niet 2 uur per dag bezig ben, maar wel een uurtje. Ik kolf nu twee keer (tussen de middag en voordat ik naar huis vertrek) en dat is toch wel twee keer een half uurtje.
    Aan de andere kant: ik word van het kolven wel 'sloom'. Ik moet me echt goed ontspannen, anders lukt het niet goed. Met als gevolg dat het echt even duurt voordat ik weer goed op gang ben met werk daarna. Dus mijn 'vertraging' is wel wat meer dan een uur.

Ik ga er werk van maken. Ben benieuwd wat ze zeggen...

Share This Page