Ik moet over 1,5 maand geopereerd worden en ik ben super bang voor de narcose. Bang om niet meer wakker te worden, bang voor het onbekende, bang om geen controle te hebben. Iemand een narcose meegemaakt die mij gerust kan stellen, zodat ik er wat minder tegenop kijk? Operatie duurt trouwens maar heel kort, een uurtje.
Ik snap dat het idee heel raar is, maar het voelt gewoon als een hele diepe slaap. Als je in slaap valt moet je proberen aan iets leuks te denken. Ik probeer vaak nog wat grappigs te zeggen. Lukt niet altijd meer. Als je echt gespannen bent of in paniek raakt moet je dat aangeven. Meestal krijg je wat rustgevends
Dit idd. Ik heb al heel veel narcoses gehad (4x toen ik 2 was nav ongeval), 1x kijkoperatie in 2000, 1x heupoperatie (operatie duurde ruim 7 uur)in 2014, 1x sterilisatie in 2018, 1x baarmoeder verwijdering in 2019 en 10 dagen daarna weer onder het mes wegens een complicatie (wat verder niet kwam door de operatie daarvoor). Ik "wandel fluitend" door de narcoses heen. Je gaat lekker slapen (je kan wat licht worden in je hoofd, maar tegen de tijd dat je dat kan aangeven ben je al weggedommeld) en als je wakker wordt is alles al klaar En ze leggen je stap voor stap uit wat ze gaan doen. Dat vind ik ook altijd wel fijn
Ik ben 6 x voor een ivf punctie onder narcose geweest. Daarnaast 1 x voor een vaginale kijkoperatie, 1 x voor een buikkijkoperatie 1 keer voor een grote operatie. Daarnaast heb ik 1 van mijn kinderen naar de operatiekamer moeten brengen voor een operatie met narcose. Tip: gooi je zorgen overboord. Gezonde jonge mensen gaan niet dood aan narcose. En bedenk iets vrolijks om mee in slaap te vallen. Hoe positiever je gedachten voordat je in slaap valt, hoe vrolijker je wakker word. Huilend in slaap vallen is huilend wakker worden.
Ik snap je spanning! Mijn vriendis in okt onder narcose geweest en het eerste wat hij zei toen ik hem erna zag was: ik heb nog nooit zo lekker geslapen! Niks aan de hand dus. Succes!
Ik heb 1x een flink roesje gehad en 1x een narcose en ik vond beiden heerlijk! Voordat je het door hebt slaap je al en als je wakker word voelt het echt alsof je gewoon heel diep geslapen hebt.
Ik vond het ook niet eng. Moest tellen tot 10 maar denk dat ik de 4 niet eens gehaald heb en dan word je wakker in een bed op een kamer en is alles gedaan en klaar
Hier ook meerdere malen onder narcose geweest. Mijn tip is, blijf rustig en kalm. Want als je gespannen narcose ingaat, kom je er verward uit. Heb dat zelf een keer meegemaakt en dat is erg raar. Ik zag allemaal groen en gele mannetjes die wartaal aan het praten waren tegen mij. Bleek dat ik een psychose had door gespannen narcose in te gaan. Vorige week vrijdag moest ik weer onder narcose voor een nieuwe trommelvlies. Dit keer ging ik heel ontspannen narcose in en kwam er ook zo weer uit. En ze leggen in het ziekenhuis ook heel goed uit wat ze gaan doen en wat ze je gaan geven.
Het is niet eng hoor. De anesthesist praat vrolijk tegen je en stelt je wat vragen. Op een gegeven moment dacht ik: wat moet ik toch lang nadenken over mijn antwoord en toen ben ik blijkbaar heerlijk in slaap gevallen. Ik voelde me niet wegzakken ofzo. En ik ben ook heel rustig wakker geworden. Dus hier een succesverhaal. Sterkte en het komt goed!
