Pijnlijke borsten ná het voeden.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Boney, 21 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Hoi Ilse

Aller eerst wil ik je nog welkom heten op ons forum. Heb aantal dingen terug gelezen en je schrijft leuk en geeft goede bruikbare adviezen. Heel fijn!

Tessa is nu 2 maanden oud en heeft alleen nog maar BV gehad. Dit gaat tot nu toe goed en wil het ook zo lang mogelijk vol blijven houden.
    Ze drinkt 2 borsten per keer.

Ik heb meerdere vragen eigenlijk.

De eerst gaat over pijn in m'n borsten ná het voeden. Dit is een stekende pijn zo'n 10 min. na het voeden in beide borsten. Dit houd best wel lang aan en doet echt zeer.
    Nu heeft Tessa spruw waar we beiden voor behandeld worden met dactarin orale gel. Ik weet niet of dat er wat mee te maken kan hebben? Die pijn heb ik namelijk een paar weken al.

M'n 2e vraag gaat over invriezen van gekolfde melk. Ik begreep dat je dat beter niet kan doen zolang ze spruw heeft. Maar als de spruw over is, maar je gebruikt nog wel de orale gel, mag je de gekolfde melk dan wel invriezen? (advies is om een week door te gaan met de gel als de spruw weg is)

De 3e vraag gaat over de hoeveelheid BV die ik heb. Naar mijn idee heb ik de afgelopen 4 dagen een dipje gehad wat voeding betreft. M'n borsten waren opeens niet meer hard na 4 uur en Tessa is nu ook veel sneller klaar met drinken. Ik ben de afgelopen 3 dagen dus veel bezig geweest met aanleggen, zo om de 3 uur en kolven.
    Tessa heeft nu ook sinds een week maar 1 poepluier in de 2 dagen ongeveer en daarvoor was dat wel 3x per dag. Het lijkt mij dat de voeding dus gewoon goed op haar afgestemd is.
    Is het nu zo dat we nu zo op elkaar zijn afgestemd dat mijn borsten gewoon minder hard zijn? Ik maak me zorgen dat ik niet genoeg voeding heb. Ze heeft genoeg plas luiers en ook echt geen honger.
    Ze is ook opeens veel sneller klaar met drinken. Met zo'n 5 min per kantje is ze wel klaar.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb opgeschreven zo.

Alvast heel erg bedankt voor je antwoorden.

Gr Boney

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Boney,

Allereerst nog bedankt voor je complimenten.
    Normaal antwoord ik best uitgebreid (dat zag je al) doordat ik nu een achterstandje heb in verband met een weekendje weg probeer ik wat kort te houden. Is het niet duidelijk, vraag gerust.

De steken in je borst die je noemt zijn zeker te herkennen in combinatie met spruw. Spruw in de borst. De candida kan in je melkkanalen zitten. Wanneer je melkkanalen uitrekken (bijvoorbeeld wanneer je je arm uitstrekt) of na een voeding wanneer de kanaaltjes weer krimpen, dan voel je een fel stekende pijn.
    Het is goed dat jullie beide behandeld worden. Jullie moeten na enkele dagen grote verbetering voelen. Is dat niet zo overleg dan met de arts voor een sterker middel. De meeste 1ste keus middelen werken op het moment dat ze contact maken met bijvoorbeeld de tepel of het mondslijmvlies. Je kan je voorstellen dat wanneer de spruw in de borst zit een lokaal middel niet de eerste keus zou zijn.

Je tweede vraag is een gewetensvraag, formeel zou ik zeggen pas als de behandeling is gestopt dan pas weer invriezen, je weet immers nooit of eerder niet alle candida al gedood was.
    Misschien waren er nog een paar hardnekkige, het zou jammer zijn als je het hele circus daar later weer mee start (invriezen vinden ze niet echt erg namelijk).

Als de nood echter erg hoog is....tja....dan kan je de afweging maken.

je derde vraag beantwoord je iegenlijk zelf al. Als ik naar Tessa haar leeftijd kijk was ze rond het moment waarop je de veranderingen waarnam ongeveer 6 weken. Vanaf dat moment (hoewel veel vrouwen ook pas de verandering beseffen als ze aan het werk gaan (10-12 weken)) kan het vraag/anbod systeem goed opelkaar zijn afgestemd. Het ontlastingspatroon veranderd van meerdere poepluiers per dag tot 1 per dag of zelfs langer (meerdere dagen, tot 10 dagen) tessa moet wel voldoende blijven plassen natuurlijk . Doordat je vraag/aanbod goed is zijn je borsten ook niet meer te vol voor de volgende voeding. Heel veel moeders ervaren het zoals jij beschrijft, de borsten worden niet meer vol voor de volgdende voeding.
    Ook zijn veel kindjes in die tijd ineens heel snel klaar 5-7 minuten in plaats van 20 is geen uitzondering.

Geen zorgen dus. En als je twijfelt, gewoon een extra voedingsmoment door aan te leggen of tussendoor te kolven. Maar dat deed je al.

Super dus!

Succes en ik hoor wel als je nog vragen hebt.

Ilse

3. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Hoi Ilse,

Bedankt voor je antwoorden. Ik had ze al eerder gelezen, maar nog niet de tijd gehad om te reageren.

De stekende pijn in m'n borst heb ik al een tijdje, en ik heb het ook gevraagd aan de huisarts, maar die zei dat een schimmel niet van binnen kan zitten. Beetje vaag dus. Ik ga dus toch maar weer bellen en vragen om wat anders. Bij Tessa is de spruw bijna over gelukkig.
    Maar ik neem aan dat als de spruw bij mij van binnen zit dat dat niet vanzelf over gaat?
    Ik heb namelijk ook een schimmelinfectie op m'n huid op dit moment en daar moet ik waarschijnlijk voor naar de dermatoloog omdat het maar niet over wil gaan. Al met al een heel schimmelig verhaal... ;)

De afgekolfde melk ga ik niet invriezen. Ik kolf nu ook niet meer, omdat ze aan mijn borst echt genoeg drinkt en ik vind het doodzonde om gekolfde melk weg te moeten gooien.

En over m'n productie maak ik me geen zorgen meer. Ben vandaag naar het CB geweest, ze was weer goed gegroeid en m'n borsten voelen weer wat voller als het voedingstijd is. Gelukkig.

Nogmaals bedankt.

Gr Boney

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Boney,

Super dat ze met alleen aan de borst drinken nu zo goed groeit.

Spruw kan wel degelijk in de borst zitten, dat is juist het lastige. Het zit dan in de melkkanaaltjes. Daar moet de huisarts zijn boeken op na kunnen slaan. Anders kan je de volgende link bekijken en die informatie meenemen naar je huisarts:

http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Up ... 2_IB_1.pdf

Neem het verhaal anders zeker mee naar je dermatoloog. Schimmel is hardnekkig en wellicht dat de ene behandeling beide klachten oplost.

Succes!

Ilse

Deel Deze Pagina