Moeten kolven en overproductie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door RAppel, 9 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Hallo,

Ik heb een vraagje.

Mijn verstandskies is ontstoken en word binnenkort getrokken, maar ondertussen zit ik natuurlijk met nogal pijn.
    Nu heb ik een ibuprofen genomen net na de laatste voeding van m'n baby van 6,5 maand. Zij ligt nu te slapen en zal ten vroegste om 22.30 weer drinken, en vaak komt ze pas 's nachts ergens.

Omdat ik ook paroxetine neem, belde ik voor de zekerheid toch nog eens naar de huisarts, of de combinatie van de 2 medicijnen geen kwaad kon en dat kan het niet, maar hij zei wel dat ik over 2 à 2,5 uur een keer moet kolven om de concentratie ibuprofen uit m'n melk te halen, zodat m'n kindje er niets/minder vanbinnen krijgt.
    Ik vraag me af of dit klopt? Volgens mij heb ik eens gelezen dat het gewoon verdwijnt, maar dit weet ik niet meer zeker.

Nu dus mijn probleem: als ik zal moeten kolven, vrees ik dat ik m'n productie alleen maar zo opschroeven en ik heb al een behoorlijke overproductie. Ik loop continu met knobbels en gespannen borsten en het lijkt me dat een keer extra kolven dit niet gaat verbeteren. Ik zal inderdaad dan ff 'verlost' zijn, maar op lange termijn maak ik m'n productie alleen maar groter toch?

Kan iemand me hiermee helpen?

2. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Heb je niet toevallig in de vriezer/koelkast afgekolfde melk? Dat je dit geeft aan je kleintje en jij op dat moment zelf afkolft en dit wegspoelt? Dan speel je direct op safe en trigger je jouw eigen productie niet.

3. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Dat is inderdaad ook een optie, helemaal niet aangedacht. Nu alleen hopen dat ze wilt drinken uit de fles. Dat wisselt namelijk nogal eens..

4. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Hier staat meer informatie over medicijnen en borstvoeding: https://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/1.html

Na 2 - 2,5 uur is de ibuprofen waarde gehalveerd. Na 10 - 15 uur is het helemaal verdwenen uit je lijf. Als je na 2 - 2,5 uur aanlegt, krijgt je kindje dus al minder binnen dan als je direct aanlegt.

Er staat niet dat je een kindje niet mag voeden als je ibuprofen hebt geslikt. Je hoeft dus in principe niet te kolven en weg te gooien. De medicijnen verdwijnen uit je bloed, en door de tijd heen ook uit je melk.

In die zin is het vergelijkbaar met alcohol. Daar wordt ook aangeraden een tijdje te wachten met voeden, maar je hoeft niet te kolven en melk weg te gooien (als er genoeg tijd tussen de consumptie en voeding zit): Meer info https://www.borstvoeding.com/aanverwant/alcohol/alcohol.html

5. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Dat artikel bedoelde ik van niet moeten kolven.
    Dus volgens bv.com zou het geen kwaad kunnen om straks te voeden. Er zit nu al bijna 4 uur tussen..

Is zo stom dat ik me daar iedere keer zorgen over maak/schuldig voel. Ik slik natuurlijk al die paroxetine en de minipil en laat het daarom vaak om een pijnstiller te nemen omdat ik haar niet nog meer medicijnen wil 'toedienen' en dat terwijl het behoorlijk pijn doet...

Deel Deze Pagina