Sterrenkijker > gewone bevalling of keizersnede?

Discussion in 'De bevalling' started by gusto, Nov 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. gusto

gusto Niet meer actief

Morgen ben ik uitgerekend, het kindje ligt al 10 weken in de 'sterrenkijkerpositie'. Ik woon in het buitenland en krijg twee keer per week een echo, vandaar dat ik dit weet.

Nou zijn ze hier heel voorzichtig met alles, overdreven eigenlijk. Mijn gynaecoloog heeft aangegeven dat als het kindje morgen niet gedraaid is (en dat is ie nu nog niet) ik kan kiezen voor het natuurlijk 'proberen' of een keizersnede. Zijn voorkeur gaat uit naar een keizersnede, maar ik ben daar eigenlijk niet zo zeker van, al lees ik wel veel horrorverhalen over bevallingen van een sterrenkijker over tangen, vacuüm en knippen e.d.

Wat zouden jullie doen in mijn positie? Het is geen groot kindje (3 kilo) en het is mijn tweede.

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Onze oudste was ook een sterrenkijker en ja, het was een dramabevalling.

Uiteindelijk is ze met een spoedkeizersnee ter wereld gekomen.
    Maar het was echt op het randje...

3. liefebees

liefebees VIP lid

Dec 6, 2010
    6,936
    204
    63
    Overijssel
    De jongste was een sterrenkijkertje maar ben wel natuurlijk en zonder hulpmiddelen bevallen. Het was wel heftig.

4. Kiwi1405

Kiwi1405 Fanatiek lid

May 17, 2012
    1,784
    1
    0
    Hier ook een sterrenkijker, maar ons zoontje draaide zo tijdens de bevalling. Wel spontaan bevallen, wel met vacuümpomp, maar vond t allemaal reuze meevallen!

5. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Mijn jongste was een sterrenkijker, heel heftige bevalling, maar wel op de natuurlijke manier bevallen. Uiteindelijk zelfs zonder hulpmiddelen. Zou het toch zo weer proberen op de natuurlijke manier.

het is zo verschillend, de een heeft echt een horror bevalling, bij een ander is het alleen iets heftiger. Lastige beslissing!

Ik zelf zou, ook met de ervaring die ik nu heb, niet kiezen voor een geplande keizersnede. Maar mijn schoonmoeder heeft ook een sterrenkijkertje gehad en die heeft daar nog last van. Dus ik begrijp wel dat je gyn erg voorzichtig kan zijn.

6. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Moeilijk hoor.
    Hier ook bevallen van een sterrenkijkertje en in tegenstelling tot bij jou, waren ze hier nogal té laconiek.
    In elk geval, de bevalling was heavy, maar zonder ben wel blij dat ik het zelf heb gedaan en gered.

Hier ook bevallen van een krappe 6 ponder, maar volgens de gyn. was dat dus wel een extra "complicatie" omdat kleinere kindjes minder goed meewerken tijdens de bevalling.

In elk geval...
    Spannend hoor! Succes met het maken van een keuze.

7. Eriva

Eriva Niet meer actief

Hier ook een drama en uiteindelijk een spoed ks.

8. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    We wisten niet dat dochter een sterrenkijker was, daar kwamen ze pas tijdens de (ingeleide) bevalling achter. Het is uiteindelijk een ks geworden, maar daar zat nog een heel verhaal aan vast. (Klein) trauma van opgelopen.... ze was ook erg klein 2890 gram.

9. springxsummer

springxsummer Niet meer actief

Mijn dochter was sterrenkijker dat zagen ze pas toen ze eruit kwam.. ze was er met 5 a 6 uurtjes.. als ze niet zo had gelegen was ze nog sneller geweest. . Ze schrokken nog al.. brrrrrr hopelijk ligt Deze wel goed.
    Ons meissie was trouwens 2655gram

10. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

Sep 26, 2012
    1,184
    0
    0
    Ikzelf was n sterrekijker, met vacuüm geboren, horror als ik mijn moeder mag geloven, maar na mij nog 3 kids gekregen ;) En ikzelf heb er naast een paar nare foto's in mijn album, niets aan over gehouden :)

Nora was ook een sterrekijker, ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ze is zonder vacuüm of tang geboren. Wel een flinke knip, maar wat ik heftig vond waren de persweeën vanaf 7 cm die ik weg moest puffen.

Nora lag overigens ook de hele zwangerschap als sterrekijker, mocht ik nog een keer zwanger worden, en weer een kindje hebben dat de hele zwangerschap zo ligt, zou ik wél voor een ziekenhuis bevalling kiezen, maar nooooooit voor een k-snede! Mijn schoonzus is ook via k-snede bevallen (te smal bekken, vooraf al besloten) en die heeft een veeeel langer herstel gehad dan ik.

11. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Vanaf 2 cm ontsluiting heb ik 10 uur persweeën moeten wegpuffen, ik was kapot. Daarbij dan nog een weeënstorm.

