Pijnlijke borsten borstverkleining

Discussion in 'Gezondheid' started by Mantana22, Aug 16, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mantana22

Mantana22 Lid

Feb 12, 2023
    19
    21
    3
    Female
    Ik heb in 2017 een borstverkleining gehad. Toen werd er al gezegd dat borstvoeding waarschijnlijk niet mogelijk was. Het weefsel kan eventueel iets terug groeien in de jaren daarna dus je borsten kunnen melk aanmaken maar dan is het waarschijnlijk te weinig. Daarbij is mijn gevoel grotendeels weg in mijn borsten en het gevoel wat ik wel heb is ontzettend pijnlijk, het voelt een beetje als diepe messteken niet soms uit het niets komen. Dit omdat mijn zenuwen beschadigd zijn. Nu ben ik 16 weken zwanger en doen mijn borsten echt 10x zo meer pijn, dat ik er niet van slaap en misselijk van word. Ik heb nog niks gevonden wat hier tegen helpt. Zijn er meer vrouwen met zulke pijnlijke borsten na een borstverkleining en nu zwanger natuurlijk?

2. Melaelisa

Melaelisa Actief lid

Jan 27, 2024
    222
    219
    43
    Female
    Ik heb een borstverkleining gehad in 2021. Het gevoel in mn borsten is daarna wel terug gekomen, maar in m’n tepel veel minder omdat deze ook verplaatst en verkleind zijn toen. Ik ben nu bijna 27 weken zwanger en ik heb vanaf het begin van mn zwangerschap heel veel pijn aan m’n borsten, dus ik herken wel wat je zegt. Ook m’n tepels doen echt veel pijn. Bij mij zijn mn borsten (helaas) super erg gegroeid dus ik denk dat de pijn vooral daarvandaan komt. Het is nu wel iets minder geworden, maar ze groeien nu ook minder heb ik het idee. Helaas is er niet veel aan te doen, behalve pijnstilling of een koud/warm compres er tegen aan houden.

3. Zonnestraal

Zonnestraal Bekend lid

Dec 5, 2017
    593
    450
    63
    Female
    Ik heb in 2013 een verkleining gehad, tijdens zwangerschap in 2018 geen pijn gehad en het is uiteindelijk ook nog gelukt om een beetje borstvoeding te kunnen geven. (Tepels zijn bij mij er ook afgehaald en verkleind destijds).
    Wel deed het aanleggen veel pijn en was kolven minder pijnlijk.

4. Child

Child Fanatiek lid

Sep 6, 2011
    2,781
    212
    63
    Qua pijn geen tips.

Ik heb in 2003 borstverkleining gehad. Tepelhof wel verkleind maar niet losgeweest. Ik heb begrepen dat ze dat niet meer zo vaak deden ivm evt borstvoeding (en dat is dus al 20 jaar geleden)

Ik geef nu alles bij elkaar opgeteld al bijna 6 jaar borstvoeding!
    Dus ik wilde toch ook een succesverhaal delen. Als je borstvoeding een kans wil geven zou ik een lactatiekundige inschakelen als ik jou was

Zoe123 likes this.
  5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,804
    5,941
    113
    Female
    Als je het wil proberen, zeker er voor gaan.
    Hier een vriendinnetje die een borstverkleining heeft gehad.
    Zij heeft beide kindjes kunnen voeden.
    Wel met hulp van een IBCLC geschoolde lactatiekundige omdat ze erg onzeker was maar het wel wou proberen
    en niet al na 1 dag de handdoek in de ring gooien.
    https://www.nvlborstvoeding.nl/locaties/
    Tussen geen borstvoeding en vollediger borstvoeding zit ook nog een heel gebied.
    Al krijgt je kindje alleen al colostrum binnen, een beter begin is er niet.

6. Elba88

Elba88 Nieuw lid

Oct 22, 2024
    1
    0
    1
    Female
    #6 Elba88, Oct 22, 2024
    Last edited by a moderator: Oct 23, 2024
    Ik weet niet of je inmiddels geholpen bent, maar ik zou je adviseren even te contacten met een borstvoedingsexpert, zelf heb ik ook veel last gehad tijdens de zwangerschap en daarna. Mijn Lactatiekundige had hele handige tips (bijvoorbeeld saliethee, koelen, vibratie etc.), nu ben ik niet de deskundige en kun je beter advies inwinnen wat helpt, maar ook na de bevalling heb ik veel aan mijn Lactatiekundige gehad.

[verwijderd ivm reclame]

Succes en geniet nog lekker van de zwangerschap!

7. bababoe

bababoe Fanatiek lid

Mar 11, 2011
    1,801
    775
    113
    Ik heb in 1998 een borstverkleining gehad, in 2014 zwanger en bevallen van de eerste maar geen pijnklachten gehad. Wel heel veel moeite met de borstvoeding om de productie goed op gang te krijgen en te houden. Uiteindelijk te lang doorgegaan met proberen en na een medische ingreep waarvoor ik een week in het ziekenhuis terecht kwam afgebouwd. Bij de 2e was de borstvoeding niet voldoende, bij de derde echter heb ik 9 maanden volledige borstvoeding kunnen geven. Het kan aan zoveel meer factoren liggen dan aan de borstverkleining. Als je het graag wil, laat je dan niet ontmoedigen; maar ga ook niet over je eigen grenzen heen.

Share This Page