Pijnlijke borsten, iemand een idee?

Discussie in 'De lounge' gestart door azucena, 28 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik heb geen last van de beugels van een bh, die lopen door tot achter waar de pijn zit. Pijn zit echt ín mijn borst en niet aan de buitenzijde.

Nana33, borstontsteking heb ik zelf ook aan gedacht, omdat hij ook wat warmer voelt. Bij de huisarts ben ik nog niet fysiek langs geweest, alleen telefonish contact gehad. Ik mocht het nog een cyclus aankijken. Daarom herken ik het ook wel ietwat van de BV periode, de verdikking en de warmte..

Die ahh bra's zijn wel écht heel erg niet sexy :). Maar pijnloos gaat voor! Even afwachten of het nog afneemt en zo niet wat de huisarts zegt. Daarna kan ik altijd aan die bh's.

Lamode, als het begon na de spiraal lijkt het mij ook vrij logisch dat het daar mee te maken heeft.. Krijg je toch heel wat andere hormonen binnen. Ik zal het eens in de gaten houden :). Bedankt voor het delen van je ervaring.

2. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Een kleine update voor degene die het nog interesseert :).

Vandaag bij de huisarts geweest, niet mijn eigen maar een vervangende. Hij voelde een duidelijk knobbeltje en heeft me doorgestuurd voor een echo. Deze heb ik dinsdag as.
    Hij klonk positief, dat het waarschijnlijk niets is en dat geloof ik ook wel! Maar hij klonk wat minder positief toen hij naar de familie geschiedenis vroeg mbt borstkanker :).

Iemand een idee hoe lang de uitslag van zo'n echo op zich laat wachten?

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Dus nog geen zekerheid, helaas...

De uitslag van de echo gaat over het algemeen eerst naar de aanvragend arts. Ik weet niet of je doorverwezen bent naar een mammapoli en dat daar de benodigde onderzoeken gedaan worden? Of heeft de huisarts zelf een echo aangevraagd? Ik zou je een mammapoli aanraden, gezien jullie familiegeschiedenis en daar ben je meteen op de juiste plek. Als het via het ziekenhuis gaat, kun je eerder voor onderzoeken terecht en de uitslagen gaan best snel. Via de huisarts gaat het met een omweg en vaak duurt het minimaal een week voordat de huisarts de uitslag heeft.

Als er op de echo meteen twijfel is, kan het zijn dat je nog door moet voor een punctie. Je krijgt dan een plaatselijke verdoving, vervolgens wordt er met een prikpen een paar stukjes weefsel uit het knobbeltje gehaald. Dit gaat naar de patholoog-anatoom, waarbij ze gaan onderzoeken om wat voor soort weefsel het gaat. Die uitslagen duren minimaal vier werkdagen. Maar het kan ook zijn dat de echo meteen uitsluitsel geeft. Bepaalde goedaardige aandoeningen zijn makkelijk te herkennen, zoals bijvoorbeeld een cyste.

Zit de pijn trouwens bij en rondom het knobbeltje? En is de huid rondom het knobbeltje ook veranderd? Zie je een bult of een deuk zitten, is het anders van kleur of structuur? Hebben vrouwen in je familie borstkanker gehad, je moeder, tante, zus of oma?

Alvast succes met de echo, hopelijk goed nieuws!

4. Tutu

Tutu Fanatiek lid

30 jun 2013
    1.089
    0
    36
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nou meid, hopen dat het allemaal meevalt! Heel veel succes en ik zal voor je duimen!

Het komt vast goed :)

5. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik heb gelijk na de echo te horen gekregen dat er niks te vinden was...
    Ook na een mammografie een maand later kreeg ik gelijk te horen dat er niks schokkends te zien was maar dat ik het officiele bericht van de arts moest afwachten (kreeg ik trouwens ook diezelfde dag te horen maar ik was wel via een mamma poli doorgestuurd)
    Nu moet ik over 2,5 maand weer terug komen voor opnieuw beoordeling..

Succes ermee!

6. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Jippie, dankje voor het uitgebreide antwoord! Ik ben doorverwezen via de ha naar de radiologie in het zkh. Alleen een echo, geen mammogram (ben ik te jong voor). De mammapoli zit in een ander zkh.
    De pijn zit helemaal niet bij het knobbeltje.. Ik voelde er niets van toen de ha dat vroeg. De pijn zit aan de zijkant, knobbel meer linksboven. Verder is er niets te zien aan de borst. Mijn tante is overleden aan borstkanker (later uitgezaaid naar baarmoeder en eierstokken). Mijn moeder heeft bm + eierstokken preventief laten verwijderen omdat het om een erfelijke variant bleek te gaan.

Tutu, dankje!

Kleintje88, dankje! Jij weer succes over 2,5 maand..

7. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik ben ook te jong voor een mammografie.. maar soms doen ze het wel.. Bij mij hebben ze het toen wel gedaan (nadat ik na de echo weer terug ben geweest naar de HA en die me vervolgens doorstuurde naar de mama poli) omdat de ene borst veel voller voelde dan de ander en dat was juist de borst waar ik zoveel last van had...
    Dus het zou mogelijk kunnen zijn mochten ze er een reden voor zien.. maar inderdaad over het algemeen is het alleen een echo op jonge leeftijd

8. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik ga er gewoon van uit dat ze met de echo direct uit kunnen sluiten dat er niets aan de hand is :).

Moet zeggen dat het me zo geen zorgen baart.. Misschien ietwat naïef, maar ik kan me niet voorstellen dat het wél wat zou zijn. (Hoewel ik vannacht wel erg slecht geslapen heb en naar heb gedroomd over gerelateerde zaken, maar alles komt goed :)!)

9. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik hoop het voor je!

Deel Deze Pagina