Dag , Hebben jullie nog tips om de nacht door te komen? Boek lezen, tv kijken, avondthee, warme melk met anijs of honing en homeopatische dingen heb ik al geprobeerd. Inslapen is geen probleem, dan slaap ik 2 uurtjes en word ik wakker en val ik pas weer tegen 6en in slaap tot 8 of 9 uur in de ochtend en dit gaat al sinds het begin van de zwangerschap zo, moet de laatste dagen alleen maar huilen omdat ik zoooooooo graag wil slapen. Hoop de gouden tip te horen van jullie. Groetjes, Marlous
Hoi Marlous.. Wat vervelend! Misschien maak je je ergens zorgen over of is het je 1ste zwangerschap waar je je misschien onzeker door voelt? Niet teveel piekeren voordat je gaat slapen kan ook helpen. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou het geval is.. Wat bij mij hielp toen ik een paar weken slecht sliep was een warme douche nemen en me hals, nek, benen, armen en buik en zij rustig insmeren met olie daarna rooibosthee, warme melk of warme choco drinken en gaan liggen op de bank met een deken over me heen en proberen nergens meer over na te denken voordat ik ging slapen. Als je snachts wakker word push het dan ook niet om verder te slapen want dat werkt vaak averechts. Mocht dit langer doorgaan raad ik je aan om naar je huisarts te gaan en/of te gaan praten met je verloskundige. Want je hebt wel rust nodig, vooral als je zwanger bent. Succes, weet niet of je er wat aan hebt maar hoop wel dat je dit kan oplossen.
Overleg met je vk, misschien mag je voor 1 of 2 keer een slaappil, als je eenmaal in het circkeltje zit van te weinig slaap dan kom je dar niet zo snel meer uit. En pas op met homeopatische middelen he, daar mag je ook niet alles van tijdens je zwangerschap. Wat mij erg goed helpt is een goede boswandeling, ook al ben je nog zo moe, het helpt je om lichamelijk nog moeier te worden en de zaken uit je hoofd te zetten, plus de verse zuurstof doet ook wonderen. En slaap je 'smiddags?misschien kom je daardoor niet in je diepe slaap terrecht 's nachts omdat je, je ritme omgooit? Sterkte, weinig slaap is verschrikkelijk.
Hier helpt het luisteren naar van die ontspannende muziek nog weleens en daarbij wat rustige ademhalingsoefeningen... Ik zou wel overleggen met de vlos wat iemand al aangaf, want dit hou je duidelijk niet vol.
wat vervelend zeg.. ik merk ook dat ik slechter slaap nu ik weer zwanger ben, word steeds wakker en ik slaap veel lichter, bij ons loopt er naast onze straat een vrij drukke weg en rond half 7 beginnen de auto's al te rijden pff ik ben dan gelijk wakker.. ik zou eens lekker een warme douche nemen voor het slapen gaan daar word je lekker rozig van.. en daarna lekker een kopje thee met honing. lezen werkt ook heel ontspannend.. bij mij helpt dat altijd goed!
Bedankt voor jullie antwoorden, vannacht was weer een drama. Ik had het hier al een keer met de vk en ha over gehad maar heb net toch nog maar even gebeld en kan vanmiddag naar de huisarts. Ik hoop dat hij nog iets weet, want ik ben op. Zit ook al weken thuis van mn werk hierdoor en het schiet allemaal niet op! Groetjes, Marlous
Lichamelijke activiteit. Als ik lekker veel buiten ben geweest en/of heb gewandeld, gefietst of gesport, slaap ik altijd beter. Niet gaan wakker liggen, draaien, piekeren als je niet meer kan slapen 's nachts. Ik sta dan op en ga een boterham eten, lezen, computeren oid. Vaak ben ik dan na een uur wel weer zo moe dat ik de slaap weer kan vatten! Succes ermee!
Hoi Marlous, Hier hetzelfde 'probleem'. Ook ik ben deze zwangerschap ontzettend moe. Het was in het begin zo erg dat ik zelfs in de middag echt een dutje van minstens 1 uur moest doen :s. Nu geeft mijn lichaam wel aan dat ik moe ben, maar zodra ik in bed lig dan lukt het me maar niet om te gaan slapen. En als dit wel lukt dan ben ik binnen een paar uur weer klaar wakker. Ik heb het aangekaard met de gyn en zei had me verteld dat er niet veel tegen te doen was dan het te accepteren. Ze vertelde me dat er gewoon vrouwen zijn die de hele zwangerschap last hebben van veel vermoeidheid en niet kunnen slapen. Ik heb me er zelf maar bij neer gelegd en probeer mezelf maar niet te dwingen om te gaan slapen. Ik ga dan een boek lezen, wat tv kijken, internetten etc. Tot ik echt niet meer kan en duik dan mijn bed in. Ik hoop dat je HA je verder kan helpen, hoor graag wat hij tegen je heeft gezegd. Veel succes!
gouden tip: Dormiplant van VSM, aangeraden door mijn verloskundige. www.zelfzorg.nl/bijsluiter.php?id=1013
hoi, Dormiplant had ik al geprobeerd, ik heb nu temazepam vd ha gekregen, maar daar slaap ik ook niet op...en nu heeft mn vriend me ppk nog eens aangestoken met de griep en heb normaal al geen energie laat staan een griep aankunnen bah ben er helemaal klaar mee! Groetjes, Marlous
Als de Temazepam niet werkt, kan je het beter laten staan; zo gezond is dat niet voor de foetus! Bovendien moet je er wel 7 a 8 uur op slapen, anders krijg je een verstoord dagritme en sufheid overdag, waardoor je dus nog minder doet en daardoor weer minder goed slaapt. Het wordt toegepast als "kortdurende behandeling van ernstige slaapstoornissen, die het normale functioneren verstoren of waaronder ernstig geleden wordt". Ook verslapt het de spieren wat kan leiden tot reactie- en concentratiestoornissen, waardoor bijv. autorijden gevaarlijk wordt. Niet langer dan 2 weken achtereen gebruiken ivm afhankelijkheid. Zijn er nog andere oorzaken waardoor je slecht slaapt? Spanningen, geluidsoverlast, slecht matras of kussen? Ik lig nu niet meer zo lekker; 's ochtends vroeg ben ik wakker en dan sta ik liever op dan dat ik maar blijf draaien. Ik ga dan wel echt opstaan en naar buiten met de honden. 's Middags heb ik wel een dipje, maar dan ga ik niet slapen, want dan doe ik helemaal geen oog meer dicht 's nachts!
Hoi zogelukkig, Ik weet het van de temazepam, gister een half uur bij de apotheek zitten wachten omdat ze uit gingen zoeken of het allemaal wel mocht, maar uiteindelijk mocht het. Ik wil ze ook kortdurend gebruiken en alleen igv nood, nu was het ook om de kerstdagen normaal door te komen, staat helemaal volgepland en de huisarts wil mij over 2 weken ook weer terug zien. er spelen wel wat hormonale en psychische dingen mee, maar ik lijk daar snachts niet zo heel erg last van te hebben, waarschijnlijk wel onbewust. Overdag slapen doe ik ook niet, wil wel maar lukt me niet...pff...wat een gezeur he... Nu eerst maar eens de griep uit gaan zieken en waarschijnlijk zit ik dan nog thuis met de kerstdagen