hoe lang ingevroren melk bewaren?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door m met borisboef, 23 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij hebben een vriezer die op -20 staat, hoelang bewaren jullie de melk dan ingevroren voordat je het gebruikt?
    mijn voorraad is enorm (daarom kolf ik ook voor de moedermelkbank) maar ik zou zo graag nog een hele poos een voorraadje houden als ik al gestopt ben met voeden en dus kolven.
    Stel de kleine is erg ziek, of voor aan het begin van een volgend kindje.
    3 maanden kan sowieso, maar iemand ook al lang geprobeerd?

2. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter drinkt meestal live, maar heb ook een voorraadje in de vriezer zitten. Ik kolf af en toe zodat de vriezervoorraad niet al te oud wordt. Dan kolf ik en krijgt zij een fles uit de vriezer.
    Dit is meestal wel 3 maand oud, drinkt ze nog prima.
    Ik heb een koelkast en vriezer in 1, volgens mij mag je het daarin ook niet langer dan 3 maanden bewaren.
    Ik heb gehoord dat als het bedorven is dat de kleine het dan vanzelf weigert.

3. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Volgens mij 6 mnd

( jaloers op je grote voorraad hahah)

4. Mar999

Mar999 Actief lid

28 jun 2010
    234
    0
    16
    Bij -20 kun je de melk tot een jaar nog gebruiken. Dit heb ik ook gedaan en dat is goed gegaan. Ik was wel heel netjes met de flesjes waarin ik de melk invroor (dus wel steriliseren voor gebruik enzo).
    Wat super trouwens dat je voor de moedermelkbank kolft!!

5. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    oh wauw tot een jaar! dat biedt perspectieven!
    ja ben heel blij dat ik voor de moedermelkbank kan kolven, want mn melk weggooien vind ik echt vreselijk moeilijk (een poosje moeten doen ivm spruw). Maar ik word elke ochtend een half uur kolven, alleen wel een beetje zat, haha

6. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoeveel kolf je in dat half uurtje dan? (gewoon nieuwsgierig)

7. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    nu zo'n 180 cc aan 1x, waar kleine vaak wel een slokje van genomen heeft.
    ik heb wel gezeten op 250cc 1kant.

8. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Oh echt een jaar :$.
    Dat biedt idd perspectieven,..
    Had ik dat maar eerder geweten.

Maar dat is fijn voor mijn huidige voorraad. :)

9. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Volgens het boek van stefan kleintjes is melk bij -18 3 maanden houdbaar en bij -21 3-6 maanden.

Heb onlangs een hele voorraad (lees 4,5 liter) weggegooid omdat deze dus 'over de datum' was. Mijn eigen schuld natuurlijk dat ik die zo lang had laten liggen, maar dat was vanwege de overproductie in het begin en ik had geen zin om nu steeds te moeten kolven en de fles te moeten geven (dat heb ik bij de vorige een jaar gedaan). Dubbel werk. En live drinken is veeeeel leuker. :-D

10. Mar999

Mar999 Actief lid

28 jun 2010
    234
    0
    16
    Volgens de site van La Leche League kun je de melk bij -20 tot een jaar bewaren (kijk maar op de site). Ik heb dit zelf dus ook gedaan en inderdaad nooit problemen gehad. Maar ik zou dan dus wel erg zorgvuldig invriezen, flesjes goed steriliseren en kolfonderdelen regelmatig ook enz. Veel succes!

11. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    dat doe ik toch altijd al (voorschriften van de moedermelkbank)

super hoor, tot een jaar!

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    6 maand minimaal en volgens mij gebeurt er daarna ook niet zoveel mee.
    Hier sinds een maand gestopt met kolven, 'k was er ook echt klaar mee en ik moest er wel 2-3x per dag voor kolven.
    Hier nu niks meer in de vriezer, m'n jongste kan prima zonder mamamelk als ik er niet ben en krijgt sinds kort ook wel eens koemelk.
    En mocht er een 3e komen, is er dan vast weer genoeg melk ;)

13. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier was het zo dat mijn voeding de eerste dagen langzaam op gang kwam (op dag 4 pas stuwing). Julian heeft vanaf dag 4 tot en met 6 in het zh gelegen onder lampen, voor geel zien. Ik denk dat wanneer ik eerder meer voeding gehad had, dat het daardoor beter doorgespoeld had en hij niet zo geel was geworden.
    Bij een volgend kindje en wanneer de melk langzaam op gang komt, zou ik dan eventueel wat melk uit de vriezer erbij kunnen geven...

Deel Deze Pagina