Na ruim een half jaar borstvoeding ben ik een paar dagen geleden helemaal gestopt. Ik heb het rustig afgebouwd, iedere week één voeding minder. Nu merk ik dat ik in mijn rechterborst een hele harde bobbel heb. Het doet zeer als er druk op komt, voelt dan als een blauwe plek. Wat kan dit zijn? Heeft iemand dit ook gehad of weet iemand wat dit kan zijn? En wat ik eraan kan doen?
Is het ook warm en rood. Het klinkt als de borst ontsteking die ik heb gehad. Ik zou even langs de HA gaan als het borst ontsteking is krijg je antibiotica als het wat anders is kan hij/zij je ook verder helpen. Annemarie
Het hoeft nog geen borstontsteking te zijn. Het kunnen ook wat verstopte melkkliertjes zijn, dat kán een borstontsteking worden als je er niets aan doet. Ik zou even heet douchen zodat je borsten goed warm zijn en dan 1 keer de boel goed leegkolven. Dit schijnt geen invloed te hebben op je productie. Bel anders een vrijwilliger van VBN of LLL (telefoonnummers op de website wwww.borstvoedingsforum.nl). Sterkte! P.S. Petje af dat je 6 maanden hebt gevoed!
ja, nu snel even wat aan doen zoals appeltje zegt, dan kun je een ontsteking wel voorkomen. ik heb regelmatig harde of rode plekken gehad maar als je ze wegkrijgt (kan wel even moeite kosten hoor!) kun je een ontsteking voor zijn. masseren terwijl je onder de douche staat (op de plek naar de tepel toe) kan ook goed werken. je hoeft nog niet naart de huisarts maar als je je beroerd gaat voelen (koorts) en het gaat niet snel over moet je dat wel doen.
Heb ik ook gehad,inderdaad blijven masseren onder de douche. Masseren richting tepel toe. Wat ook helpt is met een babykammetje over de bobbel te kammen richting tepel.
Wat ook helpt is in bad gaan (of een kommetje met warm water en dan je borst erin hangen ... als dat lukt natuurlijk) en dan voorover hangen en naar de tepel toe masseren, je ziet dan wolkjes melk eruit komen. Ik heb hetzelfde gehad, douche werkte niet, kolven lukte niet (zelfs drinken door Mirre lukte niet), maar dit wel. Sterkte!
Bedankt voor alle tips. Ik heb onder de douche mijn borst richting de tepel gemasseerd en er kwam een beetje melk uit. Na een paar dagen is de 'bobbel' weg en voelt alles weer soepel.