Herkenbaar. Ik ben afgelopen juni onder narcose geweest voor een curettage en zag er zo tegenop, bang ook om heel beroerd en misselijk wakker te worden dus dit heb ik wel tig keer aangegeven. Het viel me zo mee. Probeer je over te geven en je er niet tegen te verzetten.
Vraag of iemand zijn//haar hand op jouw hand wil leggen bij het in slaap vallen. Dan gaan je gedachtes daarheen en tevens voelt het heel geruststellend. Dat gevoel neem je mee de narcose in en dat is heel fijn.
Ik ging in juli 2017 huilend de OK op omdat ik ook doodsbang was voor de narcose. Zelfde angsten als jij. En het is mij 100% meegevallen!! Je merkt er niks van dat je in slaap valt. Je bent gewoon ineens weg. En toen ik wakker werd dacht ik 'ik leef nog' en was ik heel opgelucht! Heb me daarna niet erg beroerd gevoeld. Dus echt...ik had me maandenlang voor niks zo druk gemaakt
Ik was persoonlijk beroerder van de morfine na een operatie dan de narcose zelf. En ik kon het niet uitstaan dat ik zelf was overgestapt op het ‘uitslaapbed’ en dat ik daar niets meer van wist Mijn opa had toen nog opbeurend advies (not) “als je niet meer wakker wordt uit de narcose, dan merk je daar zelf het allerminst van: niets!”
Maar aan de andere kant zei de anesthesist tegen mijn moeder (die niet meer zo heul jong en op dat moment ook niet gezond was), als je straks bij mij op tafel ligt, ben je op de veiligste plek van de wereld. Ik kan alles regelen en bijspuiten en de chirurg is heel lang naar school geweest om dit te mogen doen. Dat stelde haar iig gerust.
Vorige week nog onder narcose geweest, mijn lieftallige wederhelft vind het zelfs geweldig om onder narcose te gaan... maar die spoort niet Je slaapt voor je het weet en bent wakker voor je het weet... rare gewaarwording maar totaal niet eng.
Ik ging onder algehele narcose toen ik net een week daarvoor bevallen was.. Ze begonnen voor de narcose over mn dochter en dat ik net bevallen was enz. En voor ik haar naam kon vertellen was ik al weg... Na wakker worden wel een tijdje duf geweest maar goed te doen.
Ik heb inmiddels 12/13 operaties achter de rug. Sommige OK medewerkers zeggen tel maar af van 10 tot 0. Dat vind ik dus niks (ookal haal je amper 2 sec). Ik vind het veel fijner als ze gewoon tegen me blijven praten, en dan val ik vanzelf weg. Een vriendin van mij werkt op de OK en die zegt ook dat dat beter is en dat je aan iets fijns/leuks moet proberen te denken omdat je dan ook rustiger wakker wordt. En als het goed is vragen ze ook of je van tevoren iets rustgevends wil. Maar echt: het stelt niks voor. (Ik weet dat het makkelijk praten is voor mij) Heel veel succes!
Ik was ook bang, ik wilde zelfs een dag van te voren de operatie er voor afzeggen.. maar uiteraard niet gedaan en ik heb daar gewoon aangegeven dat ik het spannend vond.. alles werd goed uitgelegd, heb het zien inspuiten en toen ik dacht nou ik voel nog helemaal niks, kickte het in en was ik weg. Daarna heel relax wakker geworden, ik vond t hele narcose gebeuren achteraf haast heerlijk, had voor mijn gevoel echt lekker geslapen haha! Heb ook s een roesje gehad en dat vond ik stukken minder prettig omdat ik daar niet echt weg was en tijdens het onderzoek meerdere keren even ‘wakker’ werd om vervolgens weer weg te zakken.
Ik ben zo vaak onder narcose geweest dat ik het niet meer kan tellen. De narcose zelf vond ik vroeger ook heel eng maar nu echt niet meer. Denk aan fijne dingen voor je inslaapt en dan word je ook fijner wakker. Narcose is vooral gevaarlijk voor ouderen. Ik zou mij daar geen zorgen over maken. Heel veel succes en beterschap!