De ontsluiting bleef heel lang hangen rond de 4 cm, de gynaecologen gaven me op een gegeven moment nog een half uur voor extra onsluiting, toen had ik er 7, had ik die niet gehad, was het een spoedkeizersnede geworden.

Maar toen ik eenmaal mocht persen was onze zoon er met 10 minuten, terwijl ik de ruggenprik nog aan had staan.

12. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hier ook dramabevalling en net op tijd een spoedks...

13. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Hier kwamen ze er achter tijdens de bevalling van de eerste dat ze een sterrenkijkertje was. Het persen heeft 25 minuten geduurd, en de enige "ingreep" was de verpleegkundige die een keiharde duw op m'n buik gaf omdat ik haar er zelf niet uit kreeg (na 2 uurtjes slaap in 2 nachten en ongeveer 17 uur weeën). Dochter woog bijna 6 pond.

14. mamaEl

mamaEl Fanatiek lid

Feb 4, 2011
    1,088
    221
    63
    Female
    Hier na een lange bevalling een spoedks, bleek inderdaad achteraf ook dat dochterlief een sterrenkijkertje was. En ze lag ook niet helemaal recht in het geboortekanaal. Maar het verschilt echt per persoon hoe het gaat, je weet het niet van tevoren..

15. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    2,177
    0
    0
    Mijn eerste was een sterrenkijkertje, ik ben zonder hulpmiddelen bevallen na 32 uur maar ik ben er niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen; ik mag niet meer vaginaal bevallen. Dit komt niet uitsluitend door de bevalling op zich maar ook door nalatigheid van de vk.
    Succes met het nemen van je beslissing!

16. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    De eerste was ook een sterrekijker. Lag tot de bevalling goed en is todn gedraaid. Heftige bevalling. Ontsluiting vorderde niet snel en kreeg al vroeg persweeen waar ik niks mee kon. Beide komen zeer vaak voor bij sterrekijkers. Het hoofdje drukt nu anders naar beneden. Bevalling heeft 18 uur geduurt. Ze kon er niet goed langs dus vacuumpomp erop. 3x getrokken, 2x los geschoten, kind kale soort brandplek op dr hoofdje en hoofdpijn waar ze nog een tijd last van heeft gehad. Knip en volledig uitgescheurd. Nee, niet mijn ding....

17. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,785
    18,947
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik ben vannacht van een sterrenkijker bevallen. Ik hoorde dat pas toen onze zoon eruit was, ik weet niet of de verloskundige het al eerder wist / vermoedde.
    Ik kan niet heel goed vergelijken met de eerste. Dat was een poliklinische bevalling. Deze keer een ingeleide bevalling & ruggenprik.
    Beide bevalling ben ik geknipt, dus wat dat betreft heeft het voor mij niks uitgemaakt. Bij de eerste ook nog fundus expressie (=meeduwen op buik) gehad. Dat was nu niet nodig.

Wat ik wel herken is dat ik nu eerder persweeën had (al vanaf 5 cm) die ik dus moest wegpuffen. Dat vond ik behoorlijk pijnlijk, ondanks de ruggenprik (volgens mij zat ie dus ook niet helemaal goed.)
    Tijdens de uitdrijving kan ik me nog herinneren dat ik echt het gevoel had de baby 'het hoekje' niet om te krijgen. Met een knip is het uiteindelijk alsnog gelukt.
    Baby woog 3980 gram. Geen kleintje dus.

Op basis van mijn eigen ervaring zou ik hiervoor geen keizersnee willen. Maar als ik andere verhalen lees, snap ik wel dat anderen hier absoluut voor kiezen. Lastige afweging, lijkt me.
    Ik zou in jouw situatie willen weten hoe vaak zo'n bevalling van een sterrenkijker alsnog uitloopt op een ks. Als die kans groot is, zou ik hem misschien wel liever plannen, zodat je een natuurlijke keizersnede (gentle sectio) kunt hebben. Ik vind dat eerste uur tot twee uur van huid-op-huid contact tussen moeder en kind erg belangrijk.

18. gusto

gusto Niet meer actief

Een update:

De bevalling is vanzelf op gang gekomen maar uiteindelijk toch een keizersnede geworden. Na 4 uur aan de weeenopwekkers vorderde de uitsluiting niet en vielen de weeen zelfs compleet weg. Ook de hartslag van het kindje daalde, dus voor ik het wist lag ik op de operatietafel.

Heel bizar gevoel zo'n keizersnede, al dat geduw en getrek terwijl je geen pijn voelt. De ruggenprik was heerlijk :D. Gister had ik erg veel pijn maar heb nu al een rondje gelopen en t gaat goed, het is nu 30 uur geleden dus dat valt me mee. Baby bleek ook de navelstreng twee keer om zn nekje te hebben dus hij was er volgens de gyn nooit via de normale weg uit gekomen. Blij dus dat ze direct voor een keizersnede kozen!

19. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Nou gefeliciteerd tupp en lietkb!!

20. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Gefeliciteerd